Telefony komórkowe w kanadyjskich szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jest takie miejsce na świecie, gdzie oficjalnie (sic!) telefony komórkowe przestały być "wrogiem publicznym" nr 1 nauczycieli. To prowincja Ontario w Kanadzie. Tutejsze władze edukacyjne uznały, że czas zakończyć bezsensowną walkę z komórkami i trzeba po prostu zaprząc je do pracy z uczniami. Z komórkami stało się zatem tak, jak kiedyś z kalkulatorami.PHOTO: SXC.HU

Jestem pod dużym wrażeniem postępów w edukacji w Ontario. W Toronto, przy okazji konferencji międzynarodowej poświęconej edukacji finansowej, miałem okazję rozmawiać z doradczynią ministra edukacji tej prowincji. Uważam, że powstają tu wzorce edukacyjne, które powinny być punktem odniesienia dla innych krajów (opórcz omawianego choćby jeszcze edukacja finansowa obejmująca szkoły podstawowe i średnie, czy nauczanie matematyki w oparciu o zadania z życia wzięte i rozwiązujące problemy, z którymi stykają się uczniowie na co dzień).

Rada Szkół Okręgu Toronto dała zielone światło na używanie komórek w klasach. Odwołała tym samym swój zakaz sprzed czterech lat. Uznano, że jest już konsensus co do tego, że komórki nie są wrogiem nauczyciela, lecz mogą być jego sprzymierzeńcem. Na przykład wówczas, gdy mówimy o nauce pisania i SMSach, pracy zespołowej i programach zarządzania dokumentami Google dostępnymi w chmurze, czy nauce poruszania się w terenie i nawigacji GPS.

Nie ma pewnie edukatora, który nie byłby świadomy tego, że komórki były w klasach, nawet jeśli zakazano ich przynoszenia do szkoły. Młodzież po prostu wyćwiczyła takie sposoby korzystania z nich, że nie są one zauważalne przez nauczyciela w klasie. Telefony są zresztą coraz mniejsze, a ich sygnały łatwo uczynić niesłyszalnym dla nauczycieli.

Oczywiście w Ontario postawiono kilka warunków wykorzystania komórek w klasach, uznając, że używane bez pomysłu i planu, będą narzędziem głównie rozpraszającym uczniów, służącym podpowiadaniu i oszukiwaniu na egzaminach. Chodzi o ich wykorzystanie w celach edukacyjnych, za zgodą i pod kierunkiem nauczyciela. Nie mogą również przeszkadzać innym uczniom podczas lekcji.

Uczniowie w Toronto poczynili duży krok w stronę mobilnej edukacji. Technologia i oprogramowanie idą naprzód i można się spodziewać, że nawet w perspektywie kilkunastu miesięcy smartfony będą już na tyle popularne i dostępne dla wszystkich uczniów, że każdy będzie miał w nich przydatne w nauce aplikacje i elektroniczne podręczniki (choć te pewnie w wersji okrojonej).

(Źródło: The Globe and Mail)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie