Coraz więcej instytucji włącza podcasty w swoja działalność edukacyjną i to ze świetnymi wynikami. Podcasting stymuluje procesy samokształcenia w różnych dziedzinach. Dobre efekty przynosi wykorzystanie podcastów w nauce języków, gdyż większość zasobów jest dostępna nieodpłatnie. Aktualnie na świecie na topie jest…chiński.
Podcasting to technologia, która umożliwia tworzenie własnych audycji i ich dystrybucję przez Internet. Podcasty są audycjami dźwiękowymi zamieszczanymi w Internecie w regularnych odstępach czasu. Jest to narzędzie, które może być użyteczne w procesie edukacji, a także łatwe w użyciu dla studentów. Dzięki połączeniom bezprzewodowym podcasty trafiają bezpośrednio do iPod’a użytkownika, który może w dowolnym miejscu skorzystać z nagrania dźwiękowego.
Podcasty cieszą się coraz większą popularnością w nauce języków obcych. Można to określić terminem „nauka języków 2.0”. Powstaje coraz więcej firm, które zajmują się tworzeniem kontentu z myślą o osobach uczących się języków. Jedną z takich firm jest Praxis Language, która skoncentrowała się na nauczaniu chińskiego.
Ken Carroll, jeden z założycieli Praxis Language uważa, że postawienie na naukę chińskiego było tzw. strzałem w dziesiątkę. Klientami Praxis są ludzie z całego świata – od Berkeley w Kaliforni, do Alaski, a nawet Watykanu. Codziennie podcasty do nauki chińskiego ściągają na iPody dziesiątki milionów ludzi w 110 krajach świata. Około 250 tysięcy osób słucha regularnie nagrań przygotowanych przez Praxis w języku Państwa Środka, zaś kilka tysięcy osób zdecydowało się na dodatkowo płatne usługi, które oferują możliwość regularnych rozmów na Skype z najlepszymi chińskimi nauczycielami, których firma zatrudniła w Szanghaju. Praxis nie zamierza na tym poprzestać – uruchomiony jest już też kurs SpanishSense do nauki drugiego najpopularniejszego języka świata – hiszpańskiego.
Dzięki Web 2.0 i podcastom dochodzi do rewolucji w nauce języków obcych. Możemy się uczyć w takim zakresie i w takim tempie, jak nam odpowiada. Niedługo zapewne będziemy mogli też uczyć się takiego języka, jaki sobie wymyślimy.