O cyfrowym obywatelstwie

fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z okazji Dni Bezpiecznego Internetu stworzyłam lekcję na platformie Nearpod dotycząca cyfrowego obywatelstwa, ponieważ to bardzo ważny temat dla edukacji. Wszyscy jesteśmy obywatelami świata cyfrowego. Sęk w tym, aby być dobrymi obywatelami tego świata.

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów szkoły podstawowej, ale spokojnie można ją dostosować także do uczniów starszych. Prezentacja urozmaicona jest aktywnościami angażującymi wszystkich uczniów, jednocześnie zachęcając ich do refleksji nad ich funkcjonowaniem w internecie. Na bazie komiksowego bohatera Spiderman’a wprowadzam uczniów w świat mocy internetu oraz odpowiedzialności za to, co w nim robimy.

Wspólnie zastanówmy się, kim jest cyfrowy obywatel i jakie powinien mieć cechy. Może jest superbohaterem? To jakie ma moce? Do czego je wykorzystuje? Poprzez wykorzystanie elementów metody Design Thinking lekcja daje uczniom także przestrzeń do ekspresji artystycznej. W proponowanej przeze mnie lekcji znalazła się także na prezentację na forum oraz na rozmowę w parach lub grupach. Na koniec ważne jest, abyśmy lekcję zakończyli refleksją.

Zachęcam, aby podążać za klasą, aby do własnych uczniów i tempa ich pracy dostosować aktywności i jeśli uważacie, że jest taka potrzeba to podzielcie tę lekcję na dwie części – ważne, aby się nie spieszyć, ale dać wystarczająco dużo czasu, bo to niezwykle ważny temat.

Załączam dwa link do przygotowanej lekcji. Jeden w wersji podglądu, a drugi w wersji edytowalnej dla osób, które mają konto na Nearpodzie i chcieliby udostępnić lekcję w trybie rzeczywistym i korzystać z możliwości podglądu aktywności uczniów.

Link do podglądu: https://share.nearpod.com/7o0vG7DCIdb 

Link do edycji: https://share.nearpod.com/e/FpfE6M3vSdb

 

Notka o autorce: Marta Florkiewicz-Borkowska jest trenerką edukacyjną i nauczycielką języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Autorka artykułów dotyczących wykorzystywania nowoczesnych technologii oraz zastosowania arteterapiiw edukacji. Prelegentka na licznych konferencjach edukacyjnych, współorganizatorka całodniowej konferencji EduMocOnline, dyplomowana arteterapeutka. Koordynatorka wielu projektów. Działaczka społeczna. Nauczyciel Roku 2017. Laueratka tytułu Microsoft Innovative Educator Expert 2018-2021. Wpisana na listę 100 osób szczególnie zasłużonych w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w Polsce 100 SPRUC 2019. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów; licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie