Za dziesięć lat połowa zajęć w szkołach online?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

e-learningObniżenie kosztów kształcenia i dopasowanie do indywidualnych możliwości osoby uczącej się - to zdaniem naukowców z Hoover Institution, centrum badawczego na Uniwersytecie Stanford, dwa podstawowe czynniki, które zdecydują o sukcesie e-kształcenia. Uważają oni, że do 2019 r. połowa zajęć w amerykańskich szkołach średnich będzie prowadzona zdalnie.

 

Zespół naukowców z uniwersytetów Stanforda, Harvard Business School oraz Innosight Institute ocenił, że o ile w 2007 r. tylko jeden procent kursów dostępny być online, to przy obecnym tempie oraz prognozach wzrostu, około roku 2019 można się spodziewać, że uczniowie będą połowę szkolnego czasu spędzać przed komputerami.

Głównym powodem takiej zmiany będzie o wiele niższa cena takich kursów online oraz ich większy potencjał edukacyjny w porównaniu do oferty szkolnej: są lepiej dopasowane do indywidualnego stylu uczenia się, dają możliwość pogłębiania wiedzy na wyższym poziomie niż w szkole, kursy mogą być odpowiedzią na konkretne zapotrzebowanie edukacyjne, dają możliwość uzupełniania wiedzy słabszym uczniom i są ważnym elementem wsparcia dla osób, które uczą się w domach.

Jak zauważają amerykańscy naukowcy – przy tym wszystkim szkoły online wcale nie konkurują z istniejącymi tradycyjnymi szkołami, lecz je świetnie uzupełniają. Jest to taka dysruptywna innowacja, która jak wyjaśnia Clayton M. Christensen z Uniwersytetu Harvarda, rozciąga korzyści na osoby, które z rożnych przyczyn nie mogą skorzystać z podstawowego (tu: tradycyjnej szkoły) produktu.

Przy okazji prowadzonych badań, okazało się, że opinia publiczna docenia pozytywne strony edukacji online. Większość Amerykanów nie miałaby nic przeciwko przeznaczeniu publicznych środków na rozwój e-kształcenia, na stworzenie profesjonalnych i zaawansowanych kursów dla powszechnego odbiorcy lub też na pomoc dla uczniów z terenów wiejskich w celu wyrównywania szans w dostępie do edukacji. 69% dorosłych respondentów odpowiedziało, że zgodziłoby się na udział swoich dzieci w takich kursach, jeśli zostałyby one im zaliczone w szkołach.

Obecnie w Stanach Zjednoczonych szkoły online dostępne są w blisko połowie stanów. Z badań wynika, że w latach 2006-2007: jedna trzecia uczniów w Utah w ostatnim roku nauki brała udział w kursach Electronic High School; 52 tysiące uczniów kształci się we Florida Virtual School, a w Georgii 4600 uczniów zapisało się do Georgia Virtual School. Może się faktycznie okazać, że wraz z profesjonalizacją oferty edukacyjnej szkół online, coraz więcej tradycyjnych zajęć szkolnych będzie odbywało się z wykorzystaniem e-learningu.

W Polsce kształcenie online na poziomie szkół ponadpodstawowych to jeszcze bardzo odległa sprawa. Ciągle mamy jeszcze w niedostatecznym stopniu rozwinięte e-kształcenie na poziomie studiów wyższych i kształcenia ustawicznego, a co dopiero myśleć o niższych szczeblach edukacji. Niemniej jednak opisany trend jest coraz silniejszy na świecie – zwłaszcza w krajach anglosaskich - i z pewnością dotrze do Polski. Może więc kiedyś nasze dzieci – zwłaszcza jeśli dopiero przyszły na świat – będą połowę zajęć odbywać przed komputerami, ale raczej trudno uwierzyć, że stanie się to jeszcze w przyszłej dekadzie.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu) 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie