Edukacja – dobra szkoła dobrego życia

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czym jest dobre życie? Jak je sobie wyobrażamy? Co to znaczy dobra szkoła? Z raportu „Debiutanci ’23” Mateusza Galicy i Marty Marczuk dowiadujemy się, że osoby głosujące po raz pierwszy w 2023 roku jako najważniejsze dla siebie sprawy wskazują dobre relacje z bliskimi, zdrowie, wystarczające zarobki, dobrostan psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i satysfakcjonującą pracę. Czy nie na tym właśnie polega dobre życie?

Wyzwania, przed którymi stoi środowisko edukacyjne znamy z badań i mediów. Na tle innych krajów objętych badaniami PISA polscy uczniowie i uczennice deklarują jeden z najniższych poziomów satysfakcji z życia. Z kłopotami młodych współistnieją trudności przeżywane przez ich nauczycieli: prawie połowa osób uczących w szkołach traci poczucie sensu swojej pracy. Do ich problemu wypalenia zawodowego dochodzą jeszcze różne problemy rodziców.

Konferencja Pokazać – Przekazać 2024 pod hasłem Edukacja — dobra szkoła dobrego życia, otwiera przestrzeń do rozmowy o dobrostanie społeczności edukacyjnej. Chcemy upowszechniać wiedzę o tym, jak wzmacniać siebie i innych, co pomaga w uczeniu (się). Znaleźć sposoby na urządzenie najbliższego otoczenia szkół i przestrzeni, w której odbywa się nauka w taki sposób, by służyły poznawaniu świata i sprzyjały budowaniu dobrych relacji miedzy ludźmi.

Konferencję wspierają wyjątkowi Ambasadorzy. Oprócz współtworzenia programu wydarzenia, podzielą się z nami swoim doświadczeniem i wiedzą. Prof. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego UW opowie o skutecznych i rozwijających metodach kierowania pracą uczniów w szkole i poza nią w bloku „Poszerzanie stref komfortu”. W sesji „Portret środowiska edukacyjnego” portret współczesnego nauczyciela namaluje Sylwia Żmijewska-Kwiręg z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jan Gawroński z Autism Team, osiemnastoletni samorzecznik osób w spektrum autyzmu opowie o doświadczeniu tej grupy uczniów w szkole. Posłuchamy go w bloku „We wspólnocie siła”.

Aktualny stan wiedzy i badań zaprezentują także inni zaproszenie eksperci. Wśród nich dr Karolina Małek z Wydziału Psychologii UW, która opowie o tym, co dzieje się z psychiką człowieka, który ma wokół siebie akceptującą społeczność. Podobny temat, ale z punktu widzenia neurologicznego poruszy dr hab. Agnieszka Pluta z Instytutu Psychologii PAN, która zajmuje się relatywnie nową dziedziną nauki – neurobiologią społeczną. Okazuje się, że w naszych mózgach mogą zachodzić fizyczne zmiany pod wpływem tego, co dzieje się w naszym otoczeniu społecznym.

W bloku SPRAWCZOŚĆ OBYWATELSKA zastanowimy się, jak budować i wzmacniać poczucie sprawczości w sprawach publicznych. Podczas sesji Mateusz Galica, ekspert w badaniach postaw z pracowni Lata Dwudzieste opowie o aktywności społecznej i wyborczej młodych Polaków. Wystąpienie Mateusza Wojcieszaka z Fundacji Pole Dialogu) przybliży nam proces uczenia się zarządzania finansami dzięki ćwiczeniom na szkolnym budżecie obywatelskim. A ponieważ dobrostan to nie brak konfliktów, ale umiejętność rozwiązywania ich z poszanowaniem wszystkich uczestników, to Elżbieta Damm, prezeska Stowarzyszenia Mediatorów Polskich przedstawi nam zasady mediacji rówieśniczych. Choć nie jest to jeszcze powszechne, to młodzi ludzie po podstawowym przeszkoleniu mogą wspierać swoich rówieśników w twórczym rozwiązywaniu konfliktów.

O wpływie aranżacji przestrzeni na proces uczenia się opowiedzą m.in. Monika Jaworska (szkoła Kolumbus) – o przyrodzie wokół szkoły i dobrostanie. Maciej Siuda (architekt, Maciej Siuda Pracownia) - o swoich polskich i europejskich doświadczeniach w projektowaniu dobrej szkoły – takiej, która służy jej użytkownikom jak dobrane na wymiar narzędzie.

Po sesjach wystąpień i rozmów odbędzie się projekcja filmu „Ostatni Warsztat” w reżyserii Krisa Bowersa i Bena Proudfoota. Film opowiada o warsztacie naprawy instrumentów muzycznych, na których uczą się grać dzieci ze szkół publicznych w Los Angeles, a jego motywem jest budowanie i odbudowywanie społeczności. Obraz został w tym roku nagrodzony Oscarem w kategorii „Najlepszy krótki film dokumentalny”. Po projekcji porozmawiamy o filmie w kontekście budowania społeczności i uczenia się dobrego życia.

Drugiego dnia konferencji – wypełnionego dwugodzinnymi warsztatami – uczestnicy zdobędą nowe doświadczenia i praktyczną wiedzę, którą będą mogli wykorzystać do codziennej pracy z uczniami, rodzicami, między sobą w szkole i poza nią. Przygotowaliśmy 12 warsztatów w sesjach przedpołudniowej i popołudniowej. Warsztaty obejmują szeroki wachlarz zagadnień i umiejętności, od konstruowania przedmiotów pomocnych w edukacji, a dostosowanych do potrzeb konkretnej grupy użytkowników, po techniki improwizacji teatralnej, które mogą pomóc w radzeniu sobie z trudnościami życia codziennego. Nasze wydarzenie zamkniemy podsumowującą sesją dialogową z udziałem gości specjalnych, którzy pomogą nam znaleźć więcej łagodności i życzliwości w naszym życiu.

Na konferencji „Pokazać-Przekazać” w Centrum Nauki Kopernik spotykają się wszyscy, którym zależy na dobrej jakości polskiej edukacji. Zapraszamy nauczycieli, pedagogów, edukatorów prowadzących zajęcia w przedszkolach, szkołach i poza szkołą, młodzież, rodziców w edukacji domowej, przedstawicieli wyższych uczelni, organizacji samorządowych i pozarządowych. Dołączcie do nas - razem zadbajmy o to, żeby edukacja w Polsce była dobrą szkołą dobrego życia!

Program, formularz i zapisy: https://www.kopernik.org.pl/pokazac-przekazac-2024
Obserwuj FB: https://www.facebook.com/events/416433874650960

Patroni Medialni konferencji:

Wyborcza.pl, Głos Nauczycielski, EduNews.pl, Superbelfrzy RP, Portal Oświatowy, e-pedagogika, Portal Samorządowy, SuperTata TV.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie