Uczyć nowocześniej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie często traktują edukację szkolną jako nudną, mało praktyczną, niewykorzystującą możliwości oferowanych przez powszechnie dostępne technologie. „Kiedy idę do szkoły, muszę zwolnić obroty" – to typowa ocena szkoły przez młodzież. Jak można to zmienić? Odpowiedzi na to pytanie szukają organizatorzy projektu „Moj@ edukacja”, wspieranego przez firmę iSource i polskich partnerów Apple.PHOTO: SXC.HU

Badania uczniów wykazują, że nuda i zniechęcenie są powszechnymi odczuciami młodych osób, które traktują instytucję szkoły, z jej tradycyjnymi metodami nauczania, jako twór z minionej epoki. A młodzież potrafi i chętnie się uczy, ale poza szkołą, zawsze wtedy, gdy nabywa praktycznych umiejętności i korzysta z nowych technologii oraz Internetu, które są dla nich i pewnym stylem życia i naturalnym środowiskiem nauki, czy pracy. Z drugiej strony, w szkołach jest też coraz więcej nauczycieli - innowatorów, którzy dostrzegają potrzebę unowocześnienia procesu edukacji i szerszego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu.

Edukacja w dobrym stylu

To właśnie z myślą o takich osobach powstał projekt „Moj@ edukacja”, a w nim nowy portal edukacyjny - Edustyle.pl. Można tu znaleźć wiele praktycznych i ciekawych pomysłów na lekcje i projekty z zastosowaniem narzędzi multimedialnych, komputerów, smartfonów, oprogramowania (aplikacji) i zasobów Internetu. Każdemu, kto szuka inspiracji i wiedzy na temat zastosowań nowoczesnych technologii w szkole, portal Edustyle.pl posłuży za inspirującego doradcę.

Nazwa portalu celowo nawiązuje do pojęcia stylu. Chodzi o kreowanie nowego stylu w edukacji – uczenia (się), które wykorzystuje w szerszym stopniu powszechnie dostępne nowoczesne technologie i oprogramowanie.

Kreatywny konkurs

(C) EDUNEWS.PLCelem projektu jest przede wszystkim pobudzanie kreatywności młodych ludzi i ich nauczycieli. Organizatorzy zadają uczniom pytanie: „jak chcecie się uczyć?”, zaś nauczycielom i studentom kierunków pedagogicznych nieco inne: „jak chcecie uczyć?”. Oczywiście odpowiedzi nie wystarczy udzielić na piśmie, w formie szkolnego wypracowania. Aby wziąć udział w konkursie, należy zaprezentować ulubione sposoby uczenia się (nauczania), czyli narzędzie edukacyjne, które sprawia, że uczymy (się) szybciej, łatwiej, skuteczniej, milej. Prace nadsyłane na konkurs mogą być przygotowane w jednej z form: materiału filmowego, materiału dźwiękowego (podcasty/MP3), prezentacji multimedialnej, bloga lub własnej edukacyjnej strony internetowej, albo też wykorzystywać metodę mieszaną – zawierającą różne wymienione tu formy. Zapraszamy na stronę konkursu Moj@ Edukacja.

W ramach projektu powstały również dwa e-przewodniki pt. "Mobilna edukacja", które będą służyć informacją i radą tym, którzy chcieliby wykorzystać dostępne technologie w procesie edukacji, ale nie wiedzą, jak zacząć. W najbliższych dniach zostaną one zamieszczone w Edustyle.pl w zakładce Mobilna edukacja.

„Moj@ edukacja” to pierwszy projekt ogólnopolski, który daje uczniom szansę wypowiedzenia się w praktyczny sposób na temat swoich osobistych preferencji w uczeniu się. Jego rezultatem będzie powstanie co najmniej kilkudziesięciu narzędzi edukacyjnych, które zamieszczone zostaną na portalu Edustyle.pl i będą inspirować uczniów oraz nauczycieli do wprowadzania zmian w codziennej praktyce edukacyjnej.

O tym, że jest o co walczyć, niech świadczy pula nagród w konkursie – łącznie ponad 47 tys. złotych. Chęć uczestnictwa w projekcie zgłosiło już ponad 100 szkół z całego kraju.

Organizatorami konkursu „Moj@ edukacja” są Fundacja Teraz Edukacja oraz firmy iSource i Think Global. Patronat medialny nad konkursem objął portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl. Projekt wspierają partnerzy handlowi Apple.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie