Po co szkole technologie?

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w szkole XXI wieku potrzebujemy technologii i do czego? Takie pytanie może wydać się nieco dziwne. Patrząc jednak z zewnątrz na technologie (nie)obecne w placówkach oświatowych wielokrotnie można dojść do wniosku, że ten potencjał nie do końca w szkołach jest optymalnie wykorzystany.

Jest kilka obszarów, w których wykorzystanie IT powinno być naturalne i powszechne. Technologie pomagają osobom z niepełnosprawnościami przezwyciężać swoje bariery i ograniczenia. Potrafią także „włączyć” zupełnie nowy sposób uczenia się, czego nie da się osiągnąć metodami tradycyjnymi.

Drugi ważny obszar to wspomaganie komunikacji. Tu standardem w szkołach powinny być: różne formy kontaktu z uczniami chorymi i długotrwale chorymi; wideokonferencje pomiędzy szkołami, czy kontakt z rodzicami (np. przez e-dziennik, ale nie tylko).

Kolejny ważny obszar to edukacja przez zabawę – różne formy gier i zabaw wspierają uczenie się, podobnie jak programowanie. Bardzo wartościowe są inicjatywy, które przy wykorzystaniu IT uruchamiają szkolne kanały medialne – kanał TV czy radio.

Następna rzecz do przemyślenia – „odkrzesłowienie” uczniów. Świetnie sprawdzają się wycieczki z tabletem po ogrodzie i boisku szkolnym, technologie pomagają lepiej zaobserwować i zrozumieć pewne zjawiska fizyczne. Wiele z mobilnych urządzeń świetnie nadaje się jako urządzenia pomiarowe.

Wreszcie – oszczędności na czasie i materiałach. Szkoła (i nauczyciele, na których niekiedy są koszty przerzucane) mogą zaoszczędzić całkiem poważne środki w skali roku korzystając z elektronicznego obiegu dokumentów, e-maili w domenie szkoły, dokumentów online, protokołów w wersji cyfrowej.

O powyższych „oczywistych oczywistościach”, korzyściach, ale także zagrożeniach w korzystaniu z nowoczesnych technologii opowiadał podczas INSPIR@CJI 2016 Tomasz Mikołajczyk, nauczyciel informatyki ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach i członek grupy Superbelfrzy RP.

Zapraszamy na wystąpienie:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie