Innowacje przychodzą do szkoły z zewnątrz

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiZainteresować nauczycieli innowacjami? Tak! Ale jak? System szkolny jest dość oporny względem wprowadzania innowacji w nauczaniu. Być może to jest powód, dla którego system oświaty w Polsce ciągle postrzegany jest jako produkt XIX wieczny. Jest jedno wyjście w duchu XXI wieku – otworzyć się bardziej na innowacje przychodzące do szkoły z zewnątrz.
 
Narzekamy na niski związek edukacji szkolnej z rzeczywistością, w której uczniowie muszą się odnaleźć po ukończeniu szkoły. W zasadzie cała praktyczna edukacja w dzisiejszej szkole to rezultat bądź aktywności uczniów i nauczycieli (chce im się coś zrobić, więc się organizują i powstają szkolne projekty), bądź aktywności podmiotów zewnętrznych, najczęściej organizacji pozarządowych wspierających proces edukacji szkolnej. Pytanie czy taki model powinien być dalej utrzymywany? Czy taką drogą stworzymy polską szkołę bardziej innowacyjną i przygotowującą uczniów do wyzwań gospodarki opartej na wiedzy.

Takie pytania nasuwają się po obserwacji i lekturze wielu innowacyjnych projektów edukacyjnych, które często podawane są szkołom na tacy. Na przykład z edukacji obywatelskiej, z przedsiębiorczości, z edukacji finansowej, czy z robotyki i informatyki. Nic tylko brać i trzymać, aby takie projekty były jak najbliżej szkoły i uczniów.
 
Ta ostatnia dziedzina zasługuje na szczególną uwagę w kontekście postępu technologicznego i tworzenia się gospodarki opartej na wiedzy, w której znajomość matematyki i technologii będzie szczególnie w cenie. Młodzi polscy informatycy wygrywają najważniejsze konkursy międzynarodowe, ale w szkołach ciągle mało jest innowacyjnych projektów w tej dziedzinie. Na szczęście pojawiają się znów, bezcenne, inicjatywy środowiska okołoszkolnego.

Kilka dni temu „Kursy Robotyki i Informatyki dla dzieci RoboCAMP” otrzymały tytuł „Lidera Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji 2009 w Polsce" w kategorii Nauka i Technika. Głównym celem kursów jest zachęcenie dzieci do kreatywnego spędzania czasu podczas nauki. Są to zajęcia, podczas których dzieci w szkole podstawowej i gimnazjum poznają podstawy konstrukcji maszyn oraz techniki programowania. „Naszym celem jest, aby nasi absolwenci zainteresowali się nauką jako zajęciem fascynującym, przynoszącym wiele satysfakcji.” – mówi Wojciech Syrocki, prezes firmy RoboCAMP i członek rady Fundacji Fabryka Talentów.

RoboCAMP wspólnie z Fundacją prowadzi i wspiera zajęcia szkolne i pozaszkolne rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży osiągnięciami nauki i techniki. Największym projektem tego tandemu jest organizacja Międzynarodowego Turnieju Robotów FIRST LEGO League (FLL). „Wierzymy, że turniej FIRST LEGO League w Polsce to doskonała okazja do ‘wyprodukowania’ wielu talentów, które w przyszłości zasilą szeregi inżynierów, naukowców i przedsiębiorców.” – mówi Syrocki.

FFL to program skierowany do dzieci i młodzieży, a jego celem jest wprowadzenie ich w świat nauki i technologii poprzez zabawę i zdrową rywalizację. Młodzi ludzie nie tylko zdobywają wiedzę praktyczną, ale także uczą się pracy w grupie. FLL jest turniejem budowy robotów, w którym w atmosferze sportowego współzawodnictwa uczestnicy stają przed wyzwaniem realizacji złożonych zadań przy pomocy zaprojektowanej przez siebie konstrukcji. Dzieci pracują w zespołach i badają ściśle określone zagadnienie, które zmienia się każdego roku. Zespół wspólnie projektuje, konstruuje, a następnie programuje autonomicznego robota, który wykonuje ściśle określoną misję. Co rok do udziału zgłasza się coraz większa liczba uczestników i entuzjastów robotyki, atmosfery rywalizacji i dobrej zabawy. W ostatniej edycji FLL (w 2009 roku) konkurowało ze sobą 20 drużyn z całej Polski.

FLL to tylko jeden z przykładów udanych inicjatyw, dzięki którym edukacja szkolna nabiera blasków, a uczniowie stają się bardziej zmotywowani do nauki. „Większość obecnych projektów edukacyjnych i innowacji kieruje się na lepsze, ciekawsze wspieranie indywidualnego rozwoju uczniów. Tymczasem, niektórzy wskazują, że szkoła często uczy po staremu i nie akcentuje odpowiednio w swej pracy działań skierowanych na indywidualny rozwój każdego ucznia.” – zauważył Julian Piotr Sawiński w wypowiedzi Po pierwsze: zainteresować innowacjami. Strach pomyśleć, jak wyglądałaby nauka szkolna, gdyby zabrakło w szkołach oddolnych i innowacyjnych projektów przygotowywanych (zazwyczaj z mizernym wsparciem Ministerstwa albo nawet bez) przez organizacje pozarządowe.

Rada dla dyrektorów: zawsze przyjmujcie zaproszenia szkoły do uczestnictwa w rozmaitych projektach, dzięki którym młodzież uczy się wiele praktycznych umiejetności potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania w rzeczywistości XXI wieku. Prośba do MEN: warto wspierać finansowo rokrocznie kilkadziesiąt, a może kilkaset projektów edukacyjnych wprowadzających innowacje do szkoły, dzięki którym polska szkoła staje się bardziej nowoczesna i użyteczna dla uczniów. Sam Patronat Ministra Edukacji przyznawany takim inicjatywom to o wiele, wiele za mało. Mamy już rządowy Program Operacyjny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, a dlaczego nie mamy podobnego Funduszu Inicjatyw Edukacyjnych? Czy nie warto wspierać edukacji oddolnej i pozaszkolnej?
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Apid_mellifera napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Ppp, dzieci muszą nauczyć się radzić ze stresem, bo nikt ich nie będzie nosił na rączkach przez całe...
Obszukiwanie uczniów na bramie? Patrole wyłapujące użytkowników smartfonów w szatniach, ubikacjach i...
Ppp napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Zamiast "uczyć walki ze stresem", lepiej, szybciej, prościej i taniej jest go po prostu NIE POWODOWA...
Do komentarza Ppp: "matematyka potrzebna w życiu", czyli gdzie? Bo jeśli kończy Pan/Pani na trzeciej...
Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie