Czy szkoły wykorzystują już nowoczesne technologie w nauczaniu?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiCo jakiś czas, nie tylko w Polsce, pojawiają się głosy, że szkoły nie wykorzystują efektywnie zdobyczy techniki w procesie kształcenia. Są pewne sygnały, że sytuacja ulega poprawie. Według jednego z najnowszych badań amerykańskich Grunwald Associates, duża liczba szkół wykorzystuje pojedyncze rozwiązania technologiczne na lekcjach i do realizacji prac domowych.
 
Wyniki badań instytutu Grunwald „Technologie w szkolnej klasie” wykazały, że spora część nauczycieli amerykańskich zadaje takie prace domowe, których rozwiązanie wymaga korzystania z Internetu – postępuje tak 77% nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz bibliotekarzy szkolnych. Co więcej, uczniowie wszystkich klas, jak wynika z badań, uczestniczą w procesie tworzenia cyfrowych zasobów edukacyjnych. 24% szkół podstawowych przyznało, że uczniowie tworzą filmy wideo jako część swoich zadań szkolnych. Wskaźniki te są jeszcze wyższe w szkołach ponadpodstawowych: 43% uczniów szkół średnich i 60% uczniów szkół wyższych (odpowiednika polskich ponadgimnazjalnych).

„Doświadczamy chyba przełomu w stosowaniu przez nauczycieli najpopularniejszych technologii w szkolnej klasie. Ponadto szkoły zaczynają również wykorzystywać technologie w celach edukacyjnych poza szkołą, rekomendując wykorzystanie Internetu do rozwiązywania zadań w domach uczniów. Uczniowie nabywają umiejętności sprawnego posługiwania się narzędziami do produkcji wideo, co stawia ich w roli twórców, a nie tylko konsumentów mediów.” – zauważa Peter Grunwald, prezes Grunwald Associates. „Dostęp i wykorzystanie w nauce Internetu oraz szerokiego wachlarza urządzeń technologicznych i programów będzie sprzyjać odnoszeniu przez uczniów dalszych sukcesów na studiach.”

Postęp w tworzeniu filmów cyfrowych dla celów edukacyjnych powoli zaczyna faktycznie być w Stanach Zjednoczonych zauważalny. Według zbiorczych wyników ze szkół wszystkich typów już 42% szkół korzysta z tej metody pracy (51% jeszcze w ogóle nie korzysta).

praca z cyfrowymi filmami wideo w szkołach w USA
Wykres. Jak uczniowie wykorzystują wideo na lekcjach w amerykańskiej szkole.


Pomysł na realizację badania pochodzi z fundacji edukacyjnej Cable in the Classroom, której celem jest edukacja medialna i rozwój alfabetyzmu medialnego w amerykańskich szkołach. Odpowiadający za sprawy polityki edukacyjnej w organizacji Douglas Levin cieszy się, że ostatnie badanie wskazuje na rosnącą chęć wykorzystywania przez nauczycieli nowoczesnych technologii na lekcjach, a jednocześnie świadomość potrzeby pogłębienia znajomości mediów i posługiwania się nimi.

„To, że nauczyciele zwracają się ku technologiom w celu wykorzystania ich w nauczaniu, jest zarazem wielką szansą, jak i odpowiedzialnością, aby w większym stopniu kształtować umiejętności XXI wieku, w tym zwłaszcza dotyczące obszaru mediów.” – mówi Levin. „Zauważamy, że nauczyciele zaczynają widzieć potrzebę zwiększenia nacisku na edukację medialną, aby rozwijać wśród uczniów krytyczne myślenie, zwłaszcza przy projektach z wykorzystaniem tradycyjnych i nowych mediów, Internetu i produkcji własnych filmów.”

Wykorzystanie filmów wideo w nauczaniu powoli dociera także do Polski – pisaliśmy o tym na łamach portalu w maju ub. roku w czteroczęściowym raporcie Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji. Wciąż jednak jeszcze zbyt mało polskich szkół stawia na kreatywność uczniów, zbyt mało nauczycieli przekonanych jest, że tworzenie filmów edukacyjnych przez uczniów, to też jest edukacja, która umożliwia skuteczne zgłębienie wiedzy. Warto zastanowić się, w jaki sposób w Polsce zachęcać nauczycieli do wykorzystania filmów na lekcjach. Wszak kamery cyfrowe są praktycznie w każdym telefonie komórkowym. Zamiast zatem zabierać telefony lub zakazywać ich przynoszenia do szkoły, może lepiej pomyśleć, jak ich użyć? Przecież do tego potrzeba tylko trochę wyobraźni.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie