Powstaje szkoła przyszłości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiJuż we wrześniu w Słupsku rozpocznie działalność pierwsza w Polsce i jedna z nielicznych na świecie szkół promująca innowacyjny, oparty na nowych technologiach model kształcenia. Tworzona jest ona przez doświadczonych pedagogów, którzy skutecznie wykorzystują narzędzia cyfrowe i elektroniczne w nauczaniu, przyczyniając się do podnoszenia jakości edukacji w szkole.
 
Projekt pod nazwą Collegium Futurum jest wdrażany pod kierunkiem Witolda Kołodziejczyka,  eksperta ds. nowych technologii i metod edukacji oraz redaktora naczelnego miesięcznika Edukacja i Dialog, który od października 2009 r. pełni funkcję dyrektora szkoły przyszłości.

“Razem z firmami partnerskimi, zamierzamy stworzyć interaktywne środowisko nauki, w którym Internet i współpraca z biznesem pozwolą na rozwijanie wśrod uczniów tzw.  kompetencji kluczowych, w szczególności przedsiębiorczości, umięjętności informatycznych i językowych” – zapowiada Kołodziejczyk.

Uczniowie społecznego gimnazjum i liceum uczęszczać będą do szkoły, której koncepcja nawiązuje do modelu pracy w nowoczesnych organizacjach. Wykorzystywać będę nie tylko nowoczesne technologie multimedialne i internetowe, ale przede wszystkim będą pracować według metodologii projektowych. Koncepcja szkoły opiera się na zastąpieniu starego, nieprzystającego do współczesnych czasów modelu kształcenia, modelem szkoły nowoczesnej i otwartej, wykorzystującej zaawansowane technologie w sposób systemowy w codziennej pracy uczniów i nauczycieli.

Autorzy projektu wychodzą z założenia, że zadaniem szkoły jest nie tyle przygotowanie uczniów do zdawania testów, egzaminów gimnazjalnych, czy matury, ale przede wszystkim do przyszłej pracy i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie. Matura - w obliczu rosnącego stale wskaźnika scholaryzacji i inflacji akademickiej (coraz więcej ludzi z wyższym wykształceniem) sukcesu w życiu nie gwarantuje. Spada ranga formalnego wykształcenia, a niedostosowanie kwalifikacji absolwentów do potrzeb rynku pracy jest jednym z głównych czynników powodujących bezrobocie. Stąd wyzwaniem dla szkoły nowych czasów jest reorientacja w kierunku kształcenia w sposób kompatybilny ze współczesnym światem gospodarki opartej na wiedzy i ekosystemem funkcjonowania biznesu.

Ważnym elementem programu szkoły jest koncpecja wychowawcza, która w głównej mierze kładzie nacisk na przygotowanie świadomych swojej roli obywateli, którzy swoją wrażliwością i otwartością będą zmieniać świat wokół siebie. Zaczną od tego, co jest im najbliższe, od otoczenia, w którym żyją. Przygotują się do przejmowania odpowiedzialnych ról w dorosłym życiu. Uczniowie wezmą odpowiedzialność za siebie, będą uczyć się, jak budować lepszy świat. Pełni ideałów chcą widzieć sens w tym, co robią.

“W szkole Collegium Futurum chcemy wspólnie z nauczycielami pomóc działać uczniom. Oni nie chcą czekać aż inni zorganizują im życie, zaś dorośli zaproponują cele, które okazać się mogą jedynie społecznym oczekiwaniem.” – mówi Kołodziejczyk. “Uczniowie chcą być zaprzeczeniem wyuczonej często bezradności. Poszukują swojej tożsamości i budują ją w działaniu. Tym samym doświadczają z tego radość i osobistą satysfakcję. To osoby działające w kręgu własnego wpływu, proaktywne i przedsiębiorcze. Dlatego tak dużą uwagę skupiamy na metodzie projektu i nowoczesnych koncepcjach skutecznego działania przygotowujących uczniów do samozarządzania, a dalej zarządzania dużymi przedsięwzięciami. W tym celu wykorzystujemy profesjonalne narzędzia i sprawdzone metody pracy w biznesie.”

Szkoła rozpoczyna rekrutację na nowy rok szkolny. Więcej informacji na stronie Zespółu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego – www.cf21.pl.
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie