Uczenie z komputerem zapisano w nowej podstawie programowej nauczania. Zawiera ona zapis o obowiązku kształcenia uczniów w zakresie pracy z komputerem i stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych już od Iklasy szkoły podstawowej. Trzeba o tym stale przypominać, aby nikt z nauczycieli w szkołach o tym nie zapominał.
W Sejmie wiceminister edukacji Krystyna Szumilas odpowiadała wczoraj na pytania posłanek Ewy Wolak i Urszuli Augustyn, które pytały o finansowanie i ramy prawne wprowadzenia e-nauczania do szkół.
Mówiąc o e-nauczaniu Szumilas podkreśliła, że "ważne jest, by środowisko, w którym uczy się uczeń, było środowiskiem wykorzystującym nowoczesne technologie informatyczne. Działania powinny być prowadzone na różnych płaszczyznach i muszą dotyczyć samego procesu nauczania, zarządzania szkołą i budowania zasobów internetowych i multimedialnych, ważnym elementem jest też nauczanie na odległość" - powiedziała.
Przypomniała, że standardy kształcenia nauczycieli obejmują przygotowanie w zakresie technologii informacyjnej - jest to obowiązkowe. Prowadzone są też zajęcia doskonalące z tego zakresu dla czynnych zawodowo nauczycieli wszystkich przedmiotów (od przedszkoli do szkół ponadgimnazjalnych).
Dodała, że w rozporządzeniu o dopuszczaniu do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników umożliwiono ubieganie się o takie pozwolenie także dla podręczników w formie elektronicznej umieszczonych zarówno na nośnikach, jak i w internecie. Wprowadzono także m.in. możliwość prowadzenia dzienników szkolnych w formie elektronicznej.
Szumilas mówiła też, że projekty dotyczące rozwoju platform i zasobów edukacyjnych prowadzone są na poziomie centralnym, jak i w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz programów krajowych, takich jak "Innowacyjna gospodarka", "Infrastruktura i środowisko", "Rozwój Polski wschodniej". Jako przykłady wymieniła m.in. takie projekty jak: "Lekki jak piórko", "E-szkoła", "Info-szkoła", "Multimedialna szafka dla uczniów".
Dodała, że regiony na ten cel zakontraktowały 246 mln zł, a na poziomie MEN jest to 100 mln zł. Wiceminister przypomniała również, że od kilku lat prowadzone są konsultacje on-line dla polskich nauczycieli uczących za granicą, a w połowie lutego tego roku ruszyło pilotażowe nauczanie dla polskich uczniów mieszkających za granicą; w pilotażu tym uczestniczy 24 uczniów w 12 krajach świata.
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
Mówiąc o e-nauczaniu Szumilas podkreśliła, że "ważne jest, by środowisko, w którym uczy się uczeń, było środowiskiem wykorzystującym nowoczesne technologie informatyczne. Działania powinny być prowadzone na różnych płaszczyznach i muszą dotyczyć samego procesu nauczania, zarządzania szkołą i budowania zasobów internetowych i multimedialnych, ważnym elementem jest też nauczanie na odległość" - powiedziała.
Przypomniała, że standardy kształcenia nauczycieli obejmują przygotowanie w zakresie technologii informacyjnej - jest to obowiązkowe. Prowadzone są też zajęcia doskonalące z tego zakresu dla czynnych zawodowo nauczycieli wszystkich przedmiotów (od przedszkoli do szkół ponadgimnazjalnych).
Dodała, że w rozporządzeniu o dopuszczaniu do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników umożliwiono ubieganie się o takie pozwolenie także dla podręczników w formie elektronicznej umieszczonych zarówno na nośnikach, jak i w internecie. Wprowadzono także m.in. możliwość prowadzenia dzienników szkolnych w formie elektronicznej.
Szumilas mówiła też, że projekty dotyczące rozwoju platform i zasobów edukacyjnych prowadzone są na poziomie centralnym, jak i w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz programów krajowych, takich jak "Innowacyjna gospodarka", "Infrastruktura i środowisko", "Rozwój Polski wschodniej". Jako przykłady wymieniła m.in. takie projekty jak: "Lekki jak piórko", "E-szkoła", "Info-szkoła", "Multimedialna szafka dla uczniów".
Dodała, że regiony na ten cel zakontraktowały 246 mln zł, a na poziomie MEN jest to 100 mln zł. Wiceminister przypomniała również, że od kilku lat prowadzone są konsultacje on-line dla polskich nauczycieli uczących za granicą, a w połowie lutego tego roku ruszyło pilotażowe nauczanie dla polskich uczniów mieszkających za granicą; w pilotażu tym uczestniczy 24 uczniów w 12 krajach świata.
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)