Telefony komórkowe w kanadyjskich szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jest takie miejsce na świecie, gdzie oficjalnie (sic!) telefony komórkowe przestały być "wrogiem publicznym" nr 1 nauczycieli. To prowincja Ontario w Kanadzie. Tutejsze władze edukacyjne uznały, że czas zakończyć bezsensowną walkę z komórkami i trzeba po prostu zaprząc je do pracy z uczniami. Z komórkami stało się zatem tak, jak kiedyś z kalkulatorami.PHOTO: SXC.HU

Jestem pod dużym wrażeniem postępów w edukacji w Ontario. W Toronto, przy okazji konferencji międzynarodowej poświęconej edukacji finansowej, miałem okazję rozmawiać z doradczynią ministra edukacji tej prowincji. Uważam, że powstają tu wzorce edukacyjne, które powinny być punktem odniesienia dla innych krajów (opórcz omawianego choćby jeszcze edukacja finansowa obejmująca szkoły podstawowe i średnie, czy nauczanie matematyki w oparciu o zadania z życia wzięte i rozwiązujące problemy, z którymi stykają się uczniowie na co dzień).

Rada Szkół Okręgu Toronto dała zielone światło na używanie komórek w klasach. Odwołała tym samym swój zakaz sprzed czterech lat. Uznano, że jest już konsensus co do tego, że komórki nie są wrogiem nauczyciela, lecz mogą być jego sprzymierzeńcem. Na przykład wówczas, gdy mówimy o nauce pisania i SMSach, pracy zespołowej i programach zarządzania dokumentami Google dostępnymi w chmurze, czy nauce poruszania się w terenie i nawigacji GPS.

Nie ma pewnie edukatora, który nie byłby świadomy tego, że komórki były w klasach, nawet jeśli zakazano ich przynoszenia do szkoły. Młodzież po prostu wyćwiczyła takie sposoby korzystania z nich, że nie są one zauważalne przez nauczyciela w klasie. Telefony są zresztą coraz mniejsze, a ich sygnały łatwo uczynić niesłyszalnym dla nauczycieli.

Oczywiście w Ontario postawiono kilka warunków wykorzystania komórek w klasach, uznając, że używane bez pomysłu i planu, będą narzędziem głównie rozpraszającym uczniów, służącym podpowiadaniu i oszukiwaniu na egzaminach. Chodzi o ich wykorzystanie w celach edukacyjnych, za zgodą i pod kierunkiem nauczyciela. Nie mogą również przeszkadzać innym uczniom podczas lekcji.

Uczniowie w Toronto poczynili duży krok w stronę mobilnej edukacji. Technologia i oprogramowanie idą naprzód i można się spodziewać, że nawet w perspektywie kilkunastu miesięcy smartfony będą już na tyle popularne i dostępne dla wszystkich uczniów, że każdy będzie miał w nich przydatne w nauce aplikacje i elektroniczne podręczniki (choć te pewnie w wersji okrojonej).

(Źródło: The Globe and Mail)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie