Czy w szkole XXI wieku potrzebujemy technologii i do czego? Takie pytanie może wydać się nieco dziwne. Patrząc jednak z zewnątrz na technologie (nie)obecne w placówkach oświatowych wielokrotnie można dojść do wniosku, że ten potencjał nie do końca w szkołach jest optymalnie wykorzystany.
Jest kilka obszarów, w których wykorzystanie IT powinno być naturalne i powszechne. Technologie pomagają osobom z niepełnosprawnościami przezwyciężać swoje bariery i ograniczenia. Potrafią także „włączyć” zupełnie nowy sposób uczenia się, czego nie da się osiągnąć metodami tradycyjnymi.
Drugi ważny obszar to wspomaganie komunikacji. Tu standardem w szkołach powinny być: różne formy kontaktu z uczniami chorymi i długotrwale chorymi; wideokonferencje pomiędzy szkołami, czy kontakt z rodzicami (np. przez e-dziennik, ale nie tylko).
Kolejny ważny obszar to edukacja przez zabawę – różne formy gier i zabaw wspierają uczenie się, podobnie jak programowanie. Bardzo wartościowe są inicjatywy, które przy wykorzystaniu IT uruchamiają szkolne kanały medialne – kanał TV czy radio.
Następna rzecz do przemyślenia – „odkrzesłowienie” uczniów. Świetnie sprawdzają się wycieczki z tabletem po ogrodzie i boisku szkolnym, technologie pomagają lepiej zaobserwować i zrozumieć pewne zjawiska fizyczne. Wiele z mobilnych urządzeń świetnie nadaje się jako urządzenia pomiarowe.
Wreszcie – oszczędności na czasie i materiałach. Szkoła (i nauczyciele, na których niekiedy są koszty przerzucane) mogą zaoszczędzić całkiem poważne środki w skali roku korzystając z elektronicznego obiegu dokumentów, e-maili w domenie szkoły, dokumentów online, protokołów w wersji cyfrowej.
O powyższych „oczywistych oczywistościach”, korzyściach, ale także zagrożeniach w korzystaniu z nowoczesnych technologii opowiadał podczas INSPIR@CJI 2016 Tomasz Mikołajczyk, nauczyciel informatyki ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach i członek grupy Superbelfrzy RP.
Zapraszamy na wystąpienie:
***
Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.
Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.
Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).