Eksperymenty z e-learningiem szkolnym

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
E-learningDotychczas zastosowanie metody e-learningu w edukacji na poziomie podstawowym i średnim koncentrowało się raczej wokół fragmentów  programu na niektórych przedmiotach. Ale to może się zmienić, ponieważ na świecie mamy do czynienia z coraz odważniejszymi projektami. Nad szerokim, trzyletnim pilotażem pracują właśnie władze oświatowe Hong-Kongu.
 
Znaczenie e-learningu w praktyce szkolnej w najbliższej przyszłości będzie zdecydowanie rosnąć. Pisał o tym szeroko na łamach Edunews.pl Zbigniew Osiński w opracowaniu E-learning (e-kształcenie) w edukacji szkolnej. Naukowcy z uniwersytetów Stanford i Harvardu przewidują, że w perspektywie dekady może nawet połowa zajęć w szkołach średnich będzie odbywać się online (Szkoły przeniosą się do sieci?). Obecnie jesteśmy jeszcze na etapie testowania różnych rozwiązań oraz debatowania, w jakim stopniu e-kształcenie może, czy powinno, zastąpić / uzupełnić edukację szkolną. Chociaż na świecie pojawiają się prognozy i plany dotyczące wykorzystania e-learningu w praktyce szkolnej, wciąż w gruncie rzeczy pozostajemy w obszarze rozważań teoretycznych. Brakuje ciągle praktycznych wdrożeń elearningu w szkołach na szeroką skalę. Dlatego warto obserwować i analizować rezultaty działań podejmowanych na świecie, aby móc potem wykorzystać te doświadczenia w warunkach polskich.

Wracając do Hong-Kongu, mamy do czynienia z interesującym projektem na poziomie systemu edukacji. Na zlecenie władz oświatowych został opracowany raport, w którym zaproponowano przeprowadzenie trzyletniego projektu pilotażowego w 30 szkołach podstawowych i średnich, począwszy od roku szkolnego 2010/2011. Eksperci zaproponowali tworzenie spójnych z programem nauczania zasobów dla uczniów i nauczycieli na obu poziomach kształcenia (platformę tę nazwano Education City), które w następnych latach byłyby sukcesywnie rozwijane. Każda ze szkół otrzymywałaby grant z przeznaczeniem na zakup dostępu do e-treści edukacyjnych; równolegle zapewnione zostaną szkołom dostęp do specjalnie przygotowanej platformy e-learningowej, w której komunikować będzie się mogła cała społeczność nauczycieli z uczestniczących w pilotażu szkół.

Jak zapewnia Kenneth Chen, przewodniczący grupy ekspertów i podsekretarz stanu ds. Edukacji w Hong-Kongu, nie jest zamiarem autorów projektu narzucanie nauczycielom określonych zasobów edukacyjnych – zdecydowano się na oddaniu nauczycielom decyzji, z jakich e-zasobów chcą skorzystać w nauczaniu. W tym modelu możliwe więc będzie załadowanie na platformę istniejących na rynku treści edukacyjnych oferowanych przez wydawców, za które użytkownik będzie płacił (w ramach grantu, który otrzyma szkoła).

Władze oświatowe Hong-Kongu traktują projekt jako wielki eksperyment edukacyjny. W trakcie jego realizacji powinien działać komitet sterującym, który będzie nadzorował wdrażanie projektu w szkołach i będzie miał prawo wydawania rekomendacji dotyczących długookresowej strategii wykorzystania e-learningu w szkołach. Do sektora biznesu (i wydawców i IT) kierowane są propozycje podjęcia szerokiej współpracy w ramach projektu, ponieważ jego twórcy zdają sobie sprawę, że wielopodmiotowa współpraca w ramach szeroko rozumianego sektora edukacji jest kluczowa dla sukcesu założonych działań. Zwraca się uwagę również na konieczność podjęcia głębszych studiów dotyczących różnych kwestii związanych z e-learningiem w szkole, dotyczących m.in. ochrony praw autorskich, czy spraw związanych ze zdrowiem uczniów (ze względu na wydłużony okres przebywania przed komputerem). Planowane jest również badanie opinii rodziców na temat jakości i cen podręczników i przekazanie tych uwag wydawcom.

(źródło: ASCD, Network World)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie