Laptop i projektor w każdej klasie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiO programie „Laptop dla każdego ucznia“ pewnie nikt już dziś w Polsce nie pamięta. Pomysł upadł, zanim jeszcze zaczął się na dobre krystalizować. Był nie do końca przemyślany, zaprezentowany w pośpiechu i raczej na fali euforii. Ale sama inicjatywa nie jest zła. Trzeba ją tylko lepiej przygotować. I przyjąć nieco inne założenia, na przykład takie, jak w Irlandii.
 
Czas kryzysu jest dobry na rozpoczęcie długofalowej inwestycji, gdyż wówczas ceny nabywanych dóbr są zazwyczaj najniższe. To jedna z najważniejszych zasad inwestowania, którą niektórzy biorą całkiem na serio. I to mimo gorszych wyników gospodarczych, niż w Polsce...

Otóż wkrótce 3213 szkół podstawowych otrzyma od rządu irlandzkiego granty na łączną kwotę 22 milionów euro. Są to pieniądze na inwestycje w ICT. Na szkołę, w zależności od wielkości przypadnie grant podstawowy w wysokości ok. 1700 euro oraz drugi, zależny od liczebności uczniów (ok. 35 euro na ucznia). Na następne trzy lata przewidziano kolejne inwestycje na łączną kwotę 150 milionów euro (te plany mają objąć również szkoły średnie).

Ten plan inwestycyjny rządu irlandzkiego ma na celu budowę „mądrych szkół“, które będą w stanie wykorzystywać bogactwo cyfrowych, multimedialnych zasobów edukacyjnych w nauczaniu. Jego celem jest wyposażenie każdej klasy szkolnej w co najmniej jednego laptopa i projektor cyfrowy, co pozwoli nauczycielowi prowadzić zajęcia w sposób atrakcyjny dla młodego „cyfrowego tubylca“.

„Te 22 miliony euro, które zapewniamy szkołom podstawowym, pozwolą im na zakup laptopów i projektorów cyfrowych, co przełoży się na poprawę jakości nauczania i pogłębienie doświadczeń edukacyjnych.“ – mówi Batt O’Keeffe, minister edukacji Irlandii. „Jako minister przywiązuję dużą uwagę do integracji technologii informacyjno-komunikacyjnej w klasie szkolnej. Lepsze wykorzystanie technologii w szkołach jest kluczowe dla kształcenia kompetencji i umiejętności uczniów zbieżnych z potrzebami gospodarki, zwłaszcza gdy mamy na celu poprawę jej konkurencyjności.“

Inicjatywa została odpowiednio przygotowana. Zanim ją ogłoszono, opracowano raport pod kierunkiem specjalistów z instytucji publicznych, naukowych oraz firm sektora nowoczesnych technologii - „Inwestować skutecznie w ICT w szkołach“. Zadbano również o stronę formalną. Wszystkie zamówienia w szkołach realizowane będą zgodnie z prawem zamówień publicznych.

Irlandia, do niedawna „tygrys Europy“, dostrzegła problemy związane z niedostateczną obecnością technologii w szkołach. Niedawno przeprowadzone badania wykazały, że co piąty komputer w szkołach irlandzkich jest przestarzały lub nie działa, co trzeci 15-latek nie miał zajęć z komputerem w trakcie edukacji szkolnej, zaś ocena nauczycieli szkolnej infrastruktury ICT jest daleka od zadowalającej. Rząd irlandzki, chcąc powrócić do gospodarczej czołówki świata, postawił na nowoczesną edukację.

A my? Przeliczmy na skalę Polski ile moglibyśmy zrealizować za taką samą kwotę. 22 miliony euro to około 90 milionów złotych. To oznacza, że 3000 szkół podstawowych mogłoby otrzymać zestawy: 10 laptopów i 10 rzutników multimedialnych. Cena dobrego laptopa przy dużym zamówieniu wyniosłaby pewnie ok. 1300 złotych, zaś rzutnik multimedialny, przy dużym zamówieniu kosztowałby pewnie ok. 1700 złotych. Na inicjatywę komputer dla gimnazjalisty rząd zamierzał przeznaczać ok. 500 milionów złotych rocznie. Za tą kwotę możnaby prawdopodobnie wyposażyć każdego nauczyciela w szkole podstawowej w dwa podstawowe narzędzia do prowadzenia zajęć w nowoczesny sposób. Gdyby równolegle potem rozwinąć system doskonalenia nauczycieli w wykorzystywaniu technologii cyfrowych w edukacji i zadbać o oprogramowanie – mielibyśmy w niedługim czasie do czynienia z poważną zmianą jakościową w polskiej edukacji.
 
Może warto powrócić do pomysłu? Polska ma dobre wyniki gospodarcze, mamy dobry (najlepszy) czas na duże inwestycje w edukację. Skoro nie możemy dać komputera każdemu uczniowi, sprawmy chociaż, aby laptop, cyfrowy projektor i nauczyciel umiejący się nimi sprawnie posługiwać, były w każdej klasie w szkole.
 
(Źródło: The Irish Times, opr.red.)



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie