Uczyć nowocześniej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie często traktują edukację szkolną jako nudną, mało praktyczną, niewykorzystującą możliwości oferowanych przez powszechnie dostępne technologie. „Kiedy idę do szkoły, muszę zwolnić obroty" – to typowa ocena szkoły przez młodzież. Jak można to zmienić? Odpowiedzi na to pytanie szukają organizatorzy projektu „Moj@ edukacja”, wspieranego przez firmę iSource i polskich partnerów Apple.PHOTO: SXC.HU

Badania uczniów wykazują, że nuda i zniechęcenie są powszechnymi odczuciami młodych osób, które traktują instytucję szkoły, z jej tradycyjnymi metodami nauczania, jako twór z minionej epoki. A młodzież potrafi i chętnie się uczy, ale poza szkołą, zawsze wtedy, gdy nabywa praktycznych umiejętności i korzysta z nowych technologii oraz Internetu, które są dla nich i pewnym stylem życia i naturalnym środowiskiem nauki, czy pracy. Z drugiej strony, w szkołach jest też coraz więcej nauczycieli - innowatorów, którzy dostrzegają potrzebę unowocześnienia procesu edukacji i szerszego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu.

Edukacja w dobrym stylu

To właśnie z myślą o takich osobach powstał projekt „Moj@ edukacja”, a w nim nowy portal edukacyjny - Edustyle.pl. Można tu znaleźć wiele praktycznych i ciekawych pomysłów na lekcje i projekty z zastosowaniem narzędzi multimedialnych, komputerów, smartfonów, oprogramowania (aplikacji) i zasobów Internetu. Każdemu, kto szuka inspiracji i wiedzy na temat zastosowań nowoczesnych technologii w szkole, portal Edustyle.pl posłuży za inspirującego doradcę.

Nazwa portalu celowo nawiązuje do pojęcia stylu. Chodzi o kreowanie nowego stylu w edukacji – uczenia (się), które wykorzystuje w szerszym stopniu powszechnie dostępne nowoczesne technologie i oprogramowanie.

Kreatywny konkurs

(C) EDUNEWS.PLCelem projektu jest przede wszystkim pobudzanie kreatywności młodych ludzi i ich nauczycieli. Organizatorzy zadają uczniom pytanie: „jak chcecie się uczyć?”, zaś nauczycielom i studentom kierunków pedagogicznych nieco inne: „jak chcecie uczyć?”. Oczywiście odpowiedzi nie wystarczy udzielić na piśmie, w formie szkolnego wypracowania. Aby wziąć udział w konkursie, należy zaprezentować ulubione sposoby uczenia się (nauczania), czyli narzędzie edukacyjne, które sprawia, że uczymy (się) szybciej, łatwiej, skuteczniej, milej. Prace nadsyłane na konkurs mogą być przygotowane w jednej z form: materiału filmowego, materiału dźwiękowego (podcasty/MP3), prezentacji multimedialnej, bloga lub własnej edukacyjnej strony internetowej, albo też wykorzystywać metodę mieszaną – zawierającą różne wymienione tu formy. Zapraszamy na stronę konkursu Moj@ Edukacja.

W ramach projektu powstały również dwa e-przewodniki pt. "Mobilna edukacja", które będą służyć informacją i radą tym, którzy chcieliby wykorzystać dostępne technologie w procesie edukacji, ale nie wiedzą, jak zacząć. W najbliższych dniach zostaną one zamieszczone w Edustyle.pl w zakładce Mobilna edukacja.

„Moj@ edukacja” to pierwszy projekt ogólnopolski, który daje uczniom szansę wypowiedzenia się w praktyczny sposób na temat swoich osobistych preferencji w uczeniu się. Jego rezultatem będzie powstanie co najmniej kilkudziesięciu narzędzi edukacyjnych, które zamieszczone zostaną na portalu Edustyle.pl i będą inspirować uczniów oraz nauczycieli do wprowadzania zmian w codziennej praktyce edukacyjnej.

O tym, że jest o co walczyć, niech świadczy pula nagród w konkursie – łącznie ponad 47 tys. złotych. Chęć uczestnictwa w projekcie zgłosiło już ponad 100 szkół z całego kraju.

Organizatorami konkursu „Moj@ edukacja” są Fundacja Teraz Edukacja oraz firmy iSource i Think Global. Patronat medialny nad konkursem objął portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl. Projekt wspierają partnerzy handlowi Apple.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie