Przestrzenie dobrostanu w szkołach – jak zmieniają się polskie placówki?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy przestrzeń szkolna może wpływać na samopoczucie i sukces uczniów i uczennic? 35 szkół w całej Polsce udowodniło, że tak! W ramach programu grantowego Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu przekształciły swoje otoczenie w bardziej przyjazne i komfortowe miejsca do nauki, integracji i odpoczynku. Dzięki wsparciu finansowemu i merytorycznemu Fundacji Szkoła z Klasą uczniowie i nauczyciele wspólnie projektowali i tworzyli przestrzenie szkolne, które odpowiadają na ich potrzeby i wyzwania codzienności.

Szkoły zmieniają się dla uczniów

Dzięki grantom w wysokości 8 tysięcy złotych każda z 35 szkół biorących udział w programie Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu mogła stworzyć przestrzenie sprzyjające dobrostanowi dzieci i młodzieży. Projekty zakładały aktywne zaangażowanie społeczności szkolnej – realizowane były przez zespoły projektowe składające się z dwóch osób nauczycielskich oraz minimum 18 uczniów i uczennic, z których ⅔ stanowiły dzieci i młodzież z Ukrainy. Program był skierowany do szkół z miejscowości do 30 tys. mieszkańców. Zmiany nie ograniczały się jedynie do  kosmetycznych ulepszeń – celem było realne dostosowanie przestrzeni do potrzeb młodzieży i stworzenie miejsc wspierających ich rozwój i integrację. 

W minionym roku powstały między innymi:

  • strefy relaksu i odpoczynku w bibliotekach, salach lekcyjnych i na korytarzach,
  • strefy ciszy, gdzie uczniowie mogą skupić się lub zregenerować siły,
  • strefy integracji, w których można spędzać czas na rozmowach, graniu w gry planszowe czy czytaniu książek,
  • miejsca odpoczynku na świeżym powietrzu w sąsiedztwie budynku szkolnego.

Uczniowie w roli projektantów zmian

To, co wyróżnia program Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu, to aktywne zaangażowanie młodzieży. Uczniowie i uczennice nie tylko uczestniczyli w realizacji projektów na każdym jego etapie, ale także podejmowali kluczowe decyzje – od planowania budżetu po projektowanie otoczenia. Dzięki temu mieli realny wpływ na swoje środowisko szkolne.

Dzięki takiemu projektowi wiele się można nauczyć. Byłam liderką grupy, musiałam organizować spotkania i pilnować terminów. Nauczyłam się odpowiedzialności za siebie i innych – mówi uczennica ze Środy Wielkopolskiej.

Najbardziej podobało mi się, że pomysły każdego z uczniów zostały wykorzystane w naszej Strefie Dobrostanu – dodaje uczennica z Józefosławia.

Wsparcie dla szkół

Program nie ograniczał się jedynie do wsparcia finansowego. Szkoły miały również dostęp do webinariów, warsztatów oraz indywidualnych konsultacji z ekspertami Fundacji Szkoła z Klasą. Wsparcie to pomagało w realizacji projektów w sposób partycypacyjny, angażujący całą społeczność szkolną.

Inspiracje na przyszłość

Program „Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu” już po raz drugi pokazał, jak ważne jest angażowanie uczniów w procesy decyzyjne dotyczące przestrzeni szkolnej. Tworzenie przyjaznych miejsc, które wspierają edukację i dobrostan, ma ogromne znaczenie dla budowania poczucia bezpieczeństwa i wspólnoty w szkołach. Zmiany wprowadzone przez uczestniczące szkoły mogą stać się inspiracją dla innych placówek, które chcą poprawić warunki nauki i integracji dzieci i młodzieży. Projekt nie tylko wpłynął na komfort codziennego funkcjonowania uczniów, ale także zintegrował społeczność szkolną, w tym uczniów i uczennice z Ukrainy, którzy wspólnie z polskimi rówieśnikami planowali i realizowali i dokumentowali zmiany.

To super uczucie widzieć, jak nasze pomysły stają się rzeczywistością – podkreśla uczennica z Biłgoraja.

Na podsumowanie efektów programu Fundacja Szkoła z Klasą zrealizowała filmy, dokumentujące przestrzenie z 3 różnych szkół grantowych: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Środzie Wielkopolskiej, Szkole Podstawowej nr 2 w Mosinie oraz Zespole Szkół z Ukraińskim Językiem Nauczania w Górowie Iławeckim.

Filmy dostępne są do obejrzenia na kanale Fundacji Szkoła z Klasą na YouTube oraz na stronie internetowej.

***

Program Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu sfinansowany został przez Google.org za pośrednictwem Polskiego Funduszu Organizacji Pozarządowych (POP Fund).

 

(Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie