Edukacja – dobra szkoła dobrego życia

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czym jest dobre życie? Jak je sobie wyobrażamy? Co to znaczy dobra szkoła? Z raportu „Debiutanci ’23” Mateusza Galicy i Marty Marczuk dowiadujemy się, że osoby głosujące po raz pierwszy w 2023 roku jako najważniejsze dla siebie sprawy wskazują dobre relacje z bliskimi, zdrowie, wystarczające zarobki, dobrostan psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i satysfakcjonującą pracę. Czy nie na tym właśnie polega dobre życie?

Wyzwania, przed którymi stoi środowisko edukacyjne znamy z badań i mediów. Na tle innych krajów objętych badaniami PISA polscy uczniowie i uczennice deklarują jeden z najniższych poziomów satysfakcji z życia. Z kłopotami młodych współistnieją trudności przeżywane przez ich nauczycieli: prawie połowa osób uczących w szkołach traci poczucie sensu swojej pracy. Do ich problemu wypalenia zawodowego dochodzą jeszcze różne problemy rodziców.

Konferencja Pokazać – Przekazać 2024 pod hasłem Edukacja — dobra szkoła dobrego życia, otwiera przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, jak wzmacniać siebie i innych, co pomaga w uczeniu (się). Znaleźć sposoby na urządzenie najbliższego otoczenia szkół i przestrzeni, w której odbywa się nauka w taki sposób, by służyły poznawaniu świata i sprzyjały budowaniu dobrych relacji miedzy ludźmi.

Konferencję wspierają wyjątkowi Ambasadorzy. Oprócz współtworzenia programu wydarzenia, podzielą się z nami swoim doświadczeniem i wiedzą. Prof. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego UW opowie o skutecznych i rozwijających metodach kierowania pracą uczniów w szkole i poza nią w bloku „Poszerzanie stref komfortu”. W sesji „Portret środowiska edukacyjnego” portret współczesnego nauczyciela namaluje Sylwia Żmijewska-Kwiręg z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jan Gawroński z Autism Team, osiemnastoletni samorzecznik osób w spektrum autyzmu opowie o doświadczeniu tej grupy uczniów w szkole. Posłuchamy go w bloku „We wspólnocie siła”.

Aktualny stan wiedzy i badań zaprezentują także inni zaproszenie eksperci. Wśród nich dr Karolina Małek z Wydziału Psychologii UW, która opowie o tym, co dzieje się z psychiką człowieka, który ma wokół siebie akceptującą społeczność. Podobny temat, ale z punktu widzenia neurologicznego poruszy dr hab. Agnieszka Pluta z Instytutu Psychologii PAN, która zajmuje się relatywnie nową dziedziną nauki – neurobiologią społeczną. Okazuje się, że w naszych mózgach mogą zachodzić fizyczne zmiany pod wpływem tego, co dzieje się w naszym otoczeniu społecznym.

W bloku SPRAWCZOŚĆ OBYWATELSKA zastanowimy się, jak budować i wzmacniać poczucie sprawczości w sprawach publicznych. Podczas sesji Mateusz Galica, ekspert w badaniach postaw z pracowni Lata Dwudzieste opowie o aktywności społecznej i wyborczej młodych Polaków. Wystąpienie Mateusza Wojcieszaka z Fundacji Pole Dialogu) przybliży nam proces uczenia się zarządzania finansami dzięki ćwiczeniom na szkolnym budżecie obywatelskim. A ponieważ dobrostan to nie brak konfliktów, ale umiejętność rozwiązywania ich z poszanowaniem wszystkich uczestników, to Elżbieta Damm, prezeska Stowarzyszenia Mediatorów Polskich przedstawi nam zasady mediacji rówieśniczych. Choć nie jest to jeszcze powszechne, to młodzi ludzie po podstawowym przeszkoleniu mogą wspierać swoich rówieśników w twórczym rozwiązywaniu konfliktów.

O wpływie aranżacji przestrzeni na proces uczenia się opowiedzą m.in. Monika Jaworska (szkoła Kolumbus) – o przyrodzie wokół szkoły i dobrostanie. Maciej Siuda (architekt, Maciej Siuda Pracownia) - o swoich polskich i europejskich doświadczeniach w projektowaniu dobrej szkoły – takiej, która służy jej użytkownikom jak dobrane na wymiar narzędzie.

Po sesjach wystąpień i rozmów odbędzie się projekcja filmu „Ostatni Warsztat” w reżyserii Krisa Bowersa i Bena Proudfoota. Film opowiada o warsztacie naprawy instrumentów muzycznych, na których uczą się grać dzieci ze szkół publicznych w Los Angeles, a jego motywem jest budowanie i odbudowywanie społeczności. Obraz został w tym roku nagrodzony Oscarem w kategorii „Najlepszy krótki film dokumentalny”. Po projekcji porozmawiamy o filmie w kontekście budowania społeczności i uczenia się dobrego życia.

Drugiego dnia konferencji – wypełnionego dwugodzinnymi warsztatami – uczestnicy zdobędą nowe doświadczenia i praktyczną wiedzę, którą będą mogli wykorzystać do codziennej pracy z uczniami, rodzicami, między sobą w szkole i poza nią. Przygotowaliśmy 12 warsztatów w sesjach przedpołudniowej i popołudniowej. Warsztaty obejmują szeroki wachlarz zagadnień i umiejętności, od konstruowania przedmiotów pomocnych w edukacji, a dostosowanych do potrzeb konkretnej grupy użytkowników, po techniki improwizacji teatralnej, które mogą pomóc w radzeniu sobie z trudnościami życia codziennego. Nasze wydarzenie zamkniemy podsumowującą sesją dialogową z udziałem gości specjalnych, którzy pomogą nam znaleźć więcej łagodności i życzliwości w naszym życiu.

Na konferencji „Pokazać-Przekazać” w Centrum Nauki Kopernik spotykają się wszyscy, którym zależy na dobrej jakości polskiej edukacji. Zapraszamy nauczycieli, pedagogów, edukatorów prowadzących zajęcia w przedszkolach, szkołach i poza szkołą, młodzież, rodziców w edukacji domowej, przedstawicieli wyższych uczelni, organizacji samorządowych i pozarządowych. Dołączcie do nas - razem zadbajmy o to, żeby edukacja w Polsce była dobrą szkołą dobrego życia!

Program, formularz i zapisy: https://www.kopernik.org.pl/pokazac-przekazac-2024
Obserwuj FB: https://www.facebook.com/events/416433874650960

Patroni Medialni konferencji:

Wyborcza.pl, Głos Nauczycielski, EduNews.pl, Superbelfrzy RP, Portal Oświatowy, e-pedagogika, Portal Samorządowy, SuperTata TV.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie