Kursy e-learningowe dla zawodów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w ramach realizowanego projektu systemowego „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia zawodowego w uczeniu się przez całe życie” opracowuje 165 kursów e-learningowych dla wybranych grup efektów kształcenia w najpopularniejszych zawodach.fot. KOWEZiU

Szkoły zawodowe oraz placówki kształcenia ustawicznego mogą prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych m.in. w postaci kwalifikacyjnych kursów zawodowych, kursów umiejętności zawodowych i kursów kompetencji ogólnych. Kursy te, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2012, poz. 186 oraz Dz.U. 2012, poz. 1152 z późn. zm), mogą być prowadzone 

z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Rozporządzenie wyraźnie podkreśla, że zajęcia laboratoryjne i praktyczne muszą być prowadzone stacjonarnie. Jest to zupełnie zrozumiałe, ponieważ rozwijanie typowo praktycznych umiejętności zawodowych nie może być realizowane z wykorzystaniem kształcenia na odległość.

Wśród warunków, jakie musi spełnić organizator kursu z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w rozporządzeniu wymieniono konieczność zapewnienia:

  • odpowiedniego oprogramowania pozwalającego na synchroniczną i asynchroniczną interakcję między prowadzącym a uczestnikami kursu,
  • materiałów dydaktycznych do kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
  • bieżącej kontroli postępów w nauce uczestników kursów i bieżącej kontroli aktywności prowadzących kurs.
  • szkolenia dla uczestników kursu przed rozpoczęciem zajęć.

Ponadto, w celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia, zaliczenie kursu nie może odbywać się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (wirtualnie).

W realizowanym projekcie KOWEZiU dba o to, aby organizatorzy kwalifikacyjnych kursów zawodowych i kursów umiejętności zawodowych mieli dostęp do materiałów dydaktycznych pozwalających na ich prowadzenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

W tym celu w 2012 roku zainicjowano działania związane z opracowaniem multimedialnych kursów e-learningowych. Do końca 2013 r. powstanie łącznie 165 kursów e-learningowych dla najpopularniejszych zawodów z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. O wyborze zawodów zadecydowała wielkość naboru do szkół zawodowych w roku szkolnym 2012/2013 oraz na kwalifikacyjne kursy zawodowe. Liczby opracowywanych kursów w podziale na obszary kształcenia prezentują się następująco:

  • obszar administracyjno-usługowy – 41 kursów
  • obszar budowlany – 18 kursów
  • obszar elektryczno-elektroniczno-teleinformatyczny – 27 kursów
  • obszar mechaniczny i górniczo-hutniczy – 29 kursów
  • obszar rolniczo leśny z ochroną środowiska – 17 kursów
  • obszar turystyczno-gastronomiczny – 25 kursów
  • obszar medyczno-społeczny – 8 kursów

W przygotowywanej ofercie znajdą się materiały możliwe do wykorzystania przez szkoły i placówki kształcące m.in. sprzedawców, fryzjerów, kucharzy, elektryków, rolników, a także kształcące w zawodach na poziomie technikum.

Kursy będą składały się z 4–8 modułów szkoleniowych, będących zamkniętymi jednostkami dydaktycznymi. W każdej jednostce znajdziemy materiały wspomagające nabywanie wiedzy i umiejętności, materiały aktywizujące i motywujące, materiały utrwalające oraz materiały sprawdzające nabytą wiedzę i umiejętności. Każdy moduł będzie odpowiednikiem ok. 5 godzin zajęć prowadzonych stacjonarnie.

Kursy zostaną udostępnione w 2014 r. Wcześniej będą poddane pilotażowi, przejdą testy funkcjonalne i użytkowe. Organizatorzy kursów będą mogli je bezpłatnie pobrać ze strony internetowej KOWEZiU.

Przygotowane materiały dydaktyczne pozwolą szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe oraz placówkom kształcenia ustawicznego wzbogacić i uatrakcyjnić swoją ofertę. Wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość umożliwia dotarcie do uczestników kursów, którzy nie mogą w nich brać udziału w formie wyłącznie stacjonarnej. Mogą to być m.in. osoby zamieszkałe w znacznej odległości od miejsca kształcenia, rodzice małych dzieci, osoby pracujące.

Zachęcamy do śledzenia projektu na stronie www.kno-koweziu.pl

(Źródło: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej)

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności 
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie