Po co szkole technologie?

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w szkole XXI wieku potrzebujemy technologii i do czego? Takie pytanie może wydać się nieco dziwne. Patrząc jednak z zewnątrz na technologie (nie)obecne w placówkach oświatowych wielokrotnie można dojść do wniosku, że ten potencjał nie do końca w szkołach jest optymalnie wykorzystany.

Jest kilka obszarów, w których wykorzystanie IT powinno być naturalne i powszechne. Technologie pomagają osobom z niepełnosprawnościami przezwyciężać swoje bariery i ograniczenia. Potrafią także „włączyć” zupełnie nowy sposób uczenia się, czego nie da się osiągnąć metodami tradycyjnymi.

Drugi ważny obszar to wspomaganie komunikacji. Tu standardem w szkołach powinny być: różne formy kontaktu z uczniami chorymi i długotrwale chorymi; wideokonferencje pomiędzy szkołami, czy kontakt z rodzicami (np. przez e-dziennik, ale nie tylko).

Kolejny ważny obszar to edukacja przez zabawę – różne formy gier i zabaw wspierają uczenie się, podobnie jak programowanie. Bardzo wartościowe są inicjatywy, które przy wykorzystaniu IT uruchamiają szkolne kanały medialne – kanał TV czy radio.

Następna rzecz do przemyślenia – „odkrzesłowienie” uczniów. Świetnie sprawdzają się wycieczki z tabletem po ogrodzie i boisku szkolnym, technologie pomagają lepiej zaobserwować i zrozumieć pewne zjawiska fizyczne. Wiele z mobilnych urządzeń świetnie nadaje się jako urządzenia pomiarowe.

Wreszcie – oszczędności na czasie i materiałach. Szkoła (i nauczyciele, na których niekiedy są koszty przerzucane) mogą zaoszczędzić całkiem poważne środki w skali roku korzystając z elektronicznego obiegu dokumentów, e-maili w domenie szkoły, dokumentów online, protokołów w wersji cyfrowej.

O powyższych „oczywistych oczywistościach”, korzyściach, ale także zagrożeniach w korzystaniu z nowoczesnych technologii opowiadał podczas INSPIR@CJI 2016 Tomasz Mikołajczyk, nauczyciel informatyki ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach i członek grupy Superbelfrzy RP.

Zapraszamy na wystąpienie:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie