Flipgrid, czyli uczniowie mówią

fot. Flipgrid

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Flipgrid od niedawna stał się bardzo bogatym narzędziem, gdyż przejął rolę Skype in the Classroom. W tym wpisie skupimy się jednak jedynie na wykorzystaniu tej aplikacji podczas lekcji do tego, aby dać dzieciom możliwość mówienia. Uczniowie nagrywają swoje odpowiedzi na tabletach, telefonach lub laptopach, a my możemy odsłuchać wszystko na spokojnie po lekcjach. Oszczędzamy czas na lekcji, dając szansę wypowiedzenia się wszystkim uczniom.

Założenie konta dla nauczyciela

Wchodzimy na stronę https://info.flipgrid.com/ i klikamy Educator Sign Up w prawym górnym rogu. Od razu otrzymujemy informację, że uczniowie nie muszą mieć założonych kont, aby korzystać z wątków, które założy nauczyciel. Możemy się zarejestrować poprzez konto Google lub Microsoft. Klikamy we właściwą opcję, wybieramy konto i akceptujemy żądane uprawnienia. Następnie wpisujemy podstawowe dane: imię, nazwisko, państwo, przedział wiekowy uczniów oraz datę urodzenia. Na koniec klikamy Let’s go i gotowe – mamy już własne konto na Flipgrid.

Wyskakujące okno podpowiada nam, abyśmy założyli grupę i dodali do niej uczniów. Jeśli to zrobimy, mamy opcje dodania uczniów: poprzez email (uczeń potwierdza zaproszenie otrzymane na skrzynkę), poprzez nazwę użytkownika (nauczyciel wpisuje dane każdego ucznia i nadaje mu Username, które jest potrzebne, kiedy uczeń chce nagrać odpowiedź na dany wątek) lub korzystając z Google Classroom. Możemy też ustawić naszą grupę jako publiczną, uczniowie mogą dołączyć do tej grupy wpisując kod przypisany do grupy. W ostatniej opcji, aby nagrać odpowiedź na wątek, trzeba mieć założone konto. W pierwszej i drugiej to nauczyciel „tworzy” konta uczniom, zapraszając ich do utworzonej grupy. Druga opcja jest wygodna, kiedy prosimy uczniów o nagranie czegoś w domu, musimy jednak podać każdemu z nich Username, lub ID, które im przypisaliśmy.

W ramach danej grupy możemy tworzyć różne tematy. Opcja ta jest wygodna jeśli korzystamy z Flipgrida w różnych klasach – każda klasa może mieć swoją grupę, a w niej kolejne tematy. Wchodząc na grupę uczniowie mogą zobaczyć wszystkie tematy i dodać odpowiedź do tych, które nauczyciel ustawi jako aktywne.

Dodanie tematu i rozpoczęcie dyskusji

W ramach grupy dodajemy temat, czyli zagadnienie lub pytanie, które zadajemy uczniom i prosimy ich o odpowiedź.

Klikamy na Add a Topic. Wpisujemy Title (tytuł) oraz Prompt (wskazówka, krótki opis, polecenie lub pytanie). Następnie możemy dodać media, np. zdjęcie obrazujące dany temat. W razie potrzeby zaproszenia rodziców odblokowujemy hasło dla gości.

Możemy też ustawić Essentials, czyli opcje: Topic Moderation (nauczyciel może obejrzeć lub wysłuchać każdego nagrania przed jego opublikowaniem w danym wątku), Recording Time (maksymalny czas nagrania – do 10 min.), Comments (w jakim zakresie uczniowie mogą komentować nagrania innych uczniów) oraz Closed Captions (język napisów – język polski nie jest dostępny).

Na koniec klikamy Create a Topic. Wyskakuje okno z kodem, poprzez który do tematu mogą dołączać uczniowie, jeśli nie są jeszcze w grupie. Klikamy All set! i gotowe.

Dyskusja

Prosimy uczniów, żeby weszli na stronę https://info.flipgrid.com/ i zalogowali się lub otworzyli darmową aplikację i weszli na grupę. Jeśli uczniowie nie są jeszcze w naszej grupie, w okienku Enter a Join Code wpisują kod, który im podamy.

Uczniowie wpisują kod, klikają czerwony przycisk z kamerką Record a Response, i logują się poprzez Google lub Microsoft, ewentualnie wpisują swoje Username, jeśli to my tworzyliśmy im konta. Mogą wtedy nagrać swoją odpowiedź na pytanie zadane w temacie pokazując swoją twarz, jeśli temat jest zamknięty i dostępny tylko dla wprowadzonych przez nauczyciela osób. Mogą też nagrać jedynie swój głos, a kamerę skierować na ścianę lub jakiś rysunek. Istnieje też opcja nagrania siebie, ale potem zasłonięcia twarzy np. emotikonem. Wtedy jednak uczniowie zaczynają się bawić i zadanie zajmuje dużo czasu.

Każda nagrana i zatwierdzona przez nauczyciela odpowiedź (jeśli w ustawieniach nauczyciel zaznaczył opcję moderowania odpowiedzi) pokazuje się na dole strony. Uczniowie mogą obejrzeć / posłuchać wypowiedzi innych osób, a nawet je skomentować, jeśli w ustawieniach daliśmy im taką możliwość.

Do czego wykorzystać Flipgrida?

To narzędzie pozwala nauczycielowi zebrać odpowiedzi wielu uczniów, nie tracąc dużo czasu na lekcji. Jeśli poprosimy dzieci na forum klasy i każdy będzie wypowiadać się jeden po drugim, to przy licznej klasie potrwa to bardzo długo i reszta uczniów zacznie się nudzić, a nawet robić coś innego. Po za tym niektórzy krępują się mówienia przed wszystkimi. Flipgrid pozwala wszystkim uczniom mówić jednocześnie (na telefonach, tabletach lub laptoapach z mikrofonem), a nauczyciel może spokojnie odsłuchać wypowiedzi po lekcji. Flipgrid daje też pewną intymność – uczeń mówi cicho, do telefonu, a nie do całej klasy.

Narzędzie to świetnie nadaje się na lekcje wychowawcze, kiedy chcemy poznać opinię uczniów na jakiś temat; można go wykorzystać na języku polskim do recytacji wiersza czy na matematyce do nagrania ułożonego przez siebie zadania z treścią. Najbardziej jednak przydaje się na lekcjach języków obcych, kiedy to uczniowie powinni wypowiadać się w tym języku jak najwięcej, a na lekcji ciągle brakuje na to czasu. Ja wykorzystuję Flipgrid również do podsumowania lekcji – uczniowie mówią, czego się nauczyli – robią „ustną” notatkę z lekcji lub udzielają mi informacji zwrotnej. Dzięki temu wiem, co zostało im w głowach, a oni dodatkowo utrwalają wiedzę.

Wierzę, że Flipgrid może się przydać na każdym przedmiocie: na plastyce do opowiedzenia o swojej pracy; do recytacji wersza; do nagrania swoich argumentów na podany temat; do integrowania zespołu (np. każdy uczeń nagrywa kilka zdań o sobie, reszta musi posłuchać i zdecydować, czy ta informacja była prawdziwa czy nie); do nagrania wymyślonego przez siebie zadania z treścią; do przeczytania swojej notatki lub sprawozdania itd.

Jak to zrobić w praktyce?

Mamy w szkole 10 tabletów. Założyłam 10 kont gmail – na każdy tablet oddzielne. Pobrałam aplikację Flipgrid i zarejestrowałam konta gmail. Dzięki temu maluchy nie muszą logować się za każdym razem. Na moim koncie Flipgrid utworzyłam grupę dla moich uczniów i zaprosiłam ich poprzez adresy gmail. Na tabletach wystarczyło raz się zalogować w aplikacji. W razie potrzeby ja tworzę temat, a uczniowie biorą tablety, otwierają aplikację, wybierają właściwy temat i nagrywają. Proste, a bardzo przydatne.

Można to również wykorzystać do pracy domowej. Kiedy uczniowie uczą się czytać na głos dany tekst możemy ich poprosić, aby w domu nagrali, jak czytają. Oszczędzamy czas na lekcji i mobilizujemy tych, którzy nie przepadają za czytaniem. Nagrywać można poprzez aplikację lub bezpośrednio przez stronę internetową.

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - jest absolwentką SGH (stosunki międzynarodowe), UW (filologia angielska) oraz WSP Korczaka (edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna), a także Akademii Liderów Oświaty CEO. Jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej, ambasadorką Programu eTwinning; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynator warsztatów językowych TEIP oraz projektu Erasmus+; pasjonatka nowych technologii; autorka bloga dlanauczycieli.blogspot.com; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie szkoły. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrzy.edu.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie