To chyba nie infrastruktura IT jest największym wyzwaniem związanym z wdrażaniem idei Cyfrowej Szkoły w polskich szkołach. Nawet najlepiej wyposażone w sprzęt szkoły nie osiągną istotnej zmiany w podniesieniu jakości edukacji jeśli nauczyciele nie będą potrafili wykorzystać tych cudownych narzędzi, które im „spadną z nieba“. Jeśli nie będą mieli z kolei cyfrowych zasobów edukacyjnych, z pomocą których będą mogli jeszcze lepiej uczyć – zmarnujemy tylko środki finansowe.
Rezultatem projektu „Moj@ edukacja“, który realizowany był w ubiegłym roku przez Fundację Teraz Edukacja przy wsparciu firm iSource i Think Global jest bogaty zestaw prac (w najbardziej różnorodnej formie) prezentujących narzędzia i treści, jakimi posługują się już niektórzy nauczyciele w polskich szkołach (tak, tak, to możliwe...). Wychodząc z założenia, że Cyfrowa Szkoła musi opierać się na trzech nogach: Kompetencjach, Zasobach i Infrastrukturze IT, chcemy zaprezentować kilka przykładów dobrych praktyk nauczycielskich, które łączą kompetencje, zasoby i infrastrukturę IT w jedną spójną całość. Niech staną się inspiracją dla tych dyrektorów i nauczycieli, którzy chcą wziąć udział w pilotażu programu Cyfrowa Szkoła. Udział w projekcie tylko dla wzbogacenia się o najnowszy sprzęt ma raczej mały sens.
Nauczyciel dobrze wspomagany
Warto posłuchać, co na temat związków nauczyciela i nowych technologii ma do powiedzenia Dariusz Martynowicz, nauczyciel V liceum ogólnokształcącego z Krakowa. Opowiada on o stawaniu się e-nauczycielem, o nowych technologiach i programach, które mogą wspierać nauczyciela we współczesnej szkole. W kolejnym filmie jego autorstwa widzimy dynamiczne wykorzystanie animacji do nauczania języka polskiego – dowiadujemy się prawdopodobnie więcej o baroku, niż przeczytalibyśmy w podręczniku.
Niemiecki inaczej, znaczy lepiej
Urządzenia mobilne doskonale służą nauce języków obcych. Daniel Makus z Gimnazjum przy I Prywatnym Liceum im. L. Piwoni w Szczecinie proponuje włączyć szerzej w proces nauczania iPady. Są one świetnymi urządzeniami, dzięki którym uczniowie mogą uczyć się języka obcego szybciej, więcej, korzystać z różnorodnych form komunikacji, tworzyć własne treści.
Inny przykład dobrej praktyki dotyczy wykorzystania blogu do nauki niemieckiego. Okazuje się, że coś co miało być tylko eksperymentem Marty Florkiewicz-Borkowskiej, nauczycielki w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, stało się szybko fundamentem i głównym narzędziem wspierającym edukację języka. Warto odwiedzić blog DeutschFun.
Chemia dobra też z małego ekranu
Czy chemia może być ciekawa? Nie ma wątpliwości, zwłaszcza gdy wykorzystamy jeszcze film. Projekt został zrealizowany w oparciu o podręcznik "Ciekawa chemia" oraz książki "Lekcje z M. Skłodowską-Curie" i był zaprezentowany podczas I festiwalu Filmowej Chemii w Szczecinie. Jego autorem jest Halina Szczepaniec z Gimnazjum przy I Prywatnym Liceum w Szczecinie im. L. Piwoni. To dobry dowód na to, że TIK mogą i powinny znaleźć zastosowanie na lekcjach chemii, ponieważ przyczyniają się nie tylko do zwiększenia zainteresowania przedmiotem, ale i do rozwoju umiejętności uczniów.
Innym przykładem wartym wspomnienia są kursy rozwijania zainteresowań chemią prowadzone przez Radosława Brzyskiego metodą blended learning w gimnazjach w woj. lubelskim. Jest to przykład budowania dobrej współpracy pomiędzy uniwersytetem (UMCS) a szkołami z regionu.
Matematyka da się lubić (jeśli sprawisz, aby uczniowie ją mogli lubić)
Z kolei prezentacja Elżbiety Soja, nauczycielki w Szkole Podstawowej nr 4 w Lubaniu, przedstawia różnorodne metody pracy z uczniami z wykorzystaniem TIK, zebranych na blogach www.e-matematyk.blogspot.com i www.e-gimnazjum.blogspot.com oraz w Wirtualnym zeszycie zasobów. Zresztą to cały ekosystem nauczania matematyki, w którym znalazło się miejsce na wiele narzędzi wspierających naukę.
Ciekawym przykładem dobrego narzędzia do nauki matematyki jest również serwis e-zadania.pl – autorstwa Wiesława Ziaja, nauczyciela V Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Rzeszowie. Bardzo przypomina osławioną Akademię Khana. Swego nie znacie? W tym wypadku prezentacja tylko opisuje założenia serwisu – proponujemy go odwiedzić osobiście.
Wszystkie zaprezentowane prace zostały nagrodzone w konkursie „Moj@ edukacja“, którego rozstrzygnięcie było 9 stycznia 2012 r. (patrz: Pokazali, jak lubią (się) uczyć)
W osobnym opracowaniu przedstawimy dobre praktyki cyfrowego uczenia się, czyli prace uczniów, które zasługują na wielkie uznanie.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)