Ekonomiczne zmagania gimnazjalistów biorących udział w programie Młodzi Przedsiębiorczy dobiegły końca. Za nami emocjonujące wybory profilu działalności wirtualnych firm, badania rynku, tworzenie budżetu i harmonogramu wycieczek szkolnych, badanie i analiza ofert bankowych. Do I edycji programu przystąpiło w 2009 r. ponad 450 sześcioosobowych zespołów.
Program był realizowany przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej przy finansowym wsparciu Narodowego Banku Polskiego. Na specjalnie zaprojektowanej platformie internetowej gimnazjaliści zmagali się z zadaniami z zakresu ekonomii i gospodarki rynkowej. Program składał się z dwóch etapów. W pierwszym (marzec - czerwiec) uczniowie zakładali i prowadzili wirtualną firmę. W drugim (wrzesień - grudzień) uczyli się oszczędzania i inwestowania własnych środków oraz tworzenia budżetów.
Młodzi Przedsiębiorczy dowiedzieli się m.in.: jak założyć firmę, która odniesie sukces na rynku? jak planować wydatki i racjonalnie oszczędzać? w jaki sposób skutecznie zarządzać dostępnymi zasobami? jak skonstruować budżet szkolnej wycieczki? na co zwracać uwagę pisząc strategię marketingową produktu? czym kierować się przy wyborze kredytu mieszkaniowego? Program Młodzi Przedsiębiorczy realizuje treści zgodne z nową podstawą programową z zakresu gospodarki rynkowej i przedsiębiorczości przewidziane na lekcje WOS-u w gimnazjum.
„Naszymi największymi sukcesami było osiągnięcie porozumienia w grupie oraz umiejętność ustąpienia drugiej osobie w różnych sytuacjach.” – zauważył jeden z uczestników programu. „Założenie i prowadzenie firmy nie jest łatwe, ale daje wiele satysfakcji, szczególnie, gdy udaje się pokonać pewne trudności. Do naszych sukcesów możemy zaliczyć poznanie realiów rynku panujących w świecie biznesu.”
Dla nauczycieli koordynujących prace zespołów organizatorzy przygotowali pakiet wsparcia w postaci:
Młodzi Przedsiębiorczy dowiedzieli się m.in.: jak założyć firmę, która odniesie sukces na rynku? jak planować wydatki i racjonalnie oszczędzać? w jaki sposób skutecznie zarządzać dostępnymi zasobami? jak skonstruować budżet szkolnej wycieczki? na co zwracać uwagę pisząc strategię marketingową produktu? czym kierować się przy wyborze kredytu mieszkaniowego? Program Młodzi Przedsiębiorczy realizuje treści zgodne z nową podstawą programową z zakresu gospodarki rynkowej i przedsiębiorczości przewidziane na lekcje WOS-u w gimnazjum.
„Naszymi największymi sukcesami było osiągnięcie porozumienia w grupie oraz umiejętność ustąpienia drugiej osobie w różnych sytuacjach.” – zauważył jeden z uczestników programu. „Założenie i prowadzenie firmy nie jest łatwe, ale daje wiele satysfakcji, szczególnie, gdy udaje się pokonać pewne trudności. Do naszych sukcesów możemy zaliczyć poznanie realiów rynku panujących w świecie biznesu.”
Dla nauczycieli koordynujących prace zespołów organizatorzy przygotowali pakiet wsparcia w postaci:
⇨ |
cyklu stacjonarnych szkoleń z zakresu podstaw ekonomii i pracy z uczniami metodą projektu, |
⇨ |
strony internetowej z newsami ze świata gospodarki i ekonomii oraz
opisami najciekawszych projektów uczniowskich z zakresu
przedsiębiorczości, |
⇨ |
trzech bezpłatnych publikacji do pobrania ze strony internetowej
programu: „Zakładamy i prowadzimy firmę – jak realizować projekty
uczniowskie w szkole”, „Alfabet finansowy gimnazjalisty”, „Zarządzamy
własnym budżetem – czyli jak kierować własnymi finansami”. |
Ponadto Młodzi Przedsiębiorczy wzięli udział w konkursie na prace dokumentującą postępy zespołów w programie. Jury, w którego skład weszli eksperci NBP oraz CEO, wybrało 12 najlepszych dokumentacji graficznych, tekstowych, multimedialnych i filmów, z którymi można się zapoznać na stronie CEO.
Rozstrzygnięcie konkursu miało miejsce podczas gali podsumowującej program, zorganizowanej 30 listopada 2009 roku w siedzibie Narodowego Banku Polskiego w Warszawie. Podczas wydarzenia blisko 80 gimnazjalistów z całej Polski zaprezentowało swoje całoroczne postępy i projekty z zakresu przedsiębiorczości. Młodzi Przedsiębiorczy pochwalili się kronikami działalności gospodarczych, plakatami reklamującymi szkolne wycieczki, budżetami domowymi i wyliczeniami rat kredytów, a nawet makietą przedsiębiorstwa. Zaproszone do Warszawy zespoły miały okazję wymienić się doświadczeniami, a także zwiedzić siedzibę Narodowego Banku Polskiego oraz wystawę numizmatyczną prezentującą historię polskich banknotów i monet.