Jaka będzie szkoła przyszłości?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiOtwarta, aktywna i wirtualna – taka ma być polska szkoła promowana w projekcie „Szkoła dla przyszłości”. Ten postęp nie będzie jednak możliwy bez nauczycieli, którzy są tym ogniwem edukacji, bez którego nie można sobie wyobrazić ani funkcjonowania systemu oświatowego, ani wprowadzenia w nim jakichkolwiek zmian.

 

Szkoła przyszłości powinna być otwarta na:

  • nowe technologie (przede wszystkim ze względu na ich znaczenie w posługiwaniu się informacją), aby stworzyć uczniom możliwości poznania ich podstaw i zastosowań;
  • wiedzę, która poprzez modyfikowanie i poszukiwanie twórczych rozwiązań w zakresie realizowanych celów i zadań dydaktyczno-wychowawczych zachęca nauczycieli do twórczego analizowania własnej pracy.

Nowoczesna szkoła musi być aktywna w zakresie zastosowań i propagowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych, bowiem system edukacji powinien uwzględniać technologie informacyjną ze względu na jej znaczenie w posługiwaniu się informacją. Technologia ta dostarcza nowych metod i środków, dzięki którym jest możliwe odmienne spojrzenie na dotychczas przekazywane w nauczaniu treści. Ponadto wciąż pojawiają się istotne dla kształcenia treści i umiejętności, których nie można realizować bez pomocy komputerów. Szkoła przyszłości powinna też wykazywać aktywność na polu dzielenia się wiedzą i doświadczeniem poprzez postrzeganie i zaspokajanie potrzeb najbliższego środowiska oraz skupiać swoje poczynania wokół wszechstronnego rozwoju uczniów, w czym pomaga utrzymywanie partnerskich kontaktów z innymi szkołami.

Projekt „Szkoła dla Przyszłości” adresowany jest do twórczych nauczycieli, którzy są ważnym ogniwem inicjującym zmiany na lepsze. Mogą oni otrzymać pomoc metodyczną w rozwiązywaniu problemów odnośnie wdrażania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu różnych przedmiotów. Na portalu „Partnerstwa dla Przyszłości” powstają też wirtualne kluby grupujące nauczycieli w ramach przedmiotów i ścieżek edukacyjnych.

(Gazeta Szkolna, 23.11.2007)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie