Sztuczna inteligencja w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zacznijmy od odpowiedzi na ważne pytanie! Czym jest sztuczna inteligencja (w skrócie AI od ang. artificial intelligence)? Wystarczy nam, póki co krótkie wyjaśnienie – jest to system, który przetwarza otrzymane dane, a dzięki nim wykonuje przeznaczone mu zadania. Wraz z kolejnymi informacjami i doświadczeniami system ten uczy się i doskonali.

Zapewne fani kultowych filmów sci-fi już wspominają niszczycielskiego "Terminatora", dla którego każdy krok to nowa wiedza na temat planety i jej mieszkańców. Z kolei miłośnicy współczesnych seriali skojarzą zapewne "Black Mirror", gdzie za kolejnymi osiągnięciami technologii kryje się seria nieoczywistych pułapek. Jak nie popaść w przesadę, skoro jeden i drugi przykład jest bardzo skrajny!

Dlatego sięgnijmy po inne, pozbawione dramatycznych dodatków. Polecamy chociażby dokument z 2020 r. "Alfa Go", który fantastycznie pokazuje, jak przebiega proces uczenia się systemu oraz jaką rolę odgrywa tu człowiek. A sięgając po AI, z którą stykamy się na co dzień, wymienić można chociażby telefony lub ekrany komputerów, które dopasowują się automatycznie do światła w pomieszczeniu, lub nawilżacze powietrza, które włączają się i wyłączają w zależności od dokonanego pomiaru. Warto wspomnieć o śledzących nas w sieci reklamach, które dzięki złożonym algorytmom doskonale odpowiadają temu, co akurat planujemy kupić. To zaledwie kilka przykładów. A rozwój AI przecież trwa. Kto wie, z czym zetkniemy się za dwa lata?

Być może cześć naszych Czytelników i Czytelniczek zastanawia się, czy przypadkiem w tytule proponowanego przez nas webinaru nie pojawił się chochlik drukarski, zwyczajna omyłka? Omawianie sztucznej inteligencji w gronie dorosłych to moc możliwości. Ale czy da się wprowadzić ten temat podczas zajęć dla dzieci? Jak rozmawiać o tak złożonych procesach i abstrakcyjnych modelach?

Decydujemy się na dotknięcie zagadnienia AI nie bez powodu. Przecież co chwilę słyszymy o sztucznej inteligencji, w internecie migają artykuły popularne, doniesienia naukowe, przeróżne teorie. Czasem jesteśmy przytłoczeni wszechobecnością sztucznej inteligencji. Jej działanie zdaje się być cokolwiek magiczne, a historie zasłyszane z mediów lub skonstruowane na potrzeby seriali są wręcz przerażające. Na szczęście nie od dziś wiemy, że zjawiska, które kilkadziesiąt–kilkaset lat temu były nie do pojęcia, dzisiaj przyjmujemy z otwartymi ramionami. Po prostu lepiej je rozumiemy. Dzięki temu możemy przekazywać naszą wiedzę i doświadczenia młodszym – dzieciom i młodzieży, uzbrajając ich w narzędzia potrzebne do samodzielnego poruszania się we współczesnym świecie.

Dlatego właśnie przychodzimy z webinarem, w którym Krzysztof Jaworski nie tylko opowie o AI – przejrzyście, sprawnie i interesująco, ale też zaprezentuje różne narzędzia, które z przyjemnością zaprezentujesz swoim uczennicom i uczniom, odsłaniając przed nimi kulisy świata sztucznej inteligencji i pomagając im zrozumieć najbliższą im rzeczywistość.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

Posłuchasz o wielkim temacie bez wielkich słów. Potężne zagadnienie SI, które łączy w sobie multum dziedzin wiedzy i doświadczeń w naukowy sposób. Takich opracowań znajdziesz wiele. Nie chodzi jednak o to, by od razu zdobyć specjalistyczną wiedzę, lecz taką, która da Ci poczucie zorientowania w temacie. Co zrobisz z nim dalej? Może z przyjemnością zaczniesz zgłębiać temat, odkrywając (samodzielnie lub z uczniami) kolejne tajniki sztucznej inteligencji. A może póki co popróbujesz tego, co zaproponowaliśmy w webinarze, zaskakując tym swoich podopiecznych.

Przybliżysz pojęcie SI i dostrzeżesz wartość rozmowy na ten temat. Sprawdź, czemu temat sztucznej inteligencji nie jest domeną zarezerwowaną dla filmów i fantastycznych metropolii. Dowiedz się, dlaczego warto wprowadzać to zagadnienie w szkole.

Przekonasz się, że wprowadzenie tematu SI na zajęciach otwiera szereg przeróżnych możliwości edukacyjnych. Otrzymasz wskazówki w kwestii wartościowych programów i aplikacji, które warto zaproponować podczas lekcji. Dzięki nim dzieci zdobędą wartościową wiedzę, a przy tym będą dobrze się bawić.

Czego dowiesz się podczas webinaru?

  • Czym jest sztuczna inteligencja oraz w jaki sposób przetwarza dane i się uczy.
  • Ile potencjału leży w rozmowach o SI w szkole i poza nią.
  • Z jakich aplikacji warto skorzystać podczas zajęć. To dzięki nim uczniowie dowiedzą się, jak działa SI, ale przekonają się też, że SI nie jest nieomylna i doskonała.

A jak nie masz dużo czasu...

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

  • Jak działa SI, czyli o procesie uczenia się – obejrzyj fragment 24:37–28:48.
  • O kursie poświęconym SI dla dzieci na platformie code.org – obejrzyj fragment: 35:00–42:00
  • Sztuczna inteligencja i rysowanie – przydatne i wciągające aplikacje – obejrzyj fragment: 49:00–56:49
  • Aplikacje i programy, które rozpoznają gesty oraz dźwięki i jak je wykorzystać – obejrzyj fragment: 1:03:02–1:17:00

O prowadzącym: Krzysztof Jaworski, koordynator i trener w wielu programach edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej. Absolwent Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Uniwersytetu Szczecińskiego, oligofrenopedagog. Ukończył studia podyplomowe dotyczące coachingu. Przez 7 lat pracował w szkole podstawowej jako pedagog specjalny. Osiągnął stopień nauczyciela mianowanego. Laureat konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2013. Absolwent programu Future Classroom Lab realizowanym przez European Schoolnet w Brukseli. Trener edukacyjny. Współpracował m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Orange, Fundacją Nowoczesna Polska. Autor publikacji naukowych, artykułów i scenariuszy dedykowanych nauczycielom. Programowanie i robotyka nie mają przed nim tajemnic, choć i tak zgłębia je każdego dnia. Na co dzień związany ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, gdzie w roli mentora i metodyka wspiera nauczycieli w ramach projektów Centrum Mistrzostwa Informatycznego oraz Zaprogramuj Przyszłość. Laureat Listy 100 Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych.

Zapraszamy na webinar:

***

Webinary zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie