Aktywni z natury

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneEdukacja ekologiczna może być świetną okazją do praktycznych działań, które rozwijają u uczniów szeroki zakres umiejętności, np. współpracy w grupie, planowania, komunikacji i innych. Wymyślenie i przeprowadzenie autorskich projektów uczniowskich może przynieść o wiele więcej korzyści niż cały cykl zajęć prowadzonych w klasie szkolnych. Warto być „Aktywnym z natury”.
 
Program „Aktywni z natury”, to program Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach którego uczniowie z całej Polski realizują własne autorskie projekty dotyczące zrównoważonego rozwoju. Ważnym czynnikiem tych projektów jest to, że młodzież pochodząca często z małych społeczności, poprzez realizowane projekty zastanawia się nad problemami istniejącymi w ich lokalnym środowisku, szuka dla nich rozwiązań, jak również przyczynia się do promocji swoich małych ojczyzn. Młodzi ludzie przy wsparciu nauczycieli zastanawiają się nad wpływem, jaki ich codzienne decyzje mają na środowisko. W ten sposób znacznie lepiej rozumieją problematykę ochrony środowiska i wiedzą, jak mogą zmienić swoje postępowanie.

Celem dla młodzieży „aktywnej z natury” nie jest tylko zrozumienie tematyki ekologicznej. Są one sformułowane znacznie szerzej – wszystkie inicjatywy powinny sprzyjać również rozwojowi lokalnych społeczności, przyczyniać się do poznawania przez młodzież ich okolicy i jej dobrej promocji, a także budować więź i współpracę partnerską między między młodzieżą a dorosłymi, aby móc korzystać z wiedzy i doświadczenia starszych mieszkańców lokalnych społeczności.

W I edycji programu młodzi ludzie zrealizowali wiele ciekawych projektów na terenie Polski. Ich działania były początkiem widocznych zmian w stylu życia zarówno ich samych, jak i lokalnych społeczności, z których pochodzą.

„Młodzież z Olecka w ramach projektu Rowerowe Olecko, przy wsparciu lokalnej prasy, starostwa zakupiła stojaki na rowery, które są zamontowane na terenie szkoły. Już dziś wiecej osób w ich miejscowości wybiera ten ekologiczny środek transportu.” – opowiada Barbara Rostek z Centrum Edukacji Obywatelskiej. „Szkoła w Głogowie stała się Szkołą przyjazną środowisku. Ich projekt dotyczył odpadów i recyklingu, stworzyli również klub ekologiczny „Głóg”. Uczniowie przeprowadzili wywiady w mieście, aby ustalić miejsca, w których można wyrzucać różne odpady. Na tej podstawie powstała ulotka, spoty reklamowe, a nawet reportaż „Śladami dzikich wysypisk śmieci”. Z kolei Szkoła w Ćmińsku stworzyła ekotrasę promującą walory i lokalne bogactwa ich miejscowości. Również  mieszkańcy włączyli się w pracę nad projektem, pomagali sprzątaniu miejsc na trasie, dzielili się wiedzą historyczną na temat miejsc na niej położonych.”

projekty edukacyjne

Uwaga! Ruszają bezpłatne szkolenia dla szkół z tematyki ekologicznej w programie Aktywni z natury! Będą dotyczyły tematyki nurtującej współczesnych obywateli naszego globu, w tym: świadomej konsumpcji, zrównoważonego rozwoju, oszczędzania wody i energii. Szkolenia mają pomóc nauczycielom i młodzieży w realizacji projektów ekologicznych, głównie dotyczących tak ważnych kwestii w dzisiejszym świecie jak m.in. zrównoważony rozwój, które będą realizować w swoich społecznościach.

Najbliższe daty szkoleń:
2009-12-10, Łódź, AZN, "Świadoma konsumpcja"
2009-12-11, Wrocław, AZN, "Świadoma konsumpcja"
2009-12-16, Katowice, AZN, "Oszczędzanie wody i energii"
2009-12-17, Warszawa, AZN, "Świadoma konsumpcja"
2009-12-18, Warszawa, AZN, "Zrównoważony transport"

W ramach wolnych miejsc, w szkoleniach mogą brać udział szkoły, które nie uczestniczą w programie Aktywni z natury! W wybranym szkoleniu może wziąć udział 2 nauczycieli i 2 uczniów z jednej szkoły. Szkolenia tematyczne będą odbywały się w okresie od grudnia 2009 do lutego 2010. Na szkolenia można zgłaszać się wypełniając formularz znajdujący się na stronie programu Aktywni z natury.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie