Szkoła na niby?

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Właśnie minął rok, od kiedy przenieśliśmy naszą pracę i szkoły do internetu. Każdy z nas poniósł jakąś cenę pandemicznego funkcjonowania. A jak radzą sobie uczniowie? "Szkoła w takiej formie jest na niby" - mówi Aleksandra, uczennica drugiej klasy liceum, z którą Michał Olszański przeprowadził wideorozmowę z cyklu "W pułapce kamery".

Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży od lat pracuje z młodymi ludźmi. Teraz postanowiła zwrócić uwagę na kwestię zagubienia młodzieży w trakcie nauki zdalnej, a także trudności, które w związku z nią napotyka.
Do rozmowy zaproszono Katarzynę Miller, psycholożkę, psychoterapeutkę oraz Aleksandrę, uczennicę drugiej klasy liceum. Prowadzący rozmowę Michał Olszański pod lupę bierze bycie obserwowanym i konieczność codziennego, wielogodzinnego "występowania" przed kamerą.

Aleksandra zwraca uwagę na to, że o ile fajnie jest zobaczyć swoją klasę, nauczyciela, to trudno czasem traktować taką formę szkoły na poważnie. Miała poczucie, że wszystko jest udawane. Zdarzyło jej się "wypaść" z sytemu, gdyż nie widziała większego sensu w takiej formie edukacji.

Katarzyna Miller podkreśla z kolei, że sytuacja może być ciężka zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Pierwsi są zmęczeni ciągłym "obstrzałem" kamery. Drudzy nie widzą czasem swoich uczniów, mówią do pustych okienek komunikatorów, co powoduje zniechęcenie i frustrację.

Każdy z nas poniósł jakąś cenę pandemii. Wydaje się jednak, że to młodzież szkolna najbardziej odczuwa jej skutki. Zostali postawieni w sytuacji, w której kontakt z rówieśnikami, czyli coś co pozwala im się rozwjijać, budować własny świat i tożsamość zostało dość gwałtownie zabrane.

Polecamy posłuchanie rozmowy oraz zachęcenie rodziców, nauczycieli i uczniów do posłuchania:

Zależy nam na tym, by w ten sposób wysłać do młodzieży sygnał, że jest wiele osób, które o nich myślą, które pamiętają, że ich życie stało się bardzo trudne i szukają różnych form pomocy - mówi Sławomir Piwowarczyk z Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.

Fundacja prowadzi też konsultacje ze szkołami, na temat potrzebnych w tej sytuacji działań. Ma również gotowe programy, które, nawet od dziś, mogą być realizowane z grupami młodzieży. Dotyczą one przede wszystkim rozwoju kompetencji społecznych. Fundacja zaprasza dyrektorów, nauczycieli do korzystania z takich programów. Zaprasza również zarządy powiatów, organów prowadzących szkoły, które chciałyby, by programy „przywracania szkole uczniów” były realizowane w ich szkołach.

 

(Źródło: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży)

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie