Sidebar

31
So, Maj

Masowe otwarte kursy on-line (MOOC) i dalsze perspektywy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W sierpniu 2012 r., w cztery miesiące od uruchomienia swej działalności, Coursera – jeden z dostawców masowych otwartych kursów on-line (ang. Massive Open Online Course, MOOC) szybko umacniający swą pozycję w sieci, zarejestrowała milion użytkowników z prawie 200 krajów. W grudniu 2013 r tych użytkowników było już 5,8 mln.fot. Fotolia.com

Jest to jedna z wielu zaskakujących danych, którą można przytoczyć w związku z szybkim wzrostem popularności kursów MOOC, potwierdzających światowe zainteresowanie dostępem do uniwersyteckich kursów on-line.

Duża liczba osób zapisujących się na kursy MOOC oraz zainteresowanie uniwersytetów propagowaniem treści on-line, sprawiły, że model ten znalazł się w centrum zainteresowania. Angielski termin MOOC pochodzi z roku 2008, kiedy pojawiło się jako nazwa eksperymentu pedagogicznego mającego na celu stworzenie bardziej demokratycznego i połączonego w sieci środowiska kształcenia. Od roku 2011 uniwersytety określają tym terminem ofertę kursów przeznaczonych dla rzeszy studentów z całego świata. Obecnie kursy MOOC obejmują szeroki wachlarz modeli pedagogicznych.

George Siemens rozróżnia pomiędzy „cMOOC”, które śledzą pierwotny model „konektywistyczny” oraz kursami bardziej zinstytucjonalizowanymi i strukturalnie zorganizowanymi, które nazywa „xMOOC”. Pomimo tych różnic, kursy MOOC jako takie stawiają przed społecznością edukacyjną pewne wyzwania. Wielu z nas uważa, że MOOC to w końcu ta zmiana w edukacji oparta na technologii, na którą czekaliśmy przez prawie dwie dekady.

Numer 33 eLearning Papers analizuje wpływ MOOC na instytucje edukacyjne i ich użytkowników. Jakie strategie nauczania i uczenia się mogą być wykorzystane w celu udoskonalania kształcenia przy wykorzystaniu MOOC? W jaki sposób MOOC dostosowują się do obecnej rzeczywistości pedagogicznej i czy kraje rozwijające się będą mogły korzystać z powodzeniem z tego modelu?

Musimy także zastanowić się, jaki będzie ich potencjalny wpływ na struktury edukacyjne. Biorąc pod uwagę szybką ekspansję platform xMOOC połączonych z sieciami uniwersyteckimi – takich jak Coursera, Udacity, edX, czy najnowsza platforma europejska Futurelearn – pojawia się podstawowe pytanie: jaka jest ich rola w systemie edukacyjnym, a w szczególności w szkolnictwie wyższym?

W tym numerze eLearning Papers zebrane zostały opisy szczegółowych badań oraz praktycznych przykładów, aby zachęcić do debaty w tej nowej dziedzinie badań.

Przeczytaj artykuły w numerze 33 eLearning Papers. Skrót w języku polskim: http://openeducationeuropa.eu/sites/default/files/old/eLPapers_Issue33_PL.pdf

Poszczególne artykuły (PDF) dostępne są w języku angielskim na stronie http://openeducationeuropa.eu/pl/paper/masowe-otwarte-kursy-line-mooc-i-dalsze-perspektywy (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
W Stanach Zjednoczonych prywatni naukowcy widzac potencjal MOOC stworzyli po prostu te systemy inwestujac WLASNE pieniadze i ponoszac ryzyko na WLASNE konto. W Europie pojawia sie (jakze by inaczej) europejska platforma (tak jakby nauka byla...
W Stanach Zjednoczonych prywatni naukowcy widzac potencjal MOOC stworzyli po prostu te systemy inwestujac WLASNE pieniadze i ponoszac ryzyko na WLASNE konto. W Europie pojawia sie (jakze by inaczej) europejska platforma (tak jakby nauka byla jakas etniczna domena) i jest ona opisana w europejskim periodyku za pieniadze europejskich podatnikow, poniewaz europejscy urzednicy postanowili zaryzykowac CUDZE pieniadze.

Pozniej sie dziwmy, czemu USA sa najbardziej innowacyjnym krajem na swiecie.
More
macias
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...
Michał napisał/a komentarz do Edukacja w dialogu z AI
Doceniam refleksyjne podeście do AI w edukacji :)
Ahh... skandynawia to w ogóle ma swój klimat

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie