Właśnie minął rok, od kiedy przenieśliśmy naszą pracę i szkoły do internetu. Każdy z nas poniósł jakąś cenę pandemicznego funkcjonowania. A jak radzą sobie uczniowie? "Szkoła w takiej formie jest na niby" - mówi Aleksandra, uczennica drugiej klasy liceum, z którą Michał Olszański przeprowadził wideorozmowę z cyklu "W pułapce kamery".
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży od lat pracuje z młodymi ludźmi. Teraz postanowiła zwrócić uwagę na kwestię zagubienia młodzieży w trakcie nauki zdalnej, a także trudności, które w związku z nią napotyka.
Do rozmowy zaproszono Katarzynę Miller, psycholożkę, psychoterapeutkę oraz Aleksandrę, uczennicę drugiej klasy liceum. Prowadzący rozmowę Michał Olszański pod lupę bierze bycie obserwowanym i konieczność codziennego, wielogodzinnego "występowania" przed kamerą.
Aleksandra zwraca uwagę na to, że o ile fajnie jest zobaczyć swoją klasę, nauczyciela, to trudno czasem traktować taką formę szkoły na poważnie. Miała poczucie, że wszystko jest udawane. Zdarzyło jej się "wypaść" z sytemu, gdyż nie widziała większego sensu w takiej formie edukacji.
Katarzyna Miller podkreśla z kolei, że sytuacja może być ciężka zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Pierwsi są zmęczeni ciągłym "obstrzałem" kamery. Drudzy nie widzą czasem swoich uczniów, mówią do pustych okienek komunikatorów, co powoduje zniechęcenie i frustrację.
Każdy z nas poniósł jakąś cenę pandemii. Wydaje się jednak, że to młodzież szkolna najbardziej odczuwa jej skutki. Zostali postawieni w sytuacji, w której kontakt z rówieśnikami, czyli coś co pozwala im się rozwjijać, budować własny świat i tożsamość zostało dość gwałtownie zabrane.
Polecamy posłuchanie rozmowy oraz zachęcenie rodziców, nauczycieli i uczniów do posłuchania:
Zależy nam na tym, by w ten sposób wysłać do młodzieży sygnał, że jest wiele osób, które o nich myślą, które pamiętają, że ich życie stało się bardzo trudne i szukają różnych form pomocy - mówi Sławomir Piwowarczyk z Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.
Fundacja prowadzi też konsultacje ze szkołami, na temat potrzebnych w tej sytuacji działań. Ma również gotowe programy, które, nawet od dziś, mogą być realizowane z grupami młodzieży. Dotyczą one przede wszystkim rozwoju kompetencji społecznych. Fundacja zaprasza dyrektorów, nauczycieli do korzystania z takich programów. Zaprasza również zarządy powiatów, organów prowadzących szkoły, które chciałyby, by programy „przywracania szkole uczniów” były realizowane w ich szkołach.
(Źródło: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży)