Rytmiczne sylaby z Makey Makey

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczęłam pracę z klasą pierwszą, w której przeważają sześciolatki. Aby uatrakcyjnić zajęcia utrwalające podział wyrazów na sylaby przyniosłam płytkę Makey Makey. To światowy wynalazek i nietypowy Midi kontroler. Choć wygląda niepozornie zastosowań na lekcjach może mieć dziesiątki.

Nowe narzędzie wywołało ogromne zaciekawienie. Dzieci z dużym skupieniem obserwowały moje czynności przy podłączaniu zestawu, zadawały wiele pytań, bo nigdy nie spotkały się z Makey Makey.

Podłączyłam krokodylkowe przewody do płytki, płytkę z komputerem kablem USB. Wykorzystałam aplikację dźwięku bębnów ze strony http://makeymakey.com/bongos. Uczniowie utrwalili podział wyrazów na sylaby, powtarzali rytmy podane przeze mnie i tworzyli swoje własne. Współpracowali z sobą, cierpliwie i zgodnie czekali na swoją kolejkę.

Makey Makey na razie dostępne jest tylko na Allegro – koszt zestawu to 200 zł. Jak to działa?

Makey Makey i wirtualne bębny

  • Otwieramy stronę http://makeymakey.com/bongos/
  • Łączymy płytkę z komputerem za pomocą kabla USB.
  • Dwa przewody krokodylkowe łączymy z płytką – podłączamy je do wejść o nazwie „CLICK” i „SPACE”.
  • Jeden przewód krokodylkowy podłączamy do dwóch dolnych otworów „EARTH”.
  • Kabelki podłączone do wejść „CLICK” i „SPACE” dajemy uczniom (ich ciała stają się przewodnikiem prądu i zamykają obwód). Trzymają je za metalowe końcówki.
  • Uczeń trzymający kabelek podpięty do „EARTH” wygrywa rytmy na dłoniach kolegów (jak na filmie).

Makey Makey i wirtualne pianino

  • Makey Makey ma tylko złącza, które współpracują z sześcioma literami klawiatury. Są to: W, A, S, D, F, G, więc nie mają pełnej zdolności komputera na wirtualnej klawiaturze.
  • Otwieramy stronę http://makeymakey.com/piano/
  • Łączymy płytkę z komputerem za pomocą kabla USB.
  • Wkładamy białe kabelki w miejsca wyznaczone literami W, A, S, D, F, G i łączymy z przewodami krokodylkowymi.
  • Styki przewodów krokodylkowych łączymy z drugiej strony z łyżeczkami. I już mamy gotowy instrument!

Grać możemy nie tylko na dłoniach czy łyżeczkach. Bardzo popularne są banany, cukierki w aluminiowych papierkach, kwiaty w wazonikach z wodą, ciastolina i tzw. „mięsiste” owoce i warzywa.

Bardzo serdecznie dziękuję Wiolettcie Szwebs za pomoc w „rozgryzaniu” połączeń.

 

Notka o autorce: Aleksandra Schoen-Kamińska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół nr 3 w Pile, pracuje z klasą na tabletach, uwielbia nowoczesne technologie i zajęcia muzyczne, prowadzi blogi Klikankowo oraz Patyczaki Tableciaki. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie