Animacje stanowią ciekawą i skuteczną metodę nauczania, która może pomóc w przyswajaniu wiedzy oraz rozwijaniu wielu umiejętności uczniów. W połączeniu z długopisem 3D gwarantują wyjątkowe i angażujące zajęcia edukacyjne i terapeutyczne.
Aktywne nauczanie pozwala na uczenie się i rozwijanie rozmaitych umiejętności efektywnej i trwale. Przydatne w tym procesie mogą być narzędzia TIK, które maksymalnie angażują uczniów i stwarzają zróżnicowaną przestrzeń do rozwoju, ale także do realizacji podstawy programowej w niestandardowy sposób. Do takich zaliczyć możemy tzw. wesołe animacje.
Animacje te mogą pomóc w wyjaśnieniu trudnych do zrozumienia pojęć i zagadnień, ale także wspierać proces integracji uczniów. Dzięki nim, uczniowie mają większą szansę na zapamiętanie wiadomości niż w przypadku tradycyjnych metod nauczania.
Animacje wpływają na rozwój wyobraźni, pozwalają przedstawić abstrakcyjne pojęcia w sposób wizualny, co może pomóc w zrozumieniu ich przez uczniów. Ponadto mogą być np. świetnym sposobem na zapamiętanie treści lektury, opowiedzenie własnej historii czy zobrazowanie wybranego zagadnienia. Idealnie sprawdzą się w projektach edukacyjnych.
Jak zatem stworzyć animację używając nieruchomych obrazów? W dobie nowoczesnych technologii nie jest to skomplikowany proces. Wystarczy wybrać odpowiednią aplikację webową lub zainstalować na smartfonie czy tablecie i… można rozpocząć pracę.
W aplikacji StikBot Studio2 nie będzie to skomplikowane, ponieważ jest ona bezpłatna i łatwa w użyciu. Wykorzystałyśmy ją m.in. na lekcjach języka polskiego, podczas omawiania Reduty Ordona czy ballady Świtezianka Adama Mickiewicza. Te niełatwe w odbiorze teksty dzięki nagranym filmikom, zostały zinterpretowane i zapamiętane bez większych problemów. Aplikacja ta posłużyła nam także do nagrania krótkiej animacji o przyjaźni i akceptacji pt. Razem lepiej. Do jej przygotowania uczniowie wykorzystali własnoręcznie przygotowane za pomocą długopisów 3D emotkowe ludziki.
W ramach innowacji pedagogicznej TUS w 3D, podczas zajęć przysposobienia do pracy, przygotowaliśmy animację na podstawie bajki Czerwony Kapturek. Historia rozgrywała się w niesamowitej scenerii; w zaaranżowanym lesie i domku babci wykonanym w drewnianym pudle z naturalnymi elementami zebranymi przez młodzież w pobliskim parku. Po takich aktywnościach bez wątpienia każdy uczeń zapamięta morał płynący z tej bajki. Więcej o tym aktywnościach przeczytasz tutaj: https://innowacjatus3d.blogspot.com/.
Realizując innowację pedagogiczną Lektury w 3D i korzystając ze sprzętu z programu Laboratoria przyszłości, długopisem 3D uczniowie stworzyli bohaterów bajek I. Krasickiego, następnie przygotowali animację, nagrywając morał zawarty w utworze. Tym razem przydatna okazała się aplikacja ChatterPix Kid. To bezpłatne narzędzie jest idealną propozycją dla uczniów szkół podstawowych, ponieważ nie zawiera reklam, ma przyjazny interfejs i jest proste w użyciu. W ChatterPix Kid ósmoklasiści ożywili również wydrukowanego długopisem 3D Scrooge’a. Postać Ebenezera sfotografowali na zielonym tle, które zamienili na londyńskie ulice.
W ramach rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych powstały rysunkowe, animowane choinki, kwiaty dla mam czy emocjonalne ludziki, które ożyły w darmowym programie webowym - sketch.metademolab.com. Animowane rysunki to świetny sposób na aktywizację młodszych uczniów, którzy przy okazji rozwijają wyobraźnię i motorykę małą. Przykłady takich animacji: https://wakelet.com/wake/2OrNVdP1WHdIOnDTgCEqy.
Podsumowując, animacja może być cennym narzędziem edukacyjnym, która angażuje, inspiruje, wyzwala ciekawość i pomaga dzieciom rozwijać przeróżne umiejętności, a jednocześnie jest ciekawą i kreatywną formą nauki. Zainteresowaliśmy Was? Zapraszamy po więcej w tym wystąpieniu na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska - nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Zyta Czechowska otrzymała tytuł Nauczyciela Roku 2019 w konkursie Głosu Nauczycielskiego.