STEM w Bibliotece? O współpracy z dziećmi i ze szkołami

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Program Amazon Kindloteki STEM otwiera w naszej bibliotece wiele możliwości na promocję czytelnictwa poprzez naukę z wykorzystaniem takich dziedzin jak Science, Technology, Engineering i Mathematics, a także pomaga poznawać nowe technologie, wejść w świat programowania i robotyki. Dzięki Kindlotece możemy poszerzać naszej placówce ofertę edukacyjną dla uczniów, czytelników oraz dzieci i młodzieży z różnych typów szkół.

Skuteczna promocja czytelnictwa jest wyzwaniem dla wielu, m.in. dla szkół, bibliotek, rodziców. Wciąż szukamy sposóbów, by zachęcić młodych ludzi do sięgania po książkę, nie tylko z obowiązku, a przede wszystkim dla własnej przyjemności. W popularyzowaniu czytelnictwa pomaga nam firma Amazon i jej program Kindlotek, współtworzony wraz ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog.

Tego typu zajęcia, wykorzystujące metody STEM, prowadzone są także w Kindlotece mieszczącej się w Zagłębiowskiej Mediatece, która należy do sieci placówek Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. Przestrzeń edukacyjna powstała w 2021 roku i od tego czasu zarówno grupy szkolne, jak i indywidualni, młodzi czytelnicy uczestniczą w zajęciach programistyczno-robotycznych oraz wykorzystujących elementy nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki. W Kindlotece wdrażamy uczniów w świat pisania kodów i programowania oraz praca w aplikacjach lub różnych programach, np. ScratchJr, Scratch, Scottie Go!, Canva.

Ciekawym i innowacyjnym podejściem w dziedzinie czytelnictwa jest łączenie nauki programowania z zajęciami o charakterze literackim. Już najmłodsze dzieci możemy uczyć pisania kodów na macie do kodowania, wykorzystując do tego elementy zawarte w konkretnej książce lub utworze literackim. Do tego poza samą nauką pisania skryptów, można wpleść elementy ze świata nauki, matematyki czy technologii: odszyfrowywanie tytułów książek lub fragmentów tekstu, tworzenie zagadek do ulubionych książek, praca z tekstem na czytniku ebooków.

Czy łączenie poezji z technologią i inżynierią jest możliwe? Dzięki zajęciom wykorzystującym STEM - jak najbardziej. Można zaproponować uczniom metodę pracy, która polega na odszyfrowywaniu brakujących wyrazów w wierszu, a potem stworzenie interaktywnej kartki, która będzie nawiązaniem do samego autora i jego twórczości. Uczniowie w trakcie takich lekcji bibliotecznych rozwijają różne cechy i obszary: kreatywność, logiczne myślenie, radość i dobrą zabawę.

Standardowa praca z tekstem bywa niekiedy nudna. Dlaczego by tego nie przełamać i przy użyciu nowych technologii uatrakcyjnić formę zajęć? Ulubione elementy i fragmenty książki można przenieść do programu graficznego lub do nauki kodowania. Stworzyć komiks i animację nawiązującą do tekstu i bohaterów literackich. Rozwijamy wyobraźnię uczniów także podczas zajęć na macie do kodowania, gdzie kodując trasę, zbierane są elementy, na podstawie których uczestnicy stworzą własną opowieść z początkiem, rozwinięciem i zakończeniem. Niejednokrotnie takie zadanie pokazuje, jak bogatą wyobraźnię posiadają dzieci – powstają opowiadania o smokach, rodach szlacheckich, robotach i jednorożcach.

Zapraszamy na nasze wystąpienie na INSPIR@CJACH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Katarzyna Jantos pracuje w dziale multimedialnym dla dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. Zajęcia w ramach STEM Kindloteki prowadzi od 2021 roku, czyli odkąd została nawiązana współpraca Zagłębiowskiej Mediateki z firmą Amazon. Sonia Szymala również pracuje w dziale multimedialnym dla dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. W ramach STEM Kindloteki prowadzi zajęcia z podstaw programowania i kodowania w Zagłębiowskiej Mediatece dla grupy starszych dzieci.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie