Łączny koszt podnoszenia kwalifikacji pracowników przez sektor prywatny według danych za 2005 rok szacowany był w Wielkiej Brytanii na około 23 miliardy GBP, uwzględniając czas nieobecności w pracy i dodatkowe wynagrodzenia. A można szkolić przecież dużo taniej, gdy sięgniemy po nowoczesne kursy e-learning.
Firmy najczęściej decydowały się na tworzenie w ramach swoich struktur centrów edukacyjnych z określonym programem nauczania, oferowały pracownikom szkolenia podstawowe i specjalistyczne, angażowały profesjonalne firmy szkoleniowe i najlepszych trenerów. Nie sposób ocenić, czy środki te przełożyły się na lepsze wykorzystanie w firmach istniejących zasobów. Jak wynika z badań brytyjskiego Adult Learning Inspectorate, zauważalna jest poprawa jakości oferowanych przez firmy szkoleń, pomimo, że w wyniku kontroli jakości szkoleń ALI cofnięto certyfikaty 250 firmom szkoleniowym. Czy można znaleźć inne rozwiązania, które pozwolą firmom na obniżenie kosztów?
W erze nowoczesnych technologii atrakcyjnym najlepszym rozwiązaniem dla firm staje się Internet. Rozwój interaktywnych narzędzi e-learningowych pozwala zdecydowanie ograniczyć koszty podnoszenia kwalifikacji pracowników. Tradycyjne formy szkoleniowe, zwłaszcza dotyczące podstawowej wiedzy i umiejętności, zastępuje kurs e-learningowy. Pozwala on na starcie sprawdzić poziom wiedzy studenta, wyłapać luki w jego wiedzy, a następnie zaprojektować indywidualny proces nauczania. E-learning daje firmie możliwość śledzenia postępów w nauce na kolejnych etapach kursu, a zatem również możliwość ingerencji w proces nauczania. W ten sposób firma zyskuje pewność, że pracownik przerobił określony materiał, wypełnił wszystkie testy i nabył wiedzę oraz umiejętności, które pozwolą mu wykonywać określony rodzaj pracy.
Być może za kilkanaście lat tradycyjne formy szkolenia przejdą do historii i żadna z nich nie będzie mogła istnieć bez zastosowania elementów interaktywnych i multimedialnych, jakie już dziś stosujemy dzięki rozwojowi Internetu w e-learningu. Dlatego już dziś warto myśleć rozwijaniu tych narzędzi tak w stosunku do swoich pracowników, jak i potencjalnych klientów firmy.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).