Nauczyciele szyją dla WOŚP już po raz czwarty!

fot. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Królik Pędzisław, Jednorożec Włochatek, Rekin Zębatek, Świnka Malinka, Kaktus Josè, Chmurka Krejzolka… To zaledwie kilka z ponad setki Pożeraczy Smutków uszytych przez nauczycieli i nauczycielki z całej Polski w ramach wsparcia Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Czekają na nowe domy na aukcjach Allegro.

W zeszłym roku suma licytacji Pożeraczy Smutków dla WOŚP wyniosła ponad 26 000 zł. Wszystko wskazuje na to, że na 32. Finał WOŚP ten rekord zostanie pobity! Inicjatorka akcji, Marta Florkiewicz-Borkowska – nauczycielka, arteterapeutka, edukatorka – pomysł wspólnego szycia wdrożyła w swojej szkole już ponad 10 lat temu:

Odkrycie magii „szycioterapii” odmieniło moje życie. Kiedy po raz pierwszy sięgnęłam po igłę i nitkę, nie spodziewałam się, że te dwa proste narzędzia mogą zdziałać tyle dobrego. Szycie w większej grupie doskonale buduje relacje i ułatwia rozmowy o trudnych sprawach. Z kolei szyjąc samodzielnie, skupiamy się na sobie, wyciszamy, relaksujemy. Igła z nitką pomagają radzić sobie ze zmartwieniami. Dlatego powstałe w czasie szycia przyjacielskie stwory nazywamy „Pożeraczami Smutków”.

„Szycioterapia” wkrótce zyskała miano „Szycia Dobra” i w ciągu kilku lat podbiła cały kraj. Kolejne edycje inicjatywy są zorganizowane z myślą o konkretnych potrzebujących. Pożeracze Smutków szyto już m.in. po to, aby wesprzeć dzieci uchodźcze z Ukrainy, psychiatrię dziecięcą, domy dziecka. W działaniach wzięło już udział (przynajmniej raz) kilkaset szkół i tysiące osób tworzących szkolne społeczności: dzieci, młodzież, nauczyciele i nauczycielki.

Jako szkolna pedagog znam problemy towarzyszące dzieciom każdego dnia, dlatego, zanim włączyłam się w szycie dla WOŚP, szyłam z dziećmi z mojej szkoły, by tworzyć z nimi przestrzeń wyciszenia. Przy okazji powstawały maskotko-przytulaski dające dzieciom poczucie bezpieczeństwa, ciepło, możliwość powierzenia swoich problemów – mówi Elżbieta Wołek z Zespołu Edukacyjnego w Nowym Kramsku.

Kolejnym edycjom akcji już od kilku lat partneruje Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog. Grupa najbardziej zaangażowanych w szycie nauczycielek została już po raz drugi zaproszona przez Stowarzyszenie do wspólnego celebrowania Finału WOŚP na żywo. Szyjące z całej Polski pod wodzą Marty Florkiewicz-Borkowskiej spotkały się na stacjonarne szycie Pożeraczy Smutków w warszawskiej szkole DobraTU prowadzonej przez Cyfrowy Dialog.

To był wspaniały weekend. Żartowałam, że energią szyjących można by spokojnie zasilić pół Warszawy. Uszyłam Rekina Zębatka. Uczę angielskiego, więc jednym z powodów była znana przedszkolakom radosna piosenka o zabawnej rodzinie rekinków. Drugi powód to słowo „Pożeracz”, które skojarzyło mi się z żarłaczem-pożeraczem. Dlaczego rekin nie mógłby pożerać właśnie smutków? W trakcie szycia pojawił się trzeci powód. Chęć oswojenia strachu przed wizytą u dentysty – z takim Pożeraczem na pewno się uda. Szycie dobra daje mi ogromną radość i namacalne poczucie sprawstwa. Czuję, że realnie robię coś dobrego! – cieszy się Ilona Szymańska z Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Belsku Dużym.

Licytacje Pożeraczy Smutków dla WOŚP znajdziesz tutaj.

 

(Źródło: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie