Strona internetowa – zrób to sam(a)

fot. Superbelfrzy RP

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zdecydowana większość polskich szkół posiada własne strony internetowe. Z nich można dużo dowiedzieć się, z jaką szkołą mamy do czynienia – czy poważnie traktuje ona rodziców, czy jest aktywna, czy angażuje dzieci i młodzież w różnego rodzaju projekty. Dzisiaj, w epoce internetu, to jedna z najważniejszych „wizytówek” szkoły. Także nauczyciel powinien pomyśleć o stworzeniu własnej strony www lub bloga i temu poświęcony był trzeci webinar Superbelfrów.

Możliwości wykorzystania serwisów internetowych w pracy nauczyciela jest wiele. Niektórzy z nich traktują je jako formę cyfrowego protfolio - świetny dowód na realizację awansu zawodowego, ale także jako wygodną przestrzeń do przechowywania materiałów edukacyjnych - prezentacji, sprawdzianów, czy klasówek, które trzeba mieć pod ręką. Wychowawcom strony internetowe zastępują kroniki klasowe, tablice informacyjne, galerie zdjęć, czy filmów, a strony poświęcone przedmiotom pełnią nawet funkcję cyfrowych podręczników.

Trzeci webinar Superbelfrów miał za zadanie przybliżenie dostępnych za darmo i przyjaznych użytkownikowi platform, które można wykorzystać do tworzenia własnych stron. Swoje doświadczenia i dobre praktyki zaprezentowali: Sabina Piłat, nauczycielka wczesnoszkolna z Polsko-Francuskiej Szkoły Podstawowej „La Fontaine” z Warszawy i Jan Jackowicz – Korczyński, nauczyciel informatyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdańsku. Oboje od lat prowadzą blogi i strony internetowe - podzielili się swoimi uwagami na temat popularnych systemów blogowych i systemów zarządzania treścią, przedstawili swoje własne kanały, a następnie w przystępny sposób przeprowadzili uczestników webinarium przez proces zakładania strony internetowej.

Sabina Piłat jako doświadczona blogerka polecała używać Bloggera (powiązanego z pakietem Google) i Wordpress’a. Pokazała również, że szablony blogów możemy dopasowywać do swoich potrzeb korzystając z gotowych projektów dostępnych w sieci za darmo, na przykład na stronie: http://btemplates.com/.

Jan Jackowicz-Korczyński przedstawił natomiast możliwości jakie daje JOOMLA – popularny, mocno rozbudowany i bezpłatny system zarządzania treścią CMS na licencji GNU/GPL. Porównał on proces tworzenia strony zbudowanej na Joomli do układania klocków LEGO – dzięki modułowej budowie oraz licznym rozszerzeniom możemy skonstruować dowolny serwis internetowy i dowolną aplikację sieciową.

Na deser Jan zachęcił do wypróbowania nowego narzędzia sieciowego, którego używa z uczniami do tworzenia podcastów - aplikacji AudioBoom (więcej na jej temat w jego serwisie eduwww).

Osoby zainteresowane bliższym poznaniem i wykorzystaniem systemu Joomla w szkole Jan Jackowicz-Korczyński zaprosił na dodatkowy warsztat online.
Propozycja takiego „praktycznego” webinarium dostępna jest tutaj.

Zapraszamy na skrót z trzeciego webinaru Superbelfrów:

 

(W artykule wykorzystano fragmenty artykułu Agnieszki Bilskiej, który ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie