Każde dziecko jest wyjątkowe. Każde dziecko, które trafia do specjalisty z problemami z wymową lub ryzykiem dysleksji jest podwójnie wyjątkowe i potrzebuje innej terapii, innych metod, innych pomocy dydaktycznych, innego podejścia. Nie ma schematu ani rozwiązania, które będą odpowiednie dla wszystkich.
Z jednej strony jest uczeń, który ma swoje problemy, potrzeby, zamiłowania i pasje. Z drugiej terapeuta, nauczyciel, który najczęściej sam organizuje sobie warsztat pracy dobierając go do własnych zamiłowań i przekonań o skuteczności metod. Z trzeciej strony zawsze stoją rodzice i opiekunowie dziecka, którzy mają własne doświadczenia, oczekiwania, talenty, ograniczenia i stereotypy. To wszystko powoduje, że logopedzi, terapeuci i nauczyciele prowadzący zajęcia indywidualne są stale otwarci na nowe metody, narzędzia, aby zawsze moc dobrać to najodpowiedniejsze. Gabinety logopedów i terapeutów, pracownie przedszkolne i wczesnoszkolne to miejsca, gdzie spotykam nieprzebrane zasoby gier, zabaw, planszy, książek, klocków, obrazków i przedmiotów, których zastosowanie edukacyjne potrafi odkryć tylko pani lub pan tego skarbca.
Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii do gabinetów i pracowni śmiało wkraczają komputery, tablety, smartfony, e-tablice, internet, e-czytniki, specjalistyczne oprogramowanie oraz proste własnoręcznie zrobione gry przez terapeutę i samo dziecko. Każda terapia mowy i ryzyka dysleksji wymaga wielu żmudnych powtórzeń przez całe miesiące, a czasem lata wysiłku dziecka, nauczyciela i rodziców. Cieszę się, że obecne czasy dają mi tak wiele możliwości wykorzystywania wciąż nowych gotowych pomocy, tych zrobionych własnoręcznie, a także tych interaktywnych, które znakomicie aktywizują i gamifikują żmudne powtórki i tworzenie się nawyków starannej wymowy i bezbłędnej pisowni. Przyznaję się, że potrafię długo szukać przed zajęciami inspiracji, żeby tylko zobaczyć ten błysk zaciekawienia w oczach moich maluchów, kiedy mówię: "mam dzisiaj dla ciebie coś zupełnie nowego…". Podczas niedawnej konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne (Warszawa, 28.02-1.03.2015) miałam przyjemność zaprezentować ten nowy, bogaty świat nauczycielki wczesnoszkolnej i logopedy - zapraszam do obejrzenia relacji z tego wystąpienia, w którym omawiałam wiele świetnych narzędzi i pomocy dydaktycznych:
Mam piękna pracę. Czaruję małe języczki, żeby potrafiły ładnie wymówić każde słowo. Jestem przy tym, kiedy dzieciom po wielu próbach i wysiłku całej małej osóbki wreszcie udaje się idealnie powiedzieć rrr, powtórzyć całe zdanie, wyrecytować pierwszy wierszyk. I wcale nie zamierzam ukrywać łez wzruszenia oraz tego, że najdrobniejszy sukces moich podopiecznych uważam za cud i święto.
***
Organizatorami Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska. Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.
Partnerzy medialni: TOK FM oraz Głos Nauczycielski.
Notka o autorce: Anna Grzegory jest logopedką, terapeutką dysleksji, nauczycielką wczesnoszkolną. Prowadzi Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną "Logofigle" oraz własny serwis edukacyjny Logofigle.pl. Należy do grupy Superbelfrzy RP.
Obejrzyj inne wystąpienia z INSPIRACJI WCZESNOSZKOLNYCH:
- Blogowanie z uczniami
- Uwalniaj swoje lekcje od kserówek (2)
- Im więcej zabawy, tym więcej nauki
- O technologiach przyjaznych najmłodszym uczniom
- 10 pól aktywności dziecka w szkole
- O potrzebie ruchu wśród małych dzieci
- Wyzwania nauczania (nie tylko) wczesnoszkolnego
- Uwalniaj swoje lekcje od kserówek (1)