Przekonać do gier edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
gry w edukacjiCzy gry mogą stać się powszechnie wykorzystywanym narzędziem edukacyjnym? Przekonani są o tym twórcy inicjatywy ENGAGE Learning – europejskiej sieci organizacji z dwunastu krajów członkowskich UE, którzy od ponad roku realizują projekt badawczo-szkoleniowy przekonując nauczycieli, że warto wprowadzić komputerowe gry edukacyjne na zajęcia lekcyjne.
 
ENGAGE to skrót od pierwszych liter angielskiej nazwy projektu European Network for Growing Activity in Game-based learning in Education - europejskiej sieci na rzecz rozwoju nauczania opartego na grach w edukacji tworzonej przez uczelnie i organizacje z Austrii, Irlandii, Hiszpanii, Włoch, Turcji i Belgii. W ubiegłym roku stworzyły one portal www.engagelearning.eu, w którym umieszczają recenzje gier obecnych na rynku pod kątem edukacyjnym.

Doświadczenia płynące z różnych projektów badawczych oraz inicjatyw edukacyjnych wykorzystujących gry w edukacji, pokazują, że włączenie gier w proces nauczania kryje w sobie olbrzymi potencjał edukacyjny. Współcześni uczestnicy systemu edukacji, zwłaszcza uczniowie na wszystkich poziomach szkolnych, są zainteresowani szerszym wykorzystaniem gier edukacyjnych w nauce. Z drugiej strony zauważalna jest niska świadomość wartości edukacyjnej gier – zwykło się je utożsamiać z grami akcji, które polegają na zabijaniu potworów lub na niekończących się wyścigach samochodowych. Te zaś stanowią jedynie niski odsetek wszystkich gier, wśród których kryje się wiele takich, które rozwijają świetnie kompetencje słabo rozwijane w szkole (np. kombinatoryka, rozwiązywanie problemów, rozwój umiejętności liderskich, umiejętności współpracy w zespole, zwłaszcza w grach sieciowych).

Dla większości nauczycieli, jak i urzędników systemu oświaty (o ministrach edukacji nie wspominając), gry to czysta strata czasu, a że dodatkowo programy nauczania są przeładowane (niestety często i bezwartościową wiedzą), włączenie gier do zajęć z młodzieżą jest bardzo trudne. Brakuje również doświadczenia nauczycielom w posługiwaniu się grami jako narzędziami edukacyjnymi, a także informacji na temat wartościowych gier edukacyjnych i możliwości ich wykorzystania w nauczaniu konkretnego zagadnienia. To dlatego gry są jeszcze narzędziem edukacyjnym rzadko spotykanym w szkołach.

Koalicja tworząca ENGAGE Learning uznała, że konieczne jest podjęcie działań mających na celu:
→  podniesienie świadomości wartości gier w procesie edukacji na wszystkich pięciu poziomach nauczania;

rozwój narzędzi internetowych, które będą wspierać wykorzystanie nauczania opartego na grach;

upowszechnianie informacji o narzędziach i metodach pracy z wykorzystaniem gier w krajach UE.

W portalu www.engagelearning.eu dostępny jest katalog online (w języku angielskim) zawierający informacje o różnych grach dostępnych na rynku wraz z oceną ich przydatności pod kątem nauczania. Można wyszukiwać gry w katalogu na przykład pod kątem celów nauczania (np. zastosowanie wiedzy, podejmowanie decyzji, rozwój umiejętności motorycznych), różnych grup wiekowych, czy etapów szkolnych. Przewidziano zestaw narzędzi dla nauczycieli, dla twórców gier edukacyjnych ale i dla uczniów (tu ciekawą inicjatywą jest konkurs projektowania gier dla celów edukacyjnych, w którym można można wygrać nagrodę "Złotego Ananasa").
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie