Uczniowie tworzą rozwiązania dla przyszłości

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Po kilku miesiącach dopracowywania projektów, spotkań z trenerami i mentorami, pracy z metodologią design thinking oraz wreszcie – przygotowywania się do Demo Day – poznaliśmy zwycięzców III edycji programu Solve for Tomorrow. O nagrodę główną walczyło 12 drużyn z całej Polski. Decyzją jury miejsce I zdobył zespół z Technikum nr 2 – Zespołu Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim, który realizował projekt „Akademic”.

Solve for Tomorrow to wyjątkowy w Polsce program edukacyjny, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Celem programu jest rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja czy empatia oraz budowanie poczucia sprawczości w pokoleniu nastolatków. W ramach programu młodzi ludzie mierzą się z aktualnymi wyzwaniami XXI wieku, skupiając się na działaniach lokalnych. W III edycji programu drużyny ze szkół ponadpodstawowych poszukiwały nieszablonowych rozwiązań działań z obszarów: zdrowia, bezpieczeństwa, klimatu lub integracji.

Do finału programu zakwalifikowało się 12 drużyn z całej Polski. To właśnie oni w ciągu ostatnich kilku tygodni brali udziałach w inspirujących warsztatach z ekspertami w Centrum Nauki Kopernik, udoskonalali swoje pomysły przy wsparciu wolontariuszy z firmy Samsung oraz przygotowywali się do publicznych wystąpień.

Zwieńczeniem programu był Demo Day, czyli dzień, podczas którego wszystkie zespoły prezentowały swoje nieszablonowe rozwiązania przed gronem jurorów. 16 kwietnia 2024 roku odbyła się uroczysta gala finałowa w Centrum Nauki Kopernik, podczas której ogłoszono zwycięzców i wręczono nagrody. Po burzliwych naradach decyzją jury I miejsce zdobył zespół z Technikum nr 2 – Zespołu Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim. Uczniowie zrealizowali innowacyjny projekt „Akademic”, czyli platformę i aplikację ułatwiającą skuteczne dopasowanie osób poszukujących mieszkania lub współlokatora.

Solve for Tomorrow to była niezwykła przygoda, która zostanie z nami na długo. Program ten dał nam możliwość poszerzenia wiedzy z wielu dziedzin, nauczył nas umiejętności współpracy oraz uzmysłowił, jakie są nasze mocne strony. Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się dojść aż do finału, gdyż bardzo wierzyliśmy w nasz projekt. Zwycięstwo daje nam wiele motywacji do dalszych działań i rozwijania naszej aplikacji „Akademic” – powiedzieli uczniowie ze zwycięskiej drużyny.

II miejsce zajęła drużyna z Technikum TEB Edukacja w Tychach, która z kolei zrealizowała projekt o nazwie „Nie tylko w czterech ścianach”. To aplikacja, która umożliwi anonimowe informowanie odpowiednich służb o przemocy i zagrożeniach bezpieczeństwa. Podium zamknął zespół ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni, który to zaprezentował projekt „Kolory różnorodności”, czyli platformę i kampanię wspierającą integrację osób neuroróżnorodnych w społeczeństwie.

Dodatkowo wyróżnienia otrzymały następujące szkoły: Technikum nr 8 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Katowicach, Liceum Ogólnokształcące im. prof. Mariana Zembali w Krzepicach, III Liceum Ogólnokształcące w Piotrkowie Trybunalskim, Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Pruszkowie, Liceum Ogólnokształcące DobraTu im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie, VI Liceum Ogólnokształcące im. J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy, Liceum Ogólnokształcące im. Janka z Czarnkowa w Czarnkowie, XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni i Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu.

Ponadto jury po raz drugi postanowiło przyznać „Nagrodę pozytywnego wpływu” dla projektu, które wyróżniało szczególnie empatyczne i wrażliwe podejście. W tym roku otrzymał ją Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu za projekt „Incloosy”. To aplikacja nawigacyjna dla osób niepełnosprawnych ruchowo, która tworzy spersonalizowane trasy oraz informuje o dostępności miejsc publicznych.

Okazję do wsparcia zespołów dostały także społeczności lokalne. Tydzień przed Demo Day uruchomione zostało internetowe głosowanie na finalistów. Największe wsparcie otrzymała drużyna z XVII Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, która otrzymała łącznie 2503 głosy. Grupa realizowała projekt „ParaGone”, czyli aplikację zastępującą zbyt dużą ilość drukowanych paragonów w sklepach w celu ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.

Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministra Edukacji, Ministra Cyfryzacji, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Centrum Nauki Kopernik, oraz UNEP/GRID-Warszawa. Partnerem programu jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

 

(Źródło: Samsung Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie