TIK na lekcjach – jak zacząć?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jest wiele głosów krytykujących wprowadzenie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) do pracy z dziećmi. Niektórzy uważają, że dzieci powinny uczyć się pisać, liczyć, rysować, wycinać, bawić się, a naukę z wykorzystaniem TIK można odłożyć na potem (niech sami się nauczą...). To raczej nie jest dobre rozwiązanie, o czym postaramy się powiedzieć podczas prezentowanego tu warsztatu online.fot. Fotolia.com

Dzisiaj rozpoczyna się w Warszawie konferencja INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą? Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy nauczyciela na wszystkich poziomach kształcenia będzie głównym tematem podczas wszystkich sesji i prezentacji. Każde wystąpienie zostanie sfilmowane, a film upublicznimy na stronach Edunews.pl. Ale zanim to nastąpi, polecamy obejrzenie warsztatu online pt. „TIK na lekcjach – jak zacząć?”. Znajdą w nim Państwo wiele użytecznych informacji, wprost do wykorzystania na zajęciach.

Uczniowie, czy tego chcemy czy nie, już korzystają z nowoczesnych technologii w swoich domach. Używają telefonów komórkowych, tabletów, komputerów, odtwarzaczy multimedialnych i innych mediów, które ze specjalnym oprogramowaniem mają charakter informacyjno-komunikacyjny. To ich świat, w którym wzrastają i w którym czują się bardzo naturalnie.

Stosowanie narzędzi TIK pozwala nauczycielowi z łatwością zrealizować zapisy podstawy programowej. Nauka stanie się dla dzieci zabawą, przygodą. Będziemy w ciekawy sposób rozwijać w uczniach kreatywność, ciekawość, wyobraźnię, umiejętność logicznego myślenia, pracy w zespole. W natłoku codziennych informacji, które w niewiarygodnym tempie docierają do nas w każdej chwili, nauczymy dzieci ich filtrowania, oceny wiarygodności, krytycznego myślenia, by potrafiły je umiejętnie wykorzystać i powiązać z już zdobytymi. W nowoczesnym modelu szkoły to uczeń stoi w jej centrum. Przekaz, który dociera do ucznia, powinien być dostosowany do jego możliwości, stylu uczenia się, warunków.

Celem pierwszego szkolenia online - przygotowanego wspólnie przez Ośrodek Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych WSIP, grupę Superbelfrzy RP oraz Fundację Think! - jest przekonanie nauczycieli, którzy jeszcze nie mieli do czynienia z technologiami edukacyjnymi, aby spróbowali skorzystać z bogatych zasobów narzędzi i multimediów, które dostępne są w internecie.

Zapraszamy!

Ponadto tutaj znajduje się link do prezitacji w Prezi, która stanowi oś warsztatu.

Nagrano w siedzibie WSiP w dniu 20.05.2014. Trenerki prowadzące szkolenie z grupy Superbelfrzy RP: Katarzyna Gorzędowska, Agnieszka Kubiak; koordynacja: Magdalena Bogusławska, ORKE; Marcin Polak, Fundacja Think!.

Film na licencji CC-BY-SA Unported 3.0 WSIP & Fundacja Think! i Superbelfrzy RP.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie