Technologie cyfrowe a wsparcie uczniów ze SPE

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja zdalna to spore wyzwanie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na szczęście z pomocą przychodzą nam technologie cyfrowe, które umożliwiają tworzenie atrakcyjnych wizualnie i angażujących uczniów interaktywnych ćwiczeń. Do dyspozycji nauczyciela jest wiele użytecznych narzędzi, które nie tylko usprawnią proces edukacyjny, ale też pomogą w indywidualizacji pracy i dostosowywaniu zadań i ćwiczeń do potrzeb ucznia.

Nauczyciel musi znać narzędzia cyfrowe, które ułatwią pracę z uczniami i pomogą im zdobywać wiedzę i umiejętności w edukacji zdalnej. Z perspektywy ucznia pomocne mogą być aplikacje, które umożliwiają współpracę i współtworzenie dokumentów; linkowanie i udostępnianie plików (np. własnych prac), tworzenie notatek zawierających różne elementy tekstowe, graficzne i multimedialne. Z perspektywy pedagoga specjalnego ważne będą również narzędzia, które dają możliwość pochwały uczniów, także w formie wizualnej (np. odznaki); udostępnianie ekranu i wizualizacja treści. Dobrze byłoby, gdyby wszystkie te narzędzia były dostępne w jednym pakiecie aplikacji – i tak właśnie jest w Microsoft Office 365.

Warto też zwrócić uwagę na czytnik immersyjny dostępny w narzędziach pakietu Office 365 (m.in. w Wordzie, Forms czy Teams). Jest to narzędzie umożliwiające czytanie na głos przez narratora, dzielenie tekstu na sylaby czy zwiększanie odstępów między wierszami i literami. Współpracuje on z Microsoft Edge i aplikacjami pakietu, a wśród dodatkowych funkcji są też słownik obrazkowy, kolorowanie części mowy i roaming ustawień.

Ostatni w 2020 roku webinar z cyklu adresowanego do nauczycieli poprowadziły pedagodzy specjalni, nauczycielki z Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku i twórczynie strony Specjalni.pl, Zyta Czechowska (laureatka konkursu Nauczyciel Roku 2019) i Jolanta Majkowska. Obie należą także do społeczności Superbelfrzy RP oraz Microsoft Innovation Educator Expert.

Zapraszamy do obejrzenia inspirującego spotkania:

***

Co miesiąc w Akademii Cyfrowego Edukatora będą pojawiać się nowe webinary, artykuły, polecane kursy i inspirujące przykłady tych, dla których cyfrowa nauka stała się codziennością.

Jeszcze więcej propozycji i inspiracji w ramach Akademii Cyfrowego Edukatora znajdziecie na stronach:

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy lub wsparcia? Skontaktuj się z organizatorami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Projekt Akademia Cyfrowego Edukatora realizowany jest przez Edunews.pl i Microsoft.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie