Kodowanie z kotem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy zgodzimy się zapewne, że we współczesnym świecie niezbędna jest znajomość języków, którymi będziemy mogli komunikować się z innymi mieszkańcami globu. Dlatego od najwcześniejszych lat uczymy się na przykład języka angielskiego, w którym mniej lub bardziej skutecznie porozumiemy się już w większości krajów świata. Ale spójrzmy szerzej na dzisiejsze "potrzeby językowe". Potrzebujemy jeszcze znajomości innych języków.(C) Edunews.pl - Inspiracje Wczesnoszkolne 2015

We współczesnym świecie otacza nas coraz więcej skomplikowanych nowoczesnych urządzeń elektronicznych, których będzie jeszcze przybywać. Może zatem czas uczyć dzieci drugiego języka "obcego" - języka programowania? Wszak w życiu nieustannie będziemy zmuszeni różne urządzenia programować, aby nam służyły, tak, jak tego od nich byśmy oczekiwali. Coraz więcej zawodów na rynku pracy wymagać będzie nie tylko podstawowych, ale i bardziej zaawansowanych kompetencji cyfrowych i programistycznych.

Naukę języka programowania powinniśmy możemy śmiało zaczynać już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. O tym, dlaczego warto uczniów w klasach I-III SP uczyć kodowania opowiadali podczas niedawnej konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015 koordynatorzy programu Mistrzowie Kodowania: Iwona Brzózka-Złotnicka i Krzysztof Jaworski, będący również członkami społeczności Superbelfrzy RP. W tym programie naukę programowania rozpoczyna się od programu Scratch, którego główną postacią jest pomarańczowo-biały kot.

Zapraszamy na wystąpienie Mistrzów Kodowania:

O korzyściach płynących z nauki kodowania już w I klasie, przekonał/a się już nie jeden/jedna nauczyciel/ka. Niedawno w Edunews.pl opisywaliśmy przygody Krystyny Kużmin-Szmalc, nauczycielki w Szkole Podstawowej nr 55 w Szczecinie, która zauważyła: „Wciąż zaskoczona jestem tym, że programując dzieciaki rzeczywiście rozwijają skrzydła. I trudno mi uwierzyć, że pierwszaki tyle już potrafią.” Przeczytajcie o pierwszych krokach z programowaniem - jak się okazuje nauka programowania może przebiegać w szkole równolegle z nauką pisania i czytania.

9 maja na Stadionie Narodowym w Warszawie, podczas Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik będzie można odwiedzić Strefę Mistrzów Kodowania (sektor B 10). Uczestnicy pikniku będą mogli np. wprawić w ruch cyfrową postać czy stworzyć mini grę. Prace będą prowadzone pod okiem nauczycieli zaangażowanych w realizację programu. Dzięki atrakcyjnemu interfejsowi języka Scratch, każdy, kto spróbuje sił w kodowaniu na pewno będzie usatysfakcjonowany swoimi osiągnięciami. Uczestnicy pikniku będą mogli również przetestować aplikacje stworzone przez uczniów - starszych Mistrzów Kodowania - w środowisku App Inventor. Najmłodsi spotkają się z ogromną maskotką kota Scratcha, z którą - z okazji obchodzonego w tym roku w dniu 9 maja Światowego Dnia Scratcha - będzie można zrobić sobie zdjęcie.

A już 1 czerwca na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędzie się finał II edycji projektu Mistrzowie Kodowania. Jest to obecnie jeden z największych programów edukacyjnych kształtujących kompetencje przyszłości wśród dzieci. W II edycji projektu wzięło udział 630 szkół, w których w zajęciach programowania uczestniczyło łącznie 35 tys. dzieci, a zajęcia poprowadziło 1300 przeszkolonych nauczycieli i edukatorów.

***

Mistrzowie Kodowania to program edukacyjny zainicjowany przez Samsung Electronics Polska i realizowany we współpracy z wieloma partnerami społecznymi. Aktualnie są to: Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja CoderDojo, stowarzyszenie „Rodzice w Edukacji”, stowarzyszenie „Dobra Edukacja” oraz grupa nauczycieli SuperBelfrzy RP. II edycja programu została objęta patronatami Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Gospodarki oraz patronatem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Pawła Orłowskiego. Ponadto Mistrzowie Kodowania są wspierani przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie