Młodzi ludzie na co dzień spotykają się z różnorodnością kulturową, a swoimi decyzjami – konsumenckimi i obywatelskimi, wpływają na to, co dzieje się w różnych regionach geograficznych. Spodnie uszyte w Azji, banany z Ameryki Południowej, kultura popularna z USA, polskie wojsko w Afganistanie, reklamy z Wielkiej Brytanii i obiad w barze u Chińczyka – to dziś nasza globalna codzienność.
Aby zrozumieć te globalne zależności, uczniowie potrzebują wiedzy o nowych zjawiskach, umiejętności krytycznego myślenia i zadawania pytań. Stąd pomysł i nowy projekt edukacji globalnej – „Partnerstwo szkół”, prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej przy współpracy z DFID Global School Patnerships w Wielkiej Brytanii.
Na czym to polega?
Partnerstwo szkół z Polski i krajów globalnego Południa (państw Afryki, Azji lub Ameryki Łacińskiej) jest w swoich założeniach podobne do współpracy pomiędzy szkołami z różnych zakątków Europy. Oznacza więc wspólną pracę nauczycieli i uczniów z dwóch zaprzyjaźnionych szkół. Działania partnerskie można realizować w czasie lekcji lub po nich, mogą one przybrać kilka form:
Na czym to polega?
Partnerstwo szkół z Polski i krajów globalnego Południa (państw Afryki, Azji lub Ameryki Łacińskiej) jest w swoich założeniach podobne do współpracy pomiędzy szkołami z różnych zakątków Europy. Oznacza więc wspólną pracę nauczycieli i uczniów z dwóch zaprzyjaźnionych szkół. Działania partnerskie można realizować w czasie lekcji lub po nich, mogą one przybrać kilka form:
• |
wymiana listów lub maili pomiędzy uczniami i uczennicami, |
• |
równoległe omawianie na zajęciach podobnych tematów i wymiana informacji na ich temat, |
• |
projekt edukacyjny realizowany wspólnie przez uczniów i uczennice z obu krajów, |
• |
współpraca całych społeczności szkolnych, kiedy wspólne działania realizują wszystkie lub większość klas, |
• |
współpraca szkół i społeczności lokalnych, gdy zaangażowane w działania
są nie tylko placówki edukacyjne, ale również inne instytucje z obu
miejscowości. |
Takie partnerstwo to również szansa na nawiązanie prywatnych relacji z uczniami i nauczycielami ze współpracującej szkoły. W wielu przypadkach taka współpraca szkół jest początkiem przyjaźni, które trwają latami.
Partnerstwo szkół opiera się na komunikacji pomiędzy nauczycieli i uczniami z obu szkół. Za jego powodzenie odpowiedzialni są w równym stopniu nauczyciele i uczniowie. Aktywność obu grup i wspólne podejmowanie decyzji są kluczowe dla prowadzenia efektywnej współpracy.
Jest to długotrwały proces, który nie trwa kilka tygodni ani kilka miesięcy. Jego powodzenie często zależy od zbudowania trwałej relacji z placówką w innym kraju, a przede wszystkim z jej pracownikami. Z tego powodu dobre przygotowanie partnerstwa może zająć około roku. Sama współpraca partnerska, choć realizowana w cyklu roku szkolnego, może trwać kilka lat.
Po co ta współpraca?
Celem współpracy szkoły z nauczycielami i uczniami z innego kraju jest podniesienie jakości pracy obu placówek. Partnerstwa szkół nie są przedsięwzięciami charytatywnymi, a ich celem nie jest dofinansowywanie szkoły z kraju Południa. Trudności finansowe szkół w krajach Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej nie mogą zostać w trwały sposób rozwiązane przy pomocy datków z Polski, a i polskie szkoły nie są stworzone do finansowania swoich edukacyjnych partnerów w krajach rozwijających się, ale do edukowania dzieci w Polsce.
Partnerstwo szkół skutecznie kształtuje w uczniach postawę otwartości, współodpowiedzialności za otaczający ich świat i solidarność z mieszkańcami krajów globalnego Południa.
Partnerstwo szkół opiera się na komunikacji pomiędzy nauczycieli i uczniami z obu szkół. Za jego powodzenie odpowiedzialni są w równym stopniu nauczyciele i uczniowie. Aktywność obu grup i wspólne podejmowanie decyzji są kluczowe dla prowadzenia efektywnej współpracy.
Jest to długotrwały proces, który nie trwa kilka tygodni ani kilka miesięcy. Jego powodzenie często zależy od zbudowania trwałej relacji z placówką w innym kraju, a przede wszystkim z jej pracownikami. Z tego powodu dobre przygotowanie partnerstwa może zająć około roku. Sama współpraca partnerska, choć realizowana w cyklu roku szkolnego, może trwać kilka lat.
Po co ta współpraca?
Celem współpracy szkoły z nauczycielami i uczniami z innego kraju jest podniesienie jakości pracy obu placówek. Partnerstwa szkół nie są przedsięwzięciami charytatywnymi, a ich celem nie jest dofinansowywanie szkoły z kraju Południa. Trudności finansowe szkół w krajach Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej nie mogą zostać w trwały sposób rozwiązane przy pomocy datków z Polski, a i polskie szkoły nie są stworzone do finansowania swoich edukacyjnych partnerów w krajach rozwijających się, ale do edukowania dzieci w Polsce.
Partnerstwo szkół skutecznie kształtuje w uczniach postawę otwartości, współodpowiedzialności za otaczający ich świat i solidarność z mieszkańcami krajów globalnego Południa.
• |
zagadnienia globalizacji, zrównoważonego rozwoju, konfliktów,
różnorodności i sprawiedliwości społecznej mogą stanowić oś tematyczną
partnerstwa. Dzięki kontaktowi ze szkołą partnerską będziemy mogli
patrzeć na te zjawiska z perspektywy mieszkańców Południa i lepiej je
rozumieć, |
• |
lepsze rozumienie zjawisk globalnych i możliwość dyskusji na ich temat
z uczniami ze szkoły partnerskiej sprzyjać będzie kształceniu przez
naszych uczniów umiejętności krytycznego myślenia i formułowania
swojego stanowiska, |
• |
kontakt ze szkołą partnerską będzie dla naszych uczniów często pierwszą
możliwością kontaktu międzykulturowego i przyczyni się do przełamywania
istniejących uprzedzeń i stereotypów, |
• |
realizacja wspólnych działań związanych z partnerstwem (tak w grupie
szkolnej jak i we współpracy z uczniami z innego kraju) sprzyja
kształtowaniu umiejętności pracy w grupie, |
• |
zaangażowanie, wspólna praca, skonfrontowanie własnych poglądów z
opiniami innych oraz poświęcenie dłuższej ilości czasu na wybrane
zagadnienie daje możliwość zmiany postaw uczniów wokół poruszanych
tematów. |
Aby dowiedzieć się więcej o tej akcji, warto odwiedzić stronę projektu www.partnerstwoszkol.pl i zamówić w CEO bezpłatny przewodnik „Partnerstwo szkół – pierwsze kroki”.
Projekt jest współfinansowany przez Fundację Edukacja dla Demokracji w ramach programu pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2009 roku.