Historia – czas na TIK

fot. Pixabay.com - public domain

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy szybciej i intensywniej, wiedzę czerpiemy z różnorodnych, w tym multimedialnych źródeł. To co jeszcze kilka lat temu było dla nas ciekawostką, dziś stało się koniecznością. Moim zdaniem wdrożenie do edukacji Internetu, smartfonów, tabletów uatrakcyjniło i ułatwiło pracę uczniom i nauczycielom.

Dowodem na to jest wdrożona w mojej szkole innowacja pedagogiczna, którą realizuję na lekcjach historii w klasie drugiej, w gimnazjum specjalnym. Polega ona na wykorzystaniu TIK w nauczaniu tego przedmiotu. Dzięki wykorzystaniu różnorodnych form przekazu takich jak film, animacja, grafika udaje mi się pokazać uczniom ciekawsze oblicze historii. Zmotywować ich do systematycznej pracy poprzez zaproponowanie im nowych, inspirujących form nauczania.

Uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim mają trudności z zapamiętaniem faktów historycznych i określeniem ich związków przyczynowo-skutkowych, dlatego też w nauczaniu historii szczególny nacisk kładę na systematyczne powtarzanie i utrwalanie wiedzy. Wykorzystuję do tego stworzone przeze mnie ćwiczenia interaktywne, które są umieszczane na moim blogu http://tik-historia.blogspot.com; obejmują one także zadania domowe.

Realizację podstawy programowej ograniczyłam do najważniejszych aspektów omawianych zagadnień historycznych. W procesie dydaktycznym bazuję na pamięci mechanicznej uczniów, dzielę treści na mniejsze bloki oraz podejmuję dodatkowe działania mające na celu wizualizację treści z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych w takich programach jak PowerPoint, Prezi czy PowToon.

Stosowane przeze mnie metody, formy i środki dydaktyczne są zawsze dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb psychofizycznych moich uczniów. Lekcje przeprowadzone z wykorzystaniem dobrych jakościowo oraz dydaktycznie materiałów cyfrowych nie tylko wzbudzają zainteresowanie młodzieży, ale także przykuwają ich uwagę i wzmacniają efekt poznawczy.

Zdaję sobie sprawę, że młodzi ludzie na co dzień obcują z multimediami. Czas, który spędzają w Internecie może być o wiele lepiej spożytkowany, jeżeli tylko uczniowie zrozumieją, że Internet to nie tylko centrum rozrywki, ale przede wszystkim źródło wiedzy. Już po kilku miesiącach od wprowadzenia innowacji widzę, że zwiększyła się skuteczność w przyswajaniu wiedzy. Uczniowie potrafią określić związki przyczynowo – skutkowe oraz wykazują się dobrą znajomością faktów historycznych objętych podstawą programową kształcenia ogólnego.

Notka o autorce: Jolanta Majkowska jest nauczycielką w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie