Więcej o kulturze szacunku w sieci

fot. Saferinternet.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzień Bezpiecznego Internetu (już 6 lutego 2018) to inicjatywa, którą po raz 14. przygotowuje w Polsce NASK wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę i saferinternet.pl. W tym roku obchody odbywać się będą pod hasłem: Tworzymy kulturę szacunku w sieci.

Na stronie http://www.saferinternet.pl/ można zgłosić swoją inicjatywę w ramach DBI 2018 albo po prostu przygotować coś samemu na tę okazję. 

W sieci można znaleźć dużo różnych materiałów na temat tego jak bezpiecznie korzystać z sieci. Cały czas ten temat jest nie doceniany i nie ma co ukrywać, że uświadamiania młodzieży i dzieci w tym temacie nigdy dość.

Nadeszły takie czasy, że sami nie wyobrażamy sobie już życia bez dostępu do sieci. Komórka, tablet komputer – zastąpiły nam wiele innych rzeczy. Szukamy informacji, korzystamy z bankowości, kupujemy, a coraz częściej wykonujemy tak prozaiczne czynności jak monitoring domu, czy włączenie w odpowiednim momencie przez komórkę piekarnika z obiadem.

Niedawno stwierdziłem że muszę przejść „detox” i odłączyć się od sieci na miesiąc. Ambitne postanowienie, które starałem się zrealizować.

Szczerze? Nie udało się. Dopiero w momencie jak wyrzuciłem z telefonu wszystkie aplikacje mediów społecznościowych, stwierdziłem, że większość mojego życia zawodowego odbywa się obecnie właśnie przez Internet i... czułem się przez ten miesiąc upośledzony!

Korzystanie z dziennika elektronicznego w szkole? Mus. Telefon od przyjaciela: wysłałem Ci maila z ważną informacją. Mus. Rejestracja na konferencje ? Szkolenia ? Czy pensja już wpłynęła na konto ? Kalendarz ze spotkaniami? Chociażby poszukanie przepisu na zrobienie naleśników z serem. Nie mówiąc już o korzystaniu z Internetu i sprzętu komputerowego na lekcjach... Można by postawić sobie pytanie: jak tu żyć ? Jak żyć i nie korzystać?

Biorąc to wszystko pod uwagę (w sumie to mam już swoje lata i nie jestem z pokolenia smartfonów), krótko mówiąc zacząłem się zastanawiać nad tym, czy jest to uzależnienie czy może wymóg czasów?

Skoro jest to wymóg czasów, skoro w szkole i poza nią komórki są wszechobecne, a dostęp do Internetu powszechny, to dlaczego nadal w szkole nie ma takiego przedmiotu, który uczyłby młodych ludzi jak bezpiecznie korzystać z tego sieci?

Owszem w ramach informatyki, zajęć komputerowych uczymy młodzież korzystać z sieci, ale często zapominamy, że Internet to nie tylko dobro, ale także środowisko, ekosystem w którym oni żyją i w którym pojawiają się takie same zagrożenia jak w „realu”.

Pamiętamy o tym, żeby uczyć dzieci i młodzież kultury w życiu codziennym. Uczymy zachowania się w różnych sytuacjach. Dlaczego w takim razie nie robimy tego samego w odniesieniu do wszechobecnej sieci internetowej?

Biorąc to wszystko pod uwagę uważam, że warto zaangażować się w inicjatywę DBI 2018.

Dla tych, którzy mają chęć i ochotę włączyć się w obchody, przygotowałem wspólnie z Hanną Czaplą (a właściwie skorzystałem z materiałów przez nią przygotowanych i wyszukanych) garść inspiracji w postaci gotowych quizów i ćwiczeń, z których można skorzystać w ramach lekcji, przy przekazywaniu wiedzy uczniom i młodzieży.

Oczywiście wiele materiałów można znaleźć korzystając z wyszukiwarek, jednak niech ta garść informacji będzie dla Was inspiracją do dalszych własnych poszukiwań.

A może sami macie jakieś pomysły i sprawdzone pomoce na ten dzień?

Serdecznie zapraszam do komentowania i wrzucania własnych pomysłów związanych z DBI.

https://padlet.com/maciej_danieluk/oi5s27zbjhme

http://www.saferinternet.pl/ – zarejestruj swoją incjatywę.

 

Notka o autorze: Maciej Danieluk – urodzony w Poznaniu, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na kierunku Planowanie Przestrzenne i Gospodarka Lokalna. Od 2009 roku nauczyciel informatycznych przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Powszechnych w Damasławku – technikum informatyczne, oraz informatyki w Szkole Podstawowej (I-VII) i Gimnazjum. Twórca, właściciel i długoletni redaktor (2002-2008) prowadzący portal internetowy dla nauczycieli www.literka.pl. Fanatyk wykorzystania TiK w edukacji. Członek grupy Superbelfrzy RP, trener i edukator umiejętności ICT. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody, długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE, realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła” i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan”, trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT, posiada tytuł Apple Distinguished Educator 2015.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie