W dwunastu szkockich szkołach realizowany jest eksperyment, który polega na szerokim wykorzystaniu gier w nauczaniu matematyki, dzięki czemu uczniowie będą lepiej zrozumieć prawa matematyki i potrafić je wykorzystać w praktyce. Pomysłodawcą strony z grami matematycznymi - MangaHigh.com - jest prof. Marcus du Sautoy z Uniwersytetu Oksfordzkiego.
Na stronie MangaHigh, wykorzystującej stylistykę popularnych komiksów manga, zamieszczonych jest na razie pięć gier, które są ogólnodostępne nieodpłatnie dla uczniów. Przez 12 tygodni w dwunastu szkołach realizowane będą zajęcia z wykorzystaniem tych gier, prowadzone pod patronatem koalicji Learning and Teaching Scotland. Gry zostały tak zaprojektowane, aby były w pełni zgodne z podstawą programową.
Wstępne dane z testów umiejętności matematycznych w klasach, w których wykorzystano gry do nauki, wypadły – jak ujawnia portal MangaHigh - pomyślnie. Wyniki testów poprawiły się o 13%, a ponadto 93% uczniów uczestniczących w testach przyznało, że wolałoby matematykę, na której są wykorzystywane gry edukacyjne. 68% dzieci uczestniczących w pilotażu stwierdziło, że chcą poprawić swoje umiejętności matematyczne korzystając z gier zamieszczonych w portalu. Nauczyciele opiekujący się klasami będącymi w projekcie przyznają, że spodziewali się tego, iż wyniki będą lepsze niż w przypadku tradycyjnych metod nauczania.
„Matematyka jest często postrzegana przez uczniów jako dziedzina nudna i nie mająca większego znaczenia praktycznego.“ – mówi prof. Sautoy. „Celem MangaHigh jest uczynienie matematyki bardziej atrakcyjną dla uczniów, zabawną i angażującą oraz inspirującą do poszukiwań wykraczających poza program nauczania. MangaHigh wzbogaca uczniów, dając szerszy kontekst i wgląd w praktyczne zastosowanie matematyki.“ Dla mnie matematyka była zawsze rodzajem gry – dodaje Sautoy.
„Programy nauczania oparte na grach okazują się być wysoce skutecznymi narzędziami edukacji, które stymulują do nauki i bardziej angażują w proces nauczania zarówno uczniów, jak i nauczycieli.“ – mówi Derek Robertson z Learning and Teaching Scotland. „To ważne abyśmy potrafili wykorzystywać wszelkie zasoby [nowoczesnej edukacji], aby zadbać o właściwy rozwój uczniów we współczesnym społeczeństwie.“
Szerokie wykorzystanie gier na zajęciach szkolnych i przy odrabianiu pracy domowej może sprzyjać podnoszeniu wyników nauczania. Dziś młodzież zdobywa wiedzę i informację w duże mierze poprzez zrozumienie obrazów i interakcje. Gry – odpowiednio zaprojektowane aby wspierać proces nauczania – mogą więc być skutecznymi narzędziami edukacyjnymi. Może więc za jakiś czas dialogi pomiędzy rodzicami i dziećmi będą wyglądały tak:
- „Znowu grasz na komputerze? Miałeś zająć się odrobieniem lekcji z matematyki! Natychmiast kończ!“
- „Spoko mamo, kończę odgrywać moje zadanie domowe z matematyki“
(Źródło: Channel4, NetworkWorld)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)