Czytają z iPodem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiW szkołach okręgu Canby w stanie Oregon postawiono na praktyczne wykorzystanie iPodów w edukacji uczniów w szkole podstawowej. Władze szkolne uznały, że urządzenia te świetnie wspierają naukę czytania. W każdym iPodzie uczeń ma co najmniej swój własny słownik, kalkulator, kalkulator graficzny i podłączenie do sieci Internetu.
 
9 latki korzystają z iPodów Touch z dotykowym ekranem, na którym przesuwają kolejne stronice czytanego tekstu. Jednocześnie włączone jest nagrywanie. Jeśli po odtworzeniu okaże się, że tekst został "wydukany", nauczyciel zwraca uwagę na wymowę, błędy i prosi o ponowne jego przeczytanie.

"Muszę to przesłuchać i starać się, aby czytanie było perfekcyjne." – mówi uczennica 4 klasy Dallis Engel. "Jeśli czytasz jak robot, lepiej przeczytaj to raz jeszcze."

"Te dzieci nienawidziły czytać, ale teraz okazuje się, że wszystko jest do zrobienia dzięki tym iPodom." – zauważa Kelly Turcotte, nauczycielka języka w klasach czwartych. "Nagle okazało się, że każde z nich lubi czytać".

Przykład z miasta Canby jest dość nietypowy, gdyż w większości szkół w Stanach Zjednoczonych (w Polsce też) wprowadzono zakazy używania telefonów komórkowych i urządzeń mobilnych na zajęciach. Zdecydowano się na eksperyment – szerszego wykorzystania popularnych urządzeń w nauczaniu – co okazało się być strzałem w dziesiątkę. I to mimo tego, że budżety szkolne przeżywają trudne chwile w obecnych czasach, ze względu na ograniczenia w finansowaniu ze środków publicznych.

Po udanym pilotażu w Szkole Podstawowej Philander Lee trzy lata temu, władze oświatowe okręgu Canby przezaczyły na zakup iPodów Touch dla uczniów klas trzecich 250 tys. dolarów z grantów federalnych. Dodatkowo rodzice dołożyli 12 tys. dolarów wyposażając w iPody także uczniów klas 4 i 5-tych. Niedawno zakupiono także 30 ipadów dla Szkoły Podstawowej Eccles.

Wybór uczniów klas trzecich jako głównych użytkowników urządzeń był celowy. W Stanach Zjednoczonych uczniowie ci zaczynają zdawać pierwsze testy stanowe i potrzebują wsparcia w nauczaniu – na przykład matematyki. Jak zauważył Joseph Morelock, koordynator ds. technologii edukacyjnych w okręgu, wykorzystanie urządzeń mobilnych w edukacji przełożyło się na lepsze wyniki uczniów w testach wśród szkół w okręgu. Pozwala również lepiej dopasować tempo pracy do możliwości ucznia. Mogą łatwiej powtórzyć i ćwiczyć materiały z języka czy matematyki, których nie nauczyli się na zajęciach. Oczywiście – jak przyznają nauczyciele – jest też wyzwanie, aby iPody nie były używane w szkole do gier, które uwielbiają dzieci, a do których mają dostęp z Internetu.

Na potrzeby realizacji zajęć stworzono również wiki (stronę internetową), na której umieszczane są praktyczne informacje i zasoby dotyczące wykorzystania iPodów w edukacji szkolnej w okręgu Canby.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie