QR-kody malowane

fot. Marcin Polak

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O kodach QR wiemy już bardzo dużo. Znamy wiele kreatywnych sposobów na ich edukacyjne wykorzystanie i wiemy, że jest to wręcz nieograniczone morze możliwości. Ostatnio, dzięki mojej partnerce eTwinning z Włoch, poznałam narzędzie do tworzenia QR-kodów w zupełnie innej formie niż te znane mi dotychczas: http://mal-den-code.de.

Cała magia polega na tym, że aby prawidłowo odczytać zakodowaną treść należy zamalować odpowiednie puste pola (puste krateczki mogą być wypełnione cyferkami lub literkami). Jak to zrobić? Skąd wiemy, które pola zamalować?

Strona, na której tworzymy kod QR automatycznie generuje i podaje nam informacje, które cyferki lub literki należy zamalować. Mamy więc dwa rozwiązania w jednym: cyfrowa aktywność połączona z aktywnością analogową z nutą aktywności artystycznej. Praktycznie do wykorzystania na każdym etapie edukacji i na każdym przedmiocie. Co jest szczególnie dobre w tym generatorze – do każdego kodu QR możemy stworzyć spersonalizowany quiz sprawdzając przy okazji wiedzę naszych uczniów na dany wybrany przez nas temat.

Przy każdej odpowiedzi wpisujemy w nawiasie, które pola z cyferkami lub literkami należy zamalować - ważne jest jednak, aby do prawidłowej odpowiedzi wpisać pola które są faktycznie do zamalowania, a przy opcji błędnej te, które są nieprawidłowe.

Strona nie jest skomplikowana, kod generuje się bardzo szybko i intuicyjnie. Jedyną przeszkodą może być język strony, a jest to język niemiecki ;-)

Ważnymi zwrotami, które należy zapamiętać i sobie zakodować to są:

  • Code erstellen - utworzyć kod QR
  • Code zum ausmalen erstellen - wygenerować kod do zamalowania
  • fertigen Code erstellen - stworzyć gotowy kod (bez pustej przestrzeni do zamalowania)

Jeśli wybierzemy opcję fertig wówczas uzyskamy kod QR, który jest gotowy do natychmiastowego zeskanowania i/lub wydrukowania.

Jeśli wybierzemy opcję pierwszą, czyli zum ausmalen (do zamalowania) - wówczas uzyskamy kod z pustymi polami właśnie do zamalowania. Gdy klikniemy na tę opcję pojawi nam się okienko z możliwością wyboru stopnia trudności (Wähle den Schwierigkeitsgrad).

Mamy trzy opcje, które dotyczą liczb (Zahlen) lub liter (Buchstaben) :

  • Einfach (prosta wersja)
  • Mittel (średni stopień trudności)
  • Schwer (trudna wersja)

Każdemu stopniu trudności przyporządkowana jest określona liczba cyferek lub literek do zamalowania. I tak dla wersji einfach mamy 3 różne liczby/litery do zamalowania, przy wersji mittel - 5, natomiast wersja schwer - aż 10. Dlatego tutaj dokładnie musimy przemyśleć, jaką wersję wybierzemy, dla jakich odbiorców i ile czasu na tę aktywność przeznaczymy.

Pod wygenerowanym kodem mamy kolejne ważne dla nas słowa:

  • Malvorlage - czyli QR kod szablon do zamalowania, gotowy do wydruku, pobierany w formie obrazka.
  • Lösungsblatt - czyli gotowy kod QR, który już jest wypełniony gotowy do zeskanowania z informacją, które liczby/ literki należy zamalować, a które pozostawić puste. Słówko nicht oznacza nie, czyli te numerki nie są do zamalowania!

Jeżeli chcemy stworzyć quiz do tego wygenerowanego kodu QR robimy to najprościej i najszybciej w edytorze tekstu, kopiując do niego nasz wcześniej już pobrany kod QR i dopisując pytania i odpowiedzi. Musimy bardzo uważać, aby nie popełnić błędu przy wpisywaniu poprawnych miejsc do zamalowania. Ja mam z reguły w osobnym okienku na pulpicie otwarty ten gotowy qr kod z rozwiązaniem, który służy mi jako chwilowa ściąga. Po prawidłowym zamalowaniu kodu, skanujemy go przy użyciu aplikacji mobilnej.

Najtrudniejszy jest ten pierwszy raz, ponieważ trzeba się oswoić. Potem już idzie jak z płatka.

Ważne wskazówki:

  • puste pola mogą, ale nie muszą być dokładnie zamalowane, wystarczy gdy dobrze zamalujemy środek
  • długopis, mazak lub inny środek piszący powinien być czarny lub ciemny niebieski (choć z doświadczenia już wiem, że tradycyjny niebieski też daje radę).
  • drukując kod QR należy zwrócić uwagę aby posiadał białą ramkę wokół kodu.
  • jeśli wybierzemy opcję wpisywania tekstu do zakodowania (a nie link) wówczas należy pamiętać, że wpisywany tekst nie może dłuższy niż 25 znaków.

To już wszystko! Zachęcam do wypróbowania aplikacji, tworzenia własnych kodów z quizami i dzielenia się refleksjami w komentarzach!

Na początek załączam zadanko, które zrobiłam do testowania w grupie SuperBelfrzy - może naszym fanom i sympatykom uda się prawidłowo odpowiedzieć i dotrzeć do zakodowanej przeze mnie informacji po zamalowaniu odpowiednich pól! Życzę powodzenia i trzymam kciuki!

Przykładowa zagadka :-)

 

Marta Florkiewicz-Borkowska jest nauczycielką języka niemieckiego i zajęć praktycznych w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach. Trenerka edukacyjna, ekspertka CEO, edukator w zakresie nowoczesnych rozwiązań w edukacji, prelegentka na wielu konferencjach edukacyjnych, autorka licznych artykułów dotyczących wykorzystywania nowoczesnych technologii w nauczaniu, studentka arteterapii, należy do społeczności nauczycieli SuperBelfrzy RP. Prowadzi własny blog DeutschFun. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów i został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie