Bierzemy roboty w obroty

Fot. ZSS w Kowanówku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy nauczanie dziecka z autyzmem może być niekonwencjonalne? Jak pokonać niechęć dziecka do nauki? Jak pobudzić je do działania? Na te pytania szukamy odpowiedzi odkąd zaczęłyśmy pracę z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Okazało się, że technologie mogą pomóc.

Chłopiec z założenia nie lubi szkoły i wszelkiej aktywności z nią związanej. Charakteryzuje go powolne tempo czytania, szybka dekoncentracja, krótka uwaga na zadaniu, wolne tempo pracy. Ma duże problemy z adaptacją w nowych sytuacjach. Nieprawidłowości w zakresie komunikacji i umiejętności społecznych, słabą kontrolę emocji, trudności w odczytywaniu przekazów pozawerbalnych. Nasz uczeń na sytuacje trudne i na porażki reaguje agresją, płaczem lub krzykiem. Często wyłącza się z pracy, na zajęciach jest zdekoncentrowany. Są to objawy charakterystyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu.

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju, charakteryzujące się problemami z komunikacją uczuć, utrudnionymi związkami społecznymi, a także kłopotami z integracją wrażeń zmysłowych dziecka. Z doświadczenia wiemy, że kluczem do sukcesu w pracy z takim dzieckiem jest nawiązanie pozytywnej relacji, co jest możliwe dzięki zbudowaniu zaufania oraz rozwijaniu w dziecku wiary we własne możliwości. Nie można jednak zapomnieć, jak wielką rolę odgrywa w tym procesie kreatywność nauczyciela.

W momencie kiedy stosuje on różnorodne metody pracy, dziecko znacznie szybciej przyswaja przekazywaną mu wiedzę. Nieocenionymi sprzymierzeńcami w tych działaniach są roboty Dash i Dot, które reagują na dźwięk, mówią, tańczą i grają. Roboty dostarczają mniej bodźców niż człowiek, dlatego komunikowanie z nimi jest łatwiejsze, bezpieczniejsze i bez wątpienia ma działanie terapeutycznie. Dzięki takim pomocnikom, zajęcia stały się dla chłopca niesamowitą przygodą, ciekawym doświadczeniem, i nauką poprzez zabawę. Mocną stroną ucznia są duże kompetencje komputerowe i językowe. Dzięki nim chłopiec potrafi zaprogramować krótkie aktywności Dasha, rozumie polecenia i opisy zapisane w języku angielskim.

Lekcje nie są już dla niego złem koniecznym. Teraz nie może się ich doczekać. Dla nas to niesamowita satysfakcja, widząc chłopca , który bez zahamowani komunikuje się z robotem i z nami. Chętnie wykonuje poszczególne zadania, bez protestów zapisuje ćwiczenia na specjalnie dla niego przygotowanych kartach pracy z wizerunkiem robotów. Co więcej, zajęć z niecierpliwością nie wyczekuje już tylko uczeń. My również odliczam dni do naszych kolejnych wspólnych lekcji.

Rys. 1. Karty pracy przygotowane specjalnie na zajęcia z robotami.

Scenariusz lekcji języka polskiego dla ucznia klasy 4, nauczanego indywidualnie można znaleźć na blogu www.specjalni.pl

Informacje o robotach Dash i Dot znajdziecie na stronie http://www.makewonder.pl/.

 

Notka o autorkach: Jolanta Majkowska i Zyta Czechowska są nauczycielkami ZSS w Kowanówku i należą do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie