Wesołe animacje jako narzędzie dydaktyczne

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Animacje stanowią ciekawą i skuteczną metodę nauczania, która może pomóc w przyswajaniu wiedzy oraz rozwijaniu wielu umiejętności uczniów. W połączeniu z długopisem 3D gwarantują wyjątkowe i angażujące zajęcia edukacyjne i terapeutyczne.

Aktywne nauczanie pozwala na uczenie się i rozwijanie rozmaitych umiejętności efektywnej i trwale. Przydatne w tym procesie mogą być narzędzia TIK, które maksymalnie angażują uczniów i stwarzają zróżnicowaną przestrzeń do rozwoju, ale także do realizacji podstawy programowej w niestandardowy sposób. Do takich zaliczyć możemy tzw. wesołe animacje.

Animacje te mogą pomóc w wyjaśnieniu trudnych do zrozumienia pojęć i zagadnień, ale także wspierać proces integracji uczniów. Dzięki nim, uczniowie mają większą szansę na zapamiętanie wiadomości niż w przypadku tradycyjnych metod nauczania.

Animacje wpływają na rozwój wyobraźni, pozwalają przedstawić abstrakcyjne pojęcia w sposób wizualny, co może pomóc w zrozumieniu ich przez uczniów. Ponadto mogą być np. świetnym sposobem na zapamiętanie treści lektury, opowiedzenie własnej historii czy zobrazowanie wybranego zagadnienia. Idealnie sprawdzą się w projektach edukacyjnych.

Jak zatem stworzyć animację używając nieruchomych obrazów? W dobie nowoczesnych technologii nie jest to skomplikowany proces. Wystarczy wybrać odpowiednią aplikację webową lub zainstalować na smartfonie czy tablecie i… można rozpocząć pracę.

W aplikacji StikBot Studio2 nie będzie to skomplikowane, ponieważ jest ona bezpłatna i łatwa w użyciu. Wykorzystałyśmy ją m.in. na lekcjach języka polskiego, podczas omawiania Reduty Ordona czy ballady Świtezianka Adama Mickiewicza. Te niełatwe w odbiorze teksty dzięki nagranym filmikom, zostały zinterpretowane i zapamiętane bez większych problemów. Aplikacja ta posłużyła nam także do nagrania krótkiej animacji o przyjaźni i akceptacji pt. Razem lepiej. Do jej przygotowania uczniowie wykorzystali własnoręcznie przygotowane za pomocą długopisów 3D emotkowe ludziki.

W ramach innowacji pedagogicznej TUS w 3D, podczas zajęć przysposobienia do pracy, przygotowaliśmy animację na podstawie bajki Czerwony Kapturek. Historia rozgrywała się w niesamowitej scenerii; w zaaranżowanym lesie i domku babci wykonanym w drewnianym pudle z naturalnymi elementami zebranymi przez młodzież w pobliskim parku. Po takich aktywnościach bez wątpienia każdy uczeń zapamięta morał płynący z tej bajki. Więcej o tym aktywnościach przeczytasz tutaj: https://innowacjatus3d.blogspot.com/.

Realizując innowację pedagogiczną Lektury w 3D i korzystając ze sprzętu z programu Laboratoria przyszłości, długopisem 3D uczniowie stworzyli bohaterów bajek I. Krasickiego, następnie przygotowali animację, nagrywając morał zawarty w utworze. Tym razem przydatna okazała się aplikacja ChatterPix Kid. To bezpłatne narzędzie jest idealną propozycją dla uczniów szkół podstawowych, ponieważ nie zawiera reklam, ma przyjazny interfejs i jest proste w użyciu. W ChatterPix Kid ósmoklasiści ożywili również wydrukowanego długopisem 3D Scrooge’a. Postać Ebenezera sfotografowali na zielonym tle, które zamienili na londyńskie ulice.

W ramach rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych powstały rysunkowe, animowane choinki, kwiaty dla mam czy emocjonalne ludziki, które ożyły w darmowym programie webowym - sketch.metademolab.com. Animowane rysunki to świetny sposób na aktywizację młodszych uczniów, którzy przy okazji rozwijają wyobraźnię i motorykę małą. Przykłady takich animacji: https://wakelet.com/wake/2OrNVdP1WHdIOnDTgCEqy.

Podsumowując, animacja może być cennym narzędziem edukacyjnym, która angażuje, inspiruje, wyzwala ciekawość i pomaga dzieciom rozwijać przeróżne umiejętności, a jednocześnie jest ciekawą i kreatywną formą nauki. Zainteresowaliśmy Was? Zapraszamy po więcej w tym wystąpieniu na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska - nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Zyta Czechowska otrzymała tytuł Nauczyciela Roku 2019 w konkursie Głosu Nauczycielskiego.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie