Czy już czas skończyć z "e" przed "learning"?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

e-learningWiele osób pracujących w sektorze edukacji uważa, że pojęcie „e-Learning” jest nadużywane. Nowe technologie na dobre zakorzeniły się w róznych formach edukacji, stąd być może już czas na odrzucenie „e” , uznanie, że może ono wręcz zniechęcać potencjalnych studentów, że koncentruje się zbytnio na sposobie dostarczania treści, nie zaś na indywidualnym procesie nauki.

 

W brytyjskim portalu TrainingZone pojawił się ciekawy głos na temat przyszłości e-Learningu, a w zasadzie głos, który opowiada się raczej za nowoczesnym „learningiem”. Autorem wypowiedzi jest Donald H. Taylor, który przewodniczy międzynarodowej konferencji Learning Technologies 2008. Uważa on, że już czas najwyższy na odrzucenie „e” i skoncentrowanie się na prawdziwym znaczeniu tego terminu, którym jest edukacja.

 

Uzasadniając swoje stanowisko Taylor przytacza m.in. definicję e-Learningu z anglojęzycznej wersji Wikipedii - „Electronic learning lub e-Learning jest ogólnym określeniem, które obejmuje różnego rodzaju techniki nauczania z użyciem komputera, Jest używany zamiennie w tak wielu znaczeniach, że trudno jest zrozumieć, co osoba mówiąca ma na myśli używając określenia e-Learning”.

 

Jak zauważa Taylor, termin ten jest w ciągłym użytku wyłącznie dlatego, że osoby wtajemniczone podkreślają w ten sposób charakter elektronicznego sposobu dostarczenia treści edukacyjnych. „Pomimo, że używa się określenia ‘learning’, opisuje ono pewien proces, jaki zachodzi w człowieku. To ‘e’ przed dotyczy wyłącznie sposobu dostarczenia treści. Gutenberg nigdy nie wpadł na to, żeby nauczanie przez książki nazwać ‘b-learning’” – przekonuje Taylor. "Nie słyszałem również, aby wykładowcy prowadzący wykłady nazywali ten proces ‘voice-learning’ lub „v-learning’, no to po co nam to ‘e’ na początku?”

 

„Ten sam zarzut dotyczy e-Learning 2.0.” – twierdzi Taylor. „Termin ten powinien być rozumiany jako wspólna edukacja i współpraca uczących się, nie zaś jako dostarczanie treści czy rozdmuchana reklama. Nie może być rozumiany jako sposób sprzedaży oprogramowania, ale jako inspirująca wizja narzędzia integrującego różne źródła wiedzy w jedną spójną edukacyjną aplikację sieciową (mashup)”.

 

Jedna z pierwszych osób, która zaczęła używać pojęcia „e-Learning”, Jay Cross, powiedział niedawno: „Nie mam wątpliwości na tle słownictwa – edukacja może być częściowo formalna i częściowo nieformalna. E-Learning stracił swoje znaczenie.” Inne osoby, które zajmują się zawodowo szkoleniami z wykorzystaniem nowych technologii, również nie mają wątpliwości – nie potrzebują „e”, aby odnieść sukces. A jeśli muszą nazwać ten proces edukacji, używają po prostu określenia „online”.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie