Kształcenie oparte na grach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego warto stosować gry w kształceniu? Jak powinniśmy to robić? Jakie gry są odpowiednie dla moich potrzeb? Nowy numer eLearning Papers powinien pomóc w znalezieniu odpowiedzi na te pytania. Potencjał kształcenia opartego na grach (ang. Game-Based Learning, GBL) jest nadal nie doceniany w szkolnictwie (zarówno na poziomie szkoły średniej, jak i uczelni wyższej).Internet site

Jesteśmy przekonani, że kształcenie oparte na grach może odegrać znaczącą rolę w odnowie postrzegania kształcenia przez uczniów na wszystkich poziomach systemów edukacyjno-szkoleniowych. Równolegle do ogromnego wzrostu branży gier cyfrowych, z czasem wzrosła również akceptacja gier w innych sektorach. Dostępność pierwszych gier – np. Tennis for Two z 1959 roku i Spacewar z 1962 roku – była ograniczona koniecznością posiadania dostępu do komputera i możliwa głównie dla personelu technicznego uczelni. Jednak począwszy od tych odosobnionych aplikacji, poprzez salony gier, komputery i konsole, gry cyfrowe stały się w końcu częścią kultury masowej, wpływając na nasze interakcje i oczekiwania w stosunku do aplikacji cyfrowych i sztuki cyfrowej, nasz sposób komunikowania się, a także sposób uczenia się.

Gry cyfrowe zostały przejęte przez społeczność akademicką jako temat badań i odkryte przez sektor edukacji jako wysoce interaktywna platforma, która może wspierać i wspomagać kształcenie. Biorąc pod uwagę, że jest to popularny i potężny środek medialny, rozważa się wykorzystanie gier komputerowych w różnych środowiskach edukacyjnych i szkoleniowych w celu motywowania uczniów, przyciągania ich uwagi i pomagania im w tworzeniu trwałych i znaczących rejestrów z realizowanych procesów nauki.

Gry są w dużym stopniu obecne w nieformalnych kontekstach kształcenia, ale w edukacji formalnej nadal są często postrzegane jako zajęcia niepoważne i ich potencjał wspomagania nauki pozostaje nie odkryty. Jednak oceniając gry ich dzieci, 85% rodziców uważa, że poza dostarczaniem rozrywki, gry komputerowe przyczyniają się do nauki. Ponadto, w przeprowadzanych ankietach, wielu nauczycieli twierdzi, że chętnie włączyłoby gry wideo do swoich lekcji, ale rzadko przedstawia się im opracowania na ten temat, techniki i odpowiednie gry.

Oprócz fantazji i elementów rozrywki, gry mogą rozwijać zdolności komunikacji i interakcji z innymi w czasie zabawy. Gry komputerowe mogą pomóc grającym w nauce myślenia krytycznego, kiedy muszą oni tworzyć połączenia pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym.

Ponadto można promować zasady moralne przede wszystkim poprzez zajęcia i gry oparte na współpracy pomiędzy partnerami. Zasady przestrzegane w grach mogą być okazją dla grających do poznania różnych wymiarów uczciwości, szczerości, szacunku i solidarności grupowej.

Środowiska kształcenia w formie gier mogą zapewnić motywujące i interdyscyplinarne otoczenie, które umożliwi poprawę umiejętności współpracy uczniów, jak również pomoże im w nauce nowych pojęć i syntezie nowych informacji. Gry są także chwalone za ich potencjał w zakresie nauki przywództwa w biznesie i innych umiejętności, poprzez ćwiczenie ich w bezpiecznym środowisku.

Przeczytaj artykuły w numerze 25 eLearning Papers.

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie