Wirtualne światy na poważnie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ICT w edukacjiNowy raport Serious Virtual Worlds analizuje to, jak światy wirtualne mogą zostać wykorzystane w edukacji. Nazwa raportu odnosi się do podziału, jakiego dokonali naukowcy - na wirtualne światy służące rozrywce, oraz te "poważne". Gry sieciowe, jak chociażby Second Life wkraczają do szkół, ale brakuje opracowań analizujących je pod kątem metodycznym.
 
Raport stawia sobie dwa zasadnicze cele. Po pierwsze, dokonuje przeglądu wielu dostępnych wirtualnych światów, który może pomóc nauczycielom w wyborze tych, dzięki którym lepiej zrealizują swoje edukacyjne cele. Poza tym, raport wskazuje na rosnącą rolę samych uczących się, którzy poprzez udział w alternatywnych światach, kreują i wzbogacają swoje edukacyjne doświadczenia, oraz przychylnym okiem odnoszą się do strategii uczenia się opartych na współpracy i sztuce poprawnej argumentacji. „Potrzebujemy przygotować się na rozwój nauki za pośrednictwem wirtualnych światów i odkryć, jakie metody nauczania najlepiej jest zastosować, zarówno jeżeli chodzi o korzystanie z nich, jak i ewaluację, oraz weryfikację ze strony odpowiednich instytucji” - mówi Sara de Freitas, jeden z autorów, szefowa badań w Serious Games Institute (Instytut Poważnych Gier) na uniwersytecie w Coventry. Dodaje, że „wykorzystanie wirtualnych światów upowszechniło się znacząco w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat. W tym krótkim czasie, użytkownicy, jak i osoby uczące się, mogły skorzystać z możliwości i przejąć nad nimi kontrolę, dzięki uczestnictwu w nieformalnych grupach internetowych”.

Istnieją dwa świetne przykłady badań nad znaczeniem i zastosowaniem edukacyjnym wirtualnych światów, stworzone przez JISC (brytyjska fundacja Joint Information Systems Committee):
1. Open Habitat: projekt, którego celem jest zbadanie przydatności Second Life, wirtualnej przestrzeni, która zrzesza wielu użytkowników, do nauki sztuki oraz filozofii.
2. MOOSE: tematem tego przedsięwzięcia jest przeprojektowanie środowiska Second Life, żeby umożliwić bardziej produktywną wymianę wiedzy i zbadać użyteczność tego świata dla procesu uczenia się i jako narzędzia dla nauczycieli.

Wirtualne światy mają potencjał, który może pomóc we wdrażaniu podejścia polegającego na aktywnym uczestnictwie uczących się, praktycznym zaangażowaniu i interakcjach z innymi użytkownikami, a nie tylko na przyswajaniu wiedzy. Ważne jest uzupełnienie tej działalności edukacyjnej o kontekst życia w prawdziwej rzeczywistości (czyli "realu") oraz odgrywanie różnych ról, które pomagają w interpretacji wydarzeń historycznych, będących często fabułą w światach wirtualnych.

Raport Serious Virtual Worlds koncentruje się na zastosowaniu wirtualnych światów dla celów edukacyjnych i eksploruje „poważne”, a nie służące rozrywce alternatywne rzeczywistości z cyberprzestrzeni. Jednym z głównych problemów, z którymi spotyka się każdy nauczyciel, jest przytłoczenie ilością cyberświatów w sieci. Edukatorzy nie wiedzą, które z nich najlepiej wybrać i do jakich celów. Dodatkowo, raport nie tylko prezentuje dostępne w sieci możliwości, ale wychodzi też poza tradycyjnie pojęte relacje nauczyciel – uczeń. Dzięki zupełnie innemu spojrzeniu na proces nauki, można dowiedzieć się jak sprawić, żeby to uczeń wziął odpowiedzialność za organizowanie swojej nauki, tworząc samodzielnie ciekawe edukacyjne doświadczenia i inicjując różne formy aktywności dla siebie i dla innych członków społeczności.     
  
(Źródło: Subject Centre for Information and Computer Sciences - Higher Education Academy)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie