Przybliżenie: e-Learning 2.0

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

e-learningKonsekwencją Web 2.0 jest pojawienie się nowych form edukacji na odległość. Coraz częściej pojawia się określenie e-learning 2.0, choć można powiedzieć, że „tradycyjny” albo "klasyczny" e-learning ciągle jeszcze znajduje się w stadium rozwoju i na pewno długo nie będzie można powiedzieć, że jest to już „stabilna” i „okrzepła” forma edukacji.

 

Można wskazać kilka podstawowych cech wyróżniających e-learning 2.0:

  • twórcą treści edukacyjnych jest sam student – to on kreuje wiedzę i upowszechnia ją za pomocą takich narzędzi jak blog, wiki, RSS, list dyskusyjnych, forum dyskusyjnych. Istotna jest tu również otwartość na współtworzenie treści – w sytuacji, gdy studentowi brakuje wiedzy, zadaje pytania i oczekuje wsparcia od innych internautów – w ten sposób dzieli się wiedzą i doświadczeniem z innymi;
  • nowe zasoby treści edukacyjnych – oparte m.in. o blogi i treści agregowane w czytnikach RSS – zyskują równorzędne znaczenie w stosunku do wiedzy wykładowców i opracowań naukowych; jednocześnie jest łatwiejszy dostęp do źródeł wiedzy, dzięki współtworzeniu treści przez wielu autorów;
  • jest narzędziem integrującym istniejące w sieci zasoby, poprzez odnoszenie się do różnych źródeł: opracowań specjalistycznych, istniejących w sieci darmowych kursów wiedzy, baz danych, portali tematycznych i społecznościowych.

Tradycyjny model edukacji, oparty na relacji nauczyciel-uczeń stoi w e-learningu 2.0 „na głowie”. Nie ma już nadrzędnego twórcy treści edukacyjnych – zamiast tego powstaje rozproszony zbiór luźnych notatek i wypowiedzi podobnych do bloga i opatrzony tagiem, identyfikatorem pozwalającym zakwalifikować treść do określonej kategorii.

E-learning 2.0 ma swoje wady i zalety. Plusem jest to, że otwiera się proces tworzenia treści edukacyjnych zapraszając do tego każdego, kto posiada wiedzę i chce się nią dzielić. Daje możliwość wykorzystania olbrzymiego potencjału edukacyjnego tkwiącego w ludziach. Kształtuje również umiejętność wyszukiwania wiedzy, co jest kluczową umiejętnością w społeczeństwie informacyjnym.

Podstawową wadą lub zagrożeniem w e-learning 2.0 jest jakość treści edukacyjnych. W tradycyjnym modelu twórca treści odpowiada swoją reputacją za upowszechniane treści i to zarówno przed swoim pracodawcą, jak i studentami, a w pewnych sytuacjach nawet i przed opinią publiczną. W e-learning 2.0, jako systemie otwartym, można powiedzieć, że nikt nie odpowiada za nic. Można równie dobrze tworzyć mało wartościowe treści lub takie, które będą ludziom mieszać w głowie i utrwalać mity funkcjonujące w świadomości społecznej, a nadal będą one traktowane przez użytkowników Internetu jako treści wartościowe, zgodnie z zasadą architektury uczestnictwa.

Natura e-learning 2.0 jest taka, że nie ma skutecznego mechanizmu kontroli nad treścią, ponieważ powstaje ona w sposób chaotyczny i rozproszony. Twórcy tych treści nie dają żadnych gwarancji na to, że stworzony przez nich produkt będzie wartościowym materiałem edukacyjnym. Dopóki więc nie wykształci się skuteczny system kontroli jakości treści, koncepcję e-learning 2.0 jako narzędzia edukacji powszechnej można oceniać krytycznie.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie