O cyfrowym obywatelstwie

fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z okazji Dni Bezpiecznego Internetu stworzyłam lekcję na platformie Nearpod dotycząca cyfrowego obywatelstwa, ponieważ to bardzo ważny temat dla edukacji. Wszyscy jesteśmy obywatelami świata cyfrowego. Sęk w tym, aby być dobrymi obywatelami tego świata.

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów szkoły podstawowej, ale spokojnie można ją dostosować także do uczniów starszych. Prezentacja urozmaicona jest aktywnościami angażującymi wszystkich uczniów, jednocześnie zachęcając ich do refleksji nad ich funkcjonowaniem w internecie. Na bazie komiksowego bohatera Spiderman’a wprowadzam uczniów w świat mocy internetu oraz odpowiedzialności za to, co w nim robimy.

Wspólnie zastanówmy się, kim jest cyfrowy obywatel i jakie powinien mieć cechy. Może jest superbohaterem? To jakie ma moce? Do czego je wykorzystuje? Poprzez wykorzystanie elementów metody Design Thinking lekcja daje uczniom także przestrzeń do ekspresji artystycznej. W proponowanej przeze mnie lekcji znalazła się także na prezentację na forum oraz na rozmowę w parach lub grupach. Na koniec ważne jest, abyśmy lekcję zakończyli refleksją.

Zachęcam, aby podążać za klasą, aby do własnych uczniów i tempa ich pracy dostosować aktywności i jeśli uważacie, że jest taka potrzeba to podzielcie tę lekcję na dwie części – ważne, aby się nie spieszyć, ale dać wystarczająco dużo czasu, bo to niezwykle ważny temat.

Załączam dwa link do przygotowanej lekcji. Jeden w wersji podglądu, a drugi w wersji edytowalnej dla osób, które mają konto na Nearpodzie i chcieliby udostępnić lekcję w trybie rzeczywistym i korzystać z możliwości podglądu aktywności uczniów.

Link do podglądu: https://share.nearpod.com/7o0vG7DCIdb 

Link do edycji: https://share.nearpod.com/e/FpfE6M3vSdb

 

Notka o autorce: Marta Florkiewicz-Borkowska jest trenerką edukacyjną i nauczycielką języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Autorka artykułów dotyczących wykorzystywania nowoczesnych technologii oraz zastosowania arteterapiiw edukacji. Prelegentka na licznych konferencjach edukacyjnych, współorganizatorka całodniowej konferencji EduMocOnline, dyplomowana arteterapeutka. Koordynatorka wielu projektów. Działaczka społeczna. Nauczyciel Roku 2017. Laueratka tytułu Microsoft Innovative Educator Expert 2018-2021. Wpisana na listę 100 osób szczególnie zasłużonych w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w Polsce 100 SPRUC 2019. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów; licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie