Kształcenie wspomagane przez technologie w walce z wykluczeniem społecznym

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningCoraz częściej przechodzimy do cyberprzestrzeni. Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) stały się częścią naszego życia i przenikają wiele aspektów naszej działalności, takich jak środowiska pracy, codzienne komunikacje i relacje, załatwianie spraw administracyjnych. Stały się głównym priorytetem i siłą napędową polityki, gospodarki oraz edukacji.
 
Musimy teraz wspierać dalszy rozwój cyfrowej równości, aby zapewnić integrację społeczną w ramach lub poprzez ten proces przechodzenia do cyberprzestrzeni.

Wiele osób zgadza się obecnie, że większość koncepcji cyfrowej nierówności szans lub tak zwanego wykluczenia cyfrowego musi być ponownie rozważona, ponieważ samo dostarczenie sprzętu komputerowego, oprogramowania i dostępu do Internetu nie jest gwarancją e-integracji i wspierania integracji społecznej. W rzeczywistości, musimy upewnić się, że są one w sposób skuteczny wdrażane we wspólnotach, instytucjach i społeczeństwach i wykorzystywane przez jednostki w celu aktywnego udziału w realnych praktykach społecznych (Warschauer, 2003).

Rok 2010 został ogłoszony „Europejskim rokiem walki z biedą i wykluczeniem społecznym”. Poprzez ten numer eLearning Papers chcemy przyłączyć się do debaty, przedstawiając pewne korzyści i szanse, które kształcenie wspierane technologicznie może zaoferować na rzecz integracji społecznej. Autorzy artykułów wyjaśniają, w jaki sposób można tworzyć bardziej integracyjne technologie informacyjno-komunikacyjne poprzez innowacyjne koncepcje.

W artykułach 19 numeru eLearning Papers, przeanalizowano pięć różnych populacji, zagrożonych wykluczeniem społecznym: mniejszościowe grupy językowe, dzieci upośledzone, dyslektyków, osoby z upośledzeniem wzrokowym oraz osoby z tak zwanego odsiewu szkolnego. W pierwszym artykule, Melinda Dooly wskazuje, w jaki sposób kształcenie wspomagane przez technologie może pomóc we wspieraniu językowych grup mniejszościowych, szczególnie w ujęciu holistycznym. To jest to, co w pewnym sensie, osiągnęli w swojej pracy Da Silva et al. Opisują oni, jak w Brazylii 200 automatów do gry w pokera zostało zamienionych w narzędzia edukacyjne i wykorzystanych do redukowania ryzyka związanego z biedą oraz wspierania integracji społecznej dzieci ze szkół podstawowych.

Dwa kolejne artykuły traktują temat upośledzeń fizycznych i integracji. Ana Isabel Ruiz López przedstawia powstałą w Hiszpanii Grupę na rzecz dostępności edukacyjnej organizacji ONCE, która ma na celu prowadzenie badań naukowych, szkoleń i doradztwa w dziedzinie dostępności dla osób z upośledzeniem wzrokowym, natomiast Torrisi i Piangerelli przedstawiają międzynarodowy projekt ICTBell wspierający integrację osób z dysleksją w oparciu o technologie informacyjno-komunikacyjne.

Tematem ostatniego artykułu w eLearning Papers 19, autorstwa Franco Alvaro, jest zjawisko odsiewu szkolnego wśród młodych uczniów. Projekt europejski e-Motion wykorzystuje innowacyjne techniki, aby zmodyfikować sposób, w jaki kształcenie dociera do tej grupy, konkretnie poprzez wykorzystanie muzyki elektronicznej.

Z pewnością przedstawione tu inicjatywy staną się ważnym głosem w debacie toczonej i wspieranej w ramach Europejskiego roku na rzecz walki z biedą i wykluczeniem społecznym.

Warschauer, M. (2003). Technology and social inclusion: Rethinking the digital divide. Cambridge, MA: MIT Press

Przeczytaj artykuły w numerze 19 eLearning Papers.

e-learning
 
eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie