W pogoni za szkolnymi hakerami

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
nowe technologie Obsługujący systemy komputerowe szkół informatycy dzielą się pomysłami, jak uchronić swoje sieci przed uczniami znającymi się na technologii. Utrzymanie bezpieczeństwa sieci spędza im sen z oczu. Część uczniów zrobi wszystko, żeby złamać system zabezpieczający, który blokuje dostęp do niewłaściwych  stron www i zmusza ich do skupienia nad wyznaczonym zadaniem.
 
Gdy ostatnio spotkała się grupa szefów ds. IT z jednego okręgu szkolnego, żeby przedyskutować wyzwania związane z kontrolą młodych technologicznych specjalistów – pełnych determinacji i gruntownej wiedzy, chętnych siać spustoszenie w sieci – ich opowieści były mocno niepokojące.
 
W lipcu br. na konferencji na temat Wykorzystania Komputerów w Edukacji (National Education Computing Conference, NECC) w San Antonio tysiące edukatorów z całego kraju spotkało się, żeby poznać najnowsze technologie, gotowe do przeniesienia do szkolnej klasy. Szefowie IT obecni na konferencji sugerowali rekrutowanie uczniów do pomocy w odkrywaniu słabych punktów systemu i ostrzegali przed nowym zagrożeniem dla bezpieczeństwa komputerowego w szkole - „war driving ” (pol. zbrojny najazd), który polega na atakach na strony internetowe ze strony szkolnych hackerów przy wykorzystaniu słabo zabezpieczonych miejsc.
 
Lloyd Brown, dyrektor ds. usług technologicznych i informacyjnych szkół publicznych w hrabstwie Henrico w Wirginii, przedstawił im problem z jego szkoły. Uczniowie z jego okręgu zebrali grupę 30 rówieśników w czasie przerwy na lunch. Siedząc jeden koło drugiego, uczniowie raz za razem naciskali klawisz F5 na swoich laptopach, odświeżając w ten sposób strony i zmniejszając przepustowość sieci internetowej szkoły, a na koniec włamali się do założonego filtru, bez którego mogli spokojnie wyświetlić strony pornograficzne.
 
Rozwiązanie problemu? Uczniowie
Szukając szybkiego rozwiązania, Brown spotkał się z pracownikami z 8e6 Technologies, firmy, która dostarcza filtry do Internetu i przygotowuje nowe rozwiązania dla szkół w całym kraju. Znalazł sposób rozwiązania problemu – szkoły z Henrico założyły uzupełniany na bieżąco, szczegółowy spis szkolnych komputerów, które próbowały wejść na zablokowane strony. Kiedy takie działanie zostało zarejestrowane, połączenie internetowe komputera było zrywane, a szkolni administratorzy mogli podjąć dyscyplinarne postępowanie wobec uczniów, którzy próbowali naruszyć sieć i jej środki ochrony. 

Taka taktyka doprowadziła do spadku liczby incydentów z hakującymi studentami, ale Brown mówi, że chciałby zaangażować uczniów biegłych w technologiach komputerowych, żeby mogli zbadać możliwe ścieżki obejścia rozbudowanego systemu bezpieczeństwa. Po tym, jak na 10 dni zawieszono ośmiu uczniów za naruszenie zasad korzystania z sieci w okręgu, Brown zatrudnił tę grupę do pracy po godzinach z pracownikami IT z różnych szkół. Uczniowie mieli „szukać słabych punktów” w sieci w Henrico. Kiedy pracownicy IT zobaczyli jak uczniowie wypracowali swoje metody, żeby dostać się na peryferie sieci, szybko wprowadzili poprawki, które wyeliminowały niedoskonałości systemu wykorzystywane przez wielu uczniów. „Oni uwielbiają taką zabawę" - mówi Brown pytany jak zareagowali uczniowie, którym zaoferowano taką pracę. „Próbują odnaleźć wszystkie dziury w systemie, a to naprawdę nam pomaga.”
 
Trzy lata badań
Blokowanie dostępu uczniów do stron, które mogą odrywać ich uwagę od codziennych zajęć opłaciło się w Henrico County. Ostatnio opublikowane badania pokazały, że uczniowie, którzy używają swoich laptopów w większości osiągają lepsze wyniki na niektórych przedmiotach, np. na biologii i chemii, mimo, że gorzej idzie im na algebrze i zajęciach z pisania. Dane były częścią trzyletnich badań, których celem było pokazanie, czy i jak uczniowie i nauczyciele w Henrico County używają laptopów w efektywny sposób w edukacji. Naukowcy zaobserwowali duży postęp wśród nauczycieli w korzystaniu z laptopów przy prowadzeniu zajęć na przestrzeni dwóch lat.
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie