Eksperymentowanie bez granic! Kluby Młodego Odkrywcy w Warszawie

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielki hydrauliczny labirynt, wirująca wieża z monet, sejsmograf, elektryczne bańki – to tylko niektóre z propozycji przygotowanych przez Kluby Młodego Odkrywcy z Polski, Armenii, Gruzji, Rumunii i Ukrainy. Zostały one zaprezentowane podczas największej w Europie imprezy plenerowej promującej naukę.

27. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik – bo o nim mowa – jak co roku przyciągnął ponad 100 wystawców ze świata nauki. W tym wyjątkowym gronie znalazły się dzieci i młodzież działające w Klubach Młodego Odkrywcy (KMO) w Polsce i za granicą. Do Warszawy przyjechały: „Niutonki” z Kańczugi (woj. podkarpackie), „Odkrywczy Maczek” z Katowic, „Wulkan Pomysłów” i „Siarczki” z Krakowa, „Niutonki” z Puław, „Eksplorki” z Bukowy Wielkiej (woj. lubelskie), a także kluby z Ukrainy, Armenii, Gruzji i Rumunii. Wszyscy prezentowali doświadczenia i eksperymenty przygotowane według własnych pomysłów. Pracowali nad nimi przez ostatnie pół roku.

W ramach przygotowań jeździłyśmy na różne warsztaty. Byłyśmy w Lipniku w Domu Seniora. Prezentowałyśmy nasze doświadczenia dzieciom u nas w świetlicy, żeby zobaczyć, jak to mniej więcej mogłoby wyglądać. Uczyłyśmy się metodą prób i błędów. Zmieniałyśmy kolorystykę albo kolejność działań wykonywanych w naszych doświadczeniach - Ola, KMO „Niutonki” z Kańczugi

Udział w Pikniku Naukowym to dla nich możliwość zaprezentowania swoich pasji na największej europejskiej imprezie plenerowej o tematyce naukowej. To także okazja do poznania klubowiczów i klubowiczek z innych krajów i kultur oraz budowania z nimi relacji w oparciu o podobne zainteresowania. Dzień przed Piknikiem klubowicze mogli się spotkać i bliżej poznać. Były dania regionalne z każdego kraju, wspólne eksperymentowanie, tańce i mnóstwo radości.

To jest nasz pierwszy wyjazd zagraniczny. Wspaniałe doświadczenie. Poznaliśmy ciekawych ludzi z innych krajów. Cieszymy się, że mogliśmy zobaczyć, co robią. Zaprzyjaźniliśmy się z ekipą z Rumunii. - Nikoloz, KMO z Gruzji

Dzięki temu, że jesteśmy w klubie, mogłyśmy przyjechać do Polski. Klub łączy ludzi o podobnych zainteresowaniach. Tu na Pikniku każdy jest zainteresowany nauką i eksperymentami. To wspaniałe być w tym środowisku. - Meline i Elen, KMO z Armenii

Rozmawialiśmy bardzo dużo po angielsku: o innych krajach, o naszych dotychczasowych doświadczeniach. Oni przyjechali do innego kraju, my przyjechaliśmy do innego miasta. Byliśmy w tym sami i dzięki temu się zżyliśmy. - Krzysztof, KMO „Odkrywczy Maczek” z Katowic

Przez stoiska KMO przewijały się setki zwiedzających – dzieci i dorosłych. Prezentowanie swoich doświadczeń, zachęcanie do aktywności, odpowiadanie na pytania i zadawanie własnych – to wszystko wymagało od klubowiczów olbrzymiego zaangażowania. Większość z nich nie brała wcześniej udziału w tak dużej imprezie. Mimo zmęczenia odczuwali dużą satysfakcję i dumę, że pokonali własne bariery i sprostali nowym wyzwaniom. Liczą, że w przyszłym roku znowu pojawią się na Pikniku Naukowym.

Dużo ludzi, dużo emocji. Każdy podchodzi i pyta: „A co to jest?”. Dzieciaki najczęściej pytają, są zainteresowane. Każdemu chcesz wyjaśnić, pokazać. - Julia, KMO z Ukrainy

Dzisiaj sobie udowodniłem, że mogę występować publicznie i mogę pracować z ludźmi. Na co dzień nie jestem pewny siebie. Zawsze się boję i stresuję. Ten Piknik, te pokazy stworzyły mi możliwość przepróbowania swojej pewności siebie i tego, jak mogę występować i prezentować się przed innymi. - Miłosz, KMO „Siarczki” z Krakowa

Kluby Młodego Odkrywcy to otwarta sieć edukacyjna, której celem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży poznawanie świata nauki poprzez samodzielne doświadczanie, a także rozwijanie umiejętności takich jak komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie czy rozwiązywanie problemów. Dziś w Polsce działa niemal 1000 takich klubów. Natomiast międzynarodowa sieć obejmuje Gruzję, Armenię, Ukrainę, Rumunię i Etiopię. O jej sile opowiada Karen Martirosyan, opiekunka KMO z Armenii, w krótkim filmie Klub Młodego Odkrywcy – międzynarodowy fenomen: To idea, dzięki której najmniejsza wioska może stać się centrum Wszechświata, a centrum Wszechświata zgromadzić tych, którzy mogą przynieść światu dobrobyt.

O tym, jak dołączyć do KMO, można przeczytać na stronie programu: www.kmo.org.pl.

Sieć KMO jest od kilkunastu lat koordynowana i rozwijana przez Centrum Nauki Kopernik przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Kopernik realizuje w ten sposób strategię popularyzowania nauki, aktywnego rozwijania sieci społeczności uczących się, integrowania różnorodnych grup, zachęcania dzieci i młodzieży do wzmacniania własnej sprawczości i samodzielności oraz uczenia się od siebie nawzajem.

(Źródło: CN Kopernik)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie