Bierzemy roboty w obroty

Fot. ZSS w Kowanówku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy nauczanie dziecka z autyzmem może być niekonwencjonalne? Jak pokonać niechęć dziecka do nauki? Jak pobudzić je do działania? Na te pytania szukamy odpowiedzi odkąd zaczęłyśmy pracę z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Okazało się, że technologie mogą pomóc.

Chłopiec z założenia nie lubi szkoły i wszelkiej aktywności z nią związanej. Charakteryzuje go powolne tempo czytania, szybka dekoncentracja, krótka uwaga na zadaniu, wolne tempo pracy. Ma duże problemy z adaptacją w nowych sytuacjach. Nieprawidłowości w zakresie komunikacji i umiejętności społecznych, słabą kontrolę emocji, trudności w odczytywaniu przekazów pozawerbalnych. Nasz uczeń na sytuacje trudne i na porażki reaguje agresją, płaczem lub krzykiem. Często wyłącza się z pracy, na zajęciach jest zdekoncentrowany. Są to objawy charakterystyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu.

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju, charakteryzujące się problemami z komunikacją uczuć, utrudnionymi związkami społecznymi, a także kłopotami z integracją wrażeń zmysłowych dziecka. Z doświadczenia wiemy, że kluczem do sukcesu w pracy z takim dzieckiem jest nawiązanie pozytywnej relacji, co jest możliwe dzięki zbudowaniu zaufania oraz rozwijaniu w dziecku wiary we własne możliwości. Nie można jednak zapomnieć, jak wielką rolę odgrywa w tym procesie kreatywność nauczyciela.

W momencie kiedy stosuje on różnorodne metody pracy, dziecko znacznie szybciej przyswaja przekazywaną mu wiedzę. Nieocenionymi sprzymierzeńcami w tych działaniach są roboty Dash i Dot, które reagują na dźwięk, mówią, tańczą i grają. Roboty dostarczają mniej bodźców niż człowiek, dlatego komunikowanie z nimi jest łatwiejsze, bezpieczniejsze i bez wątpienia ma działanie terapeutycznie. Dzięki takim pomocnikom, zajęcia stały się dla chłopca niesamowitą przygodą, ciekawym doświadczeniem, i nauką poprzez zabawę. Mocną stroną ucznia są duże kompetencje komputerowe i językowe. Dzięki nim chłopiec potrafi zaprogramować krótkie aktywności Dasha, rozumie polecenia i opisy zapisane w języku angielskim.

Lekcje nie są już dla niego złem koniecznym. Teraz nie może się ich doczekać. Dla nas to niesamowita satysfakcja, widząc chłopca , który bez zahamowani komunikuje się z robotem i z nami. Chętnie wykonuje poszczególne zadania, bez protestów zapisuje ćwiczenia na specjalnie dla niego przygotowanych kartach pracy z wizerunkiem robotów. Co więcej, zajęć z niecierpliwością nie wyczekuje już tylko uczeń. My również odliczam dni do naszych kolejnych wspólnych lekcji.

Rys. 1. Karty pracy przygotowane specjalnie na zajęcia z robotami.

Scenariusz lekcji języka polskiego dla ucznia klasy 4, nauczanego indywidualnie można znaleźć na blogu www.specjalni.pl

Informacje o robotach Dash i Dot znajdziecie na stronie http://www.makewonder.pl/.

 

Notka o autorkach: Jolanta Majkowska i Zyta Czechowska są nauczycielkami ZSS w Kowanówku i należą do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie